  • Data: 2020-01-22 11:48:27
    Temat: Re: gdzie podłączyć żółto zielony przewód?
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    2020-01-22 o 00:59 -0800, Budyń napisał:
    > ziemia dobrze przewodzi - ze starych opowiadań wiem, ze moja wioska
    > kiedyś na początku elektryfikacji była zasilona jedną żyłą, przewodem
    > powrotnym była ziemia.

    Gdy byłem nastoletnim chłopcem i na nasze pustki dotarła elektryfikacja,
    zabawiałem się zasilając żarówki 220V samą fazą - drugi przewód
    podłączałem do wszelkich prętów i drutów powtykanych w ziemię.
    Działało. Zaciekawiło mnie wówczas, że w zależności od tego jak i gdzie
    wetknąłem drut w ziemię, zmieniało się natężenie światła. Z tych
    eksperymentów z bolesną skutecznością wyleczył mnie dziadek który mnie
    na tym przyłapał, ale co zebrałem doświadczenia, to moje.

    Wątpię, by kiedykolwiek ktokolwiek zasilał w taki sposób wiejski
    transformator, ale być może od transformatora do chałup co
    oszczędniejsi chłopi faktycznie połasili się na takie "1-wire"...

    Mateusz