    From: Tadeusz Smal <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: kompostownik, parę pytań
    Date: Sat, 14 Apr 2012 06:57:29 +0200

    W dniu 2012-04-13 21:48, s_13 pisze:
    > witam
    > Postanowiłem w końcu zagospodarować urobek po wiosennych porządkach,
    > czyli kupa liści, suchej trawy i trochę gałęzi... jakoś co roku żal mi
    > było pakować to w wory i oddawać do śmieciarki, no i w końcu kilka
    > grządek się pojawi w tym roku :-)
    > Zamierzam postawić kompostownik i mam kilka pytań, przede wszystkim, czy
    > to wydziela jakieś zapachy, czyli czy postawić to odległym kącie, czy
    > też może stać przy tych grządkach (ale też bliżej domu)?
    > Czy "wsad" jest odpowiedni: opadłe liście brzozy, wierzby, klonu, trawa
> [...]
    :)
    1.Pomysł najlepszy z możliwych
    2.Zapach: zasadniczo kompostownik nie wydziela zapachu o ile będzie to
    kompostownik a nie gnilnik.
    Oczywiście jak wyrzucisz na niego świeżo skoszoną trawę to póki
    ona nie wyschnie będzie pachniało sianem.
    3. WSAD: trawa na kompostownik powinna być trochę podsuszona lub
    rozłożona cienką warstwa aby wyschła na kompostowniku.
    Gałęzie nierozdrobnione będą potrzebowały kilku lat na rozłożenie się.
    Igliwie jak najbardziej również
    Na ten kompostownik wysypuj również resztki i odpadki kuchenne.

    4,Przerabianiem odpadków w kompostowniku zajmują sie głownie bakterie
    ale dzdzownice jak najbardziej i zasadniczo jeśli to bedzie kompostownik
    mający kontakt z gruntem to same się one pojawią.
    Porcja startowa jak najbardziej i nie musza to być kalifornijskie a kup
    w wedkarskim kilka opakowań "dendrobeny"
    Wprowadzajac dzdzwonice musisz dbać równiez o wilgoć w masie
    kompostownika zraszaj go wodą

    5. czas przerabiania odpadkow w kompost zależy od wielu czynników
    a ja juz muszę jechać
    :)
    z pozdrowieniami i uśmiechami
    smal