    From: "Maniek4" <t...@p...fm>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: ilosc roznicowek w instalacji
    Date: Thu, 22 Jan 2009 11:17:26 +0100

    Uzytkownik <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    news:c5dbb1b4-99f2-4f30-b130-

    > Podstawowe obwody jakie bym u siebie widzial to (to baaaardzo wstepny
    > "projekt" z glowy, nie do konca jeszcze przemyslany):
    >
    > 1 fazowe:
    >
    > 1. Gniazda - kazdy pokoj oddzielny obwod (5 obwodow)
    > 2. Oswietlenie - kazdy pokoj oddzielny obwod (5 obwodow)

    Moim zdaniem za duzo, jezeli nie robisz jakichs gniazdek, obwodow
    dedykowanych. Tak naprawde wystarczy Ci jeden obwod na gniazdka we
    wszystkich pokojach. Zwykle nie obciaza sie obwodow w pokojach tak, by byl
    sens montowania oddzielnych obwodow. Co moze byc w pokoju? Radio, tv,
    komputer, co jeszcze?? To raptem jakies moze 500W, lampka ze 60W, no nie
    wiem mi brak pomyslow, do tego pracujace wszystko naraz we wszystkich
    pokojach.
    Oswietlenie tez bez sensu na oddzielnych obwodach. Tak naprawde jakie ma
    znaczenie, ze w jednym pokoju nie bedzie swiatla bo cos tam, a w drugim
    bedzie, jezeli te pokoje nie sa polaczone?? W jednym i tak bedzie ciemno.
    Ja u siebie planujac oswietlenie skupilem sie na takim rozplanowaniu obwodu,
    zeby w przypadku awarii, braku jednej fazy kazda czesc domu byla jakos
    oswietlona. Fazy tak podzielilem, zeby byly naprzemiennie gniazdka i
    oswietlenie. Do tego obwody oswietlenia podzielone na pokoje i komunikacje,
    ale klatka, wiatrolap i ewentualne przejscia miedzy nimi na niepokrywajacych
    sie obwodach, po to by cos zawsze swiecilo. U mnie wiatrolap smialo moze byc
    na obwodzie oswietlenia pokoi, bo z zadnym drzwiami nie sasiaduje. W razie
    czego mam swiatlo z holu w wiatrolapie i pokojach. Jak nie mam swiatla w
    holu, to w holu mam z pokoi i wiatrolapu, jak nie mam z obu, to mam z klatki
    schodowej podlaczonej razem z kuchnia, ktora oswietla mi czesciowo salon, a
    klatka hol na gorze i dole. Oczywiscie gora to odzielna sprawa, ale
    priorytety te same.

    > 3. Kuchnia
    > 4. Lazienka

    Koniecznie, ale glownie gniazda, oswietlenie jako oddzielne zabezpieczenie
    to sprawa drugorzedna, wazniejsze to miec zawsze swiatlo wszedzie.

    > 5. Garaz

    Ja mam akurat calkiem oddzielony z oddzielna rozdzielnia. Oswietlenie tez na
    dwoch roznofazowych obwodach.

    > 6. Oswietlenie zewnetrzne

    Oddzielnie. Przy garaz z garazu, poza garazem z domu, ale tylko lampy
    nascienne.

    > 7. Gniazda zewnetrzne (podlaczenie narzedzi, swiatelek etc)

    Oddzielnie. Sam ciagnalem kilkanascie metrow kabla tylko do jednego gniazdka
    przy tarasie.
    Ewentualne lampy ogrodowe tez zrob oddzielnie.

    > 3 fazowe:
    >
    > 1. Kuchnia (piekarnik)
    > 2. Garaz
    > 3. Kotlownia (pompa ciepla)

    Wydzielil bym z tego garaz calkowicie, jezeli planujesz cos w nim robic, a
    chyba bedziesz jak pamietam dyskusje o kanale. :-)

    > Do tego dac trzy roznicowki jednofazowe i rozdzielic obwody
    > jednofazowe jakos tak, zeby ich obciazenie bylo rownomierne ?

    Tu chyba obciazenie nie ma znaczenia, zaklada na kazda faze oddzielna i
    tyle.

    > Wtedy mialbym cztery roznicowki wpiete rownolegle do zasilania, tak
    > sie robi ? ;-)
    >
    > Czy np. w lazience wydzielac osobno dwa obwody - gniazda i
    > oswietlenie, czy mozna to zrobic na jednym obwodzie ?

    Jak juz pisalem, gniazdo zupelnie oddzielny obwod, ale oswietlenie smialo
    moze isc z pokoju. Na jednym obwodzie bym tego nie robil, bo pozbawiasz sie
    zupelnie oswietlenia pomieszczenia w razie jakiejs awarii.

    Mi na te wszystkie pomysly poszlo kupe kabla, a podobno mialo starczyc
    500-600m :-)

    Pozdro.. TK