    From: "Tornad" <t...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: mieszkanie- sens uzywania G-K
    Date: Sat, 07 Nov 2009 16:30:43 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Taa, jasne. Budynek osiada i zawsze pojawiają sie mniejsze lub większe rysy,
    > szczególnie na styku konstrukcji i ścian wypełniających. Wynika to z innej
    > pracy szkieletu żelbetowego. Po 2-3 latach wystarczy zamalowac i powinno już
    > być ok.

    Jak napisalem panuje bledne przekonanie o niby dlugotrwalym osiadaniu podloza
    gruntowego. Owszem przy duzych obciazeniach i duzych
    powierzchniach, "uruchamiaja" sie glebsze warstwy podloza i ich znaczace
    osiadanie moze trwac nawet kilka lat. Ale nie przy takiej "piRdulce" jak domek
    jednorodzinny czy nawet czteropietrowy blok. Ten mit jest wykorzystywany przez
    prawie kazdego wykonawce.
    Ja uczylem "dzieci" na politechnice, ze proces osiadania praktycznie konczy
    sie z ukonczeniem budowy w stanie surowym. Owszem teoretycznie proces trwa do
    nieskonczonosci ale to sa tylko akademickie medytacje i gdyby nawet, to
    wartosci tych osiadan, okreslone w mikronach mozna spoko zaniedbac. Proces
    osiadania ma wykres eksponencjalny tak jak wiazanie betonu; z poczatku osiada
    dosc szybko a w miare uplywu czasu co raz to wolniej.
    Do tego dodam, ze po zimie, gdy na dach spadnie metr sniegu, na wiosne nie
    tylko nie ma zadnych osiadan lecz moze nastapic nawet rowniez mikronowe
    odprezenie gruntu.
    Odnosnie rys na styku konstrukcji z roznych materialow; zgadza sie one maja
    rozne wlasciwosci i potwierdza to to co napisalem, drewno dosycha a mury
    zewnetrzne nie, chociaz niektore materialy porowate tez maja tendencje do
    skurczu.
    To wszystko powoduje roznice i te naprezenia, ktore po czasie sie wyrownuja.
    Zatem potwierdzam Twoje sugestie, ze nie jest to znowu jakas wielka awaria
    zagrazajaca zyciu lub zdrowiu; wystarczy zamalowac a tam gdzie rysy szersze
    moze nalepic siatke i ponownie zakampandowac by po paru latach o problemie
    zapomniec.
    Pzr. Tornad