    Subject: Re: kociol i automat
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Fri, 9 Sep 2016 09:07:44 +0200

    W dniu 2016-09-08 o 10:02, a...@g...com pisze:
    > w tygodniu nie zamarznie bo w kaloryfery bym wtloczyl to cos co nie zamarza.
    >
    > Bardzo dziekuje Wam za pomoc, musze to sobie policzyc wszystko.
    > Najbardziej by mi sie podobaly grzejniki akumulacyjne , dzialajace w nizszej
    taryfie i utrzymujace przez tydzien 7-10 stopni w budyknu, no ale raczej to wyjdzie
    bardzo drogo za prad.

    Ponieważ zajmuję się systemami ogrzewania/chłodzenia i automatyką to
    spróbuję Ci przedstawić zalety i wady różnych rozwiązań.

    Grzejniki akumulacyjne? Raczej piece akumulacyjne z tzw. rozładowaniem
    dynamicznym, czyli kumulujące ciepło np. w taryfie nocnej i oddające je,
    kiedy występuje zapotrzebowanie na ciepło. Takie piece to duże i drogie
    graty, na które zajmują sporo miejsca. O wiele więcej od zwykłych
    grzejników. Koszt jednego takiego pieca to ok. 2 tys. zł. Praktycznie w
    każdym pomieszczeniu w którym chcesz mieć ciepło, musisz mieć taki piec,
    czyli musisz kupić przynajmniej kilka sztuk na domek. Ponadto trzeba
    wziąć pod uwagę, że oprócz takich pieców musisz mieć porządną
    instalację, doprowadzoną do każdego pieca. Za takie pieniądze to
    spokojnie kupisz materiały do wykonania wodnego ogrzewania podłogowego,
    które jest o wiele bardziej funkcjonalne, bo możesz zasilić dowolnym
    źródłem (kocioł elektryczny, gazowy, węglowy, pelletowy, pompa ciepła
    itd.) Poza tym podłogówka sama w sobie jest ogromnym akumulatorem ciepła
    i posiada szereg zalet np. o wiele mniejsze koszty ogrzewania w
    porównaniu do systemów konwekcyjnych takie jak grzejniki czy piece
    akumulacyjne.

    Czym ogrzewać?

    Możesz kupić używany kocioł elektryczny za kilkaset złotych. Kocioł taki
    wygląda jak każdy inny kocioł gazowy.

    Sterownik, którym będziesz mógł zaprogramować ustawiając dowolne
    temperatury w dowolnych godzinach na cały tydzień to wydatek od ok. 150
    do kilkuset złotych.

    Sterownik, którym będziesz mógł zarządzać przez internet czy telefon
    komórkowy to wydatek od kilkuset do kilku tys. zł. Sam nawet mam taki
    sterownik przy swoim kotle węglowym. Sterownik ten mogę obsługiwać przez
    komputer oraz telefon komórkowy. Ma wbudowany programator, którym mogę
    zaprogramować temperatury grzewcze na wszystkie dni tygodnia, zarówno
    centralne ogrzewanie jak i ciepłą wodę użytkową. Sterownik pokazuje ile
    pozostało w zasobniku węgla, a kiedy się węgiel kończy wysyła SMS-a i
    wiadomość na e-mail. Podobnie też, kiedy wystąpi stan awaryjny.

    Większość kotłów pelletowych posiada wbudowane rozpalarki, które
    samoczynnie rozpalają kocioł. Na rynku jest też wiele kotłów na
    ekogroszek z wbudowaną rozpalarką. Niestety kotły takie mają sens tylko
    i wyłącznie wtedy, kiedy przy takim kotle stoi duży bufor ciepła np. w
    postaci ogromnego zbiornika wody 1-2 tys. litrów + ogrzewanie podłogowe.
    W przeciwnym razie kocioł będzie się wygaszał i rozpalał po
    kilkadziesiąt razy w ciągu doby. Każde rozpalenie kotła pochłania dużo
    energii elektrycznej. Rozpalarka zbudowana jest z grzałek elektrycznych
    przez które przepływa powietrze. To powietrze natomiast rozgrzewa i
    rozpala opał. Podczas procesu rozpalania ciepło grzałek częściowo jest
    przekazywane do instalacji grzewczej, ale jej większość jest
    wydmuchiwana do komina. Jak więc łatwo się domyślić jeżeli nie będziesz
    miał odpowiednio dużego bufora ciepła to w czasie mrozów rozpalarka
    będzie grzała Twój dom, pracując przy tym z bardzo małą sprawnością
    pobierając energię elektryczną w taryfie nocnej i dziennej.

    Kocioł na ekogroszek czy pellets z rozpalarką to koszt ok. 10 tys. zł, a
    koszt bufora niezbędnego do pracy takiego kotła to wydatek kilku tys. zł.

    Za takie pieniądze można już kupić powietrzną pompę ciepła. Koszt
    eksploatacji takiej pompy ciepła przy warunkach pogodowych jakie
    występowały przez kilka ostatnich lat, porównywalny jest z kosztem
    eksploatacji ogrzewania gazowego. Przy pompie ciepła lepiej mieć
    podłogówkę, bo pompa ciepła współpracując z podłogówką ma wyższą
    sprawność niż w przypadku grzejników.

    Takimi pompami ciepła też są klimatyzatory typu inverter, które mogą
    pracować zarówno w trybie chłodzenia jak i w trybie grzewczym nawet do
    -20 stopni Celsjusza na zewnątrz. Koszt najtańszego takiego
    klimatyzatora to ok. 3 tys. razem z montażem.

    Gdybym miał wybierać klimatyzator czy piec akumulacyjny to wybór jest
    chyba oczywisty :)

    Reasumując osobiście polecam Ci:

    1. Klimatyzatory typu inverter.

    2. Podłogówka + kocioł elektryczny

    3. Podłogówka + bufor + kocioł pelletowy lub na ekogroszek.

    Oczywiście jeżeli masz gaz to najlepiej jest wejść w ogrzewanie gazowe.
    Koszty ogrzewania gazem dobrze ocieplonego domu zazwyczaj jest tańsze od
    ogrzewania ekogroszkiem czy pelletem.