  • 1. Data: 2009-04-25 15:18:30
    Temat: kocioł gazowy stojący do niskiego pomieszczenia?
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Mam pomieszczenie "pod schodami" - zaczyna się od 2m wysokości i schodzi
    do 1m. Tam gdzie jest 1m - mam ścianę kominową, do której trzeba by się
    podłączyć.

    Czy jest jakaś szansa znaleźć kocioł gazowy (turbo/zamknięta komora etc,
    na kondensacyjnym mi nie zależy ale też może być) (wolno)stojący, który
    by miał wysokości maks 1m (+/-5cm), z wyjściem spalin "do tyłu" (albo
    tak niski, że zmieści się + kolanko do tyłu) ?

    Wydajność cieplna nie musi być ogromna, pomieszczenia ogrzewane to
    piwnica 55-65m2, sądzę że 10-15kW spokojnie starczyłoby, nawet w
    najsroższe zimy przy -25'C bez ogrzewania temperatura tam nie spadła
    poniżej 5-8'C, a normalnie utrzymuje się prawie cały rok 15'C

    W dodatku musiałby być 2funkcyjny (robić za przepływowy ogrzewacz), bo
    raczej wolałbym tak, niż zasobnik cwu (woda ciepła używana sporadycznie
    czasem raz na parę dni, czasem co parę godzin, a czasem 4 prysznice
    jeden za drugim).

    Jest jakaś szansa? Jeszcze instalatorów nie objechałem z tym zapytaniem,
    ale wolę być przygotowany co w poniedziałek będą wciskać ;)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 2. Data: 2009-04-25 16:58:01
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Kominiarza pytaj, bo o ile mnie pamięć nie myli musi być 2,20 wysokości.
    Chyba, że z zamkniętą komorą spalania nie ma takich obostrzeń. Tak czy siak
    "kominiarz prawdę Ci powie".
    U babci robiliśmy dla uzyskania w niskiej piwnicy przepisowej wysokości
    "wnękę" w podłodze, żeby piec stał niżej. Wygląda to idiotycznie ale
    kominiarz odebrał.
    Jacek

  • 3. Data: 2009-04-25 18:35:58
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Jacek pisze:
    > Kominiarza pytaj, bo o ile mnie pamięć nie myli musi być 2,20 wysokości.
    > Chyba, że z zamkniętą komorą spalania nie ma takich obostrzeń. Tak czy siak
    > "kominiarz prawdę Ci powie".
    a) z tego co słyszałem (czyli może to być bzdura) kotłów z zamkniętą
    komorą ograniczenie to nie dotyczy, tak samo jak sprawy wysokości
    zawieszenia nad ziemią (przy kotłach wiszących), wielkości
    pomieszczenia, wielkości kratki w drzwiach itp. W końcu to "urządzenie z
    zamkniętym obiegiem" z punktu widzenia otoczenia, jedynie może chodzić o
    sprawy ewentualnego ulatniania się gazu. Ale u mnie pomieszczenie to nie
    tyle pomieszczenie - co wnęka, otwarta z 2 stron, z okazji komina i
    zmarnowanego miejsca chciałbym tam ten kocioł wrzucić.
    b) w razie czepialstwa - u mnie sam kocioł może stać w części wysokiej,
    jeśli tylko odprowadzenie spalin będzie miało możliwość "wejść poniżej
    1m" w komin.

    > U babci robiliśmy dla uzyskania w niskiej piwnicy przepisowej wysokości
    > "wnękę" w podłodze, żeby piec stał niżej. Wygląda to idiotycznie ale
    > kominiarz odebrał.
    Marny ten kominiarz coś, albo nie wszystko opisałeś. Co z odprowadzeniem
    ew. ulatniającego gazu z niecki, w której by zalegał? Jakaś "zetka" była
    robiona?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 4. Data: 2009-04-25 18:40:15
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Gaz jest lżejszy od powietrza, więc po co zetka? Przypomniało mi się, że
    kiedyś obowiązywal przepis wymagający minimum 8 m sześć. kubatury
    pomieszczenia, gdzie ma być urządzenie gazowe. Ale to było parę lat temu.
    Tak czy siak, lataj do kominiarza.
    Jacek

  • 5. Data: 2009-04-25 20:16:01
    Od: BartekK <s...@N...org>

    BartekK pisze:
    > b) w razie czepialstwa - u mnie sam kocioł może stać w części wysokiej,
    > jeśli tylko odprowadzenie spalin będzie miało możliwość "wejść poniżej
    > 1m" w komin.
    Może dodam o co mi chodzi w postaci graficznej.
    Mam takie miejsce http://sibi.drut.org/miejsce_na_kociol.gif (nad tym są
    schody, więc przebijanie się "przez strop wyżej a tam do komina" odpada).
    Wieszać (stawiać) kocioł na części "wyższej" i schodzić spalinami w dół
    w okolicę wyczystek - trochę nieelegancko, nawet dla turbo-kotłów z
    zamkniętą komorą, w których wentylator wypchnie spaliny tam gdzie trzeba...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 6. Data: 2009-04-26 08:05:02
    Od: "Mustafa" <M...@b...xx>

    > Kominiarza pytaj, bo o ile mnie pamięć nie myli musi być 2,20 wysokości.

    W budynkach wybudowanych przed 15.12.2002 wystarczy 190cm, po tym terminie -
    220cm.
    A kominiarz nie zawsze prawdę powie - u mnie na ten przykład mówił, że chyba
    nie będzie mógł przyjąć instalacji bo za nisko, bo ma być 220 i wicie
    rozumicie to niebezpiecznie i już wyciągał łapkę po drobny datek.
    Gdybym wcześniej nie poczytał o tym 190cm to byłbym pewnie uboższy o te
    "parę" zł a on by podbił odbiór "na czysto" wg przepisów.

  • 7. Data: 2009-04-26 08:15:24
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Mustafa pisze:

    > W budynkach wybudowanych przed 15.12.2002 wystarczy 190cm, po tym terminie -
    > 220cm.
    Dzięki za info. Budynek przedwojenny poniemiecki więc łapie się na 190,
    tylko pytanie jak to jest mierzone - czy całe pomieszczenie, czy tylko
    odległość od podłogi do sufitu pod/nad kotłem, czy może "mierzone w osi
    kotła" ? Przy tej skośnej części "sufitu" to zaczyna mieć znaczenie ;)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 8. Data: 2009-04-26 11:09:25
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    u mnie mierzyli tylko wysokość nad kotłem i sprawdzali kubaturę (ponad 8 m
    sześć. ogółem)
    Jacek

  • 9. Data: 2009-04-26 11:37:28
    Od: mk <d...@t...pl>

    Mustafa pisze:
    > A kominiarz nie zawsze prawdę powie
    Dokładnie, o rozporządzenia i ustawy pytaj, bo parafrazując firmową
    księgową "kominiarskiego słowa" do papierów nie dołączysz.
    Pdr. m