    Date: Wed, 21 Jul 2010 14:28:23 +0200
    From: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: instalacja elektryczna (uziom) - pytań kilka

    Użytkownik g-jaro napisał:

    > Pytanie brzmi co z tym nieszczęsnym przewodem żółto-zielonym podpiętym do
    > szpilki ?
    > 1/ czy on się nadaje do podłączenia jak przewód ochronny do gniazdek z bolcem
    > (np. w tej nowej instalacji w kuchni)

    Jak daleko masz od tej szpilki do najdalej oddalonego fragmentu budynku?
    I czy mierzył w ogóle ktoś jej rezystancje doziemną, czy chociaż
    szacował ja na podstawie warunków geologicznych czy tylko wbiłeś kawał
    pręta (czemu pomiedziowany - żeby lepiej korodowało?) i podobnie do
    wykonawców stwierdziłeś "bedzie git"? Jeśli uziom jest wykonany
    prawidłowo i cały budynek mieści się w promieniu trzydziestu metrów od
    uziomu to można by to tak zostawić i przewód PE podpiąć do uziomu
    przyłącza. Jeśli jednak jest dalej bądź chcesz mieć naprawdę porządne
    zabezpieczenie to należy wykonać uziom na samym wejściu instalacji do
    budynku i tam łączyć przewód PE rozprowadzany po budynku. Najlepszym
    momentem (nie wiem czy go nie przegapiłeś) jest wkopywanie kabla
    przyłącze - budynek. Kopie się ciut głębiej jak minimum dla kabla (tak
    żeby być poniżej głębokości przemarzania) i wzdłuż kabla kładzie
    bednarkę 0 na obu końcach można ja dodatkowo przyszpilić uziomem
    pionowym (rura, pręt) i mamy galwaniczne, metaliczne połączenie uziomu
    przyłącza i uziomu budynku samo w sobie stanowiące uziom. Często poza
    bednarką w wzdłuż kabla nic więcej nie potrzeba.

    > 2/ jeśli sie nie nadaje to co ? Ma wisieć jak wisi, czy na przykład mostkuje
    > sie go z przewodem N w skrzynce jako dodatkowe zabezpieczenie w przypadku
    > przerwy na N z elektrowni , czy podaniu fazy na N w wyniku awarii ?

    On _jest_ połączony z przewodem N. Przewód N nie jest uziemiany "w
    elektrowni" - według zasad sztuki inżynierskiej w liniach napowietrznych
    powinien być uziemiany do konstrukcji każdego ze słupów żelbetowych
    (mówię o czteroprzewodowej linii NN) a co czwarty słup powinien mieć
    dołączone kilkanaście metrów bednarki wkopanej w glebę. I oczywiście na
    każdym końcu linii czy odnogi należy ten przewód lokalnie uziemiać.
    Przewód PE, jak pisałem, rozprowadza się od punktu lokalnego uziemienia
    przewodu N.

    A w ogóle to najlepiej poszukaj elektryka z prawdziwego zdarzenia a nie
    manualnych - ci z którymi miałeś do czynienia to mam wrażenie że byli
    chłoporobotnicy przyuczeni do zawodu na miesięcznym kursie w ZDZ-cie.
    Każdą fuszerkę tacy są w stanie odwalić i klientowi na wszystkie
    świętości przysięgać że tak ma być. Porządny elektryk od dostawcy
    energii nie powinien śrubokręta do ręki wziąć zanim mu nie pokażesz
    protokołu pomiarów uziomu budowanego przyłącza - to ty masz wykonać
    uziom, według projektu uzgodnionego przygotować wnękę (czy w istniejącym
    murze czy wolno stojący murowany i fundamentowany słupek), ty masz
    załatwić pomierzenie uziomu - Energetyka podchodzi tylko swoim kablem,
    wsadza bezpieczniki i licznik i pokazuje ci gdzie masz zaciski odbiorcze
    - dalej też łącz się sam. A jak zostawili przewód uziemiający luzem nie
    mając jeszcze zrobionego uziomu to moim zdaniem powinni się
    prokuratorowi spowiadać - cofnięcie uprawnień wszystkim zaangażowanym w
    sprawę (i tym co nie podłączyli i tym co ich na tę robotę wysłali) to
    najdelikatniejsze co im się należy.

    --
    Darek