    From: " skryba" <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: kompostownik, parę pytań
    Date: Sat, 14 Apr 2012 06:25:34 +0000 (UTC)

    s_13 <s...@i...pl> napisał(a):

    > witam
    > Postanowiłem w końcu zagospodarować urobek po wiosennych porządkach, czyli
    > kupa liści, suchej trawy i trochę gałęzi... jakoś co roku żal mi było
    > pakować to w wory i oddawać do śmieciarki, no i w końcu kilka grządek się
    > pojawi w tym roku :-)
    > Zamierzam postawić kompostownik i mam kilka pytań, przede wszystkim, czy to
    > wydziela jakieś zapachy, czyli czy postawić to odległym kącie, czy też może
    > stać przy tych grządkach (ale też bliżej domu)?
    > Czy "wsad" jest odpowiedni: opadłe liście brzozy, wierzby, klonu, trawa z
> [...]

    Tadek odpowiedział na większość Twoich pytań.
    Uzupełnię tylko.
    Drobne gałązki potnij sekatorkiem ręcznym (lub w rozdrabniarce)
    na możliwie małe kawałeczki i daj jako pierwszą (dolną) warstwę
    w kompostowniku. Ułatwi to swobodną migrację dżdżownic do pryzmy
    i zapewni podstawową ilość tlenu w pryzmie na starcie.
    Czas kompostowania zależy w dużej mierze od Ciebie.
    Jeśli w ciągu roku przełożysz go z jednego miejsca
    na drugie 2 - 4 razy to kompostowanie znacznie przyspieszysz.
    Jeśli nie wykonasz tej czynności to pryzma kompostować
    się będzie 2 - 3 lub nawet 4 lata
    Zatem warto wykonać kompostownik 2 a jeszcze lepiej 3 komorowy.
    Jeśli będzie to zwyczajny kompostownik pryzmowy,
    a nie jakiś gotowy wielopoziomowy kupiony w markecie.
    Tegoroczny "urobek" składasz do pierwszej komory.
    W połowie sezonu całą zawartość przekładasz do drugiej komory,
    a na koniec sezonu z drugiej do trzeciej.
    W następnym roku wykonaj to, też dwa razy i w 2014
    będziesz miał wspaniały kompost pod rośliny.
    Kompostem nie da się roślin przenawozić.

    Pozdrawiam uzupełniająco
    skryba