    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: najcieńsza rurka do karanu
    Date: Sat, 18 Apr 2020 18:34:49 +0200

    Pan Jacek Maciejewski napisał:

    > Masz ochotę na mały flejmik?

    Nie mam ochoty ani na mały, ani na duży.

    > Zadano formalnie jedno pytanie, cytuję: "jakie są najcieńsze legalne
    > rury do ciepłej wody?" Jest jednoznaczne ale ja na nie nie odpowiadałem.

    Zauważyłem -- nie chodziło o to, by konkretnie odpowiedzieć na zadane
    pytanie, tylko żeby się do czegoś przyczepić. Głupio przyczepić.

    > Ja odpowiedziałem na pytanie niewypowiedziane, cytuję: "Chciałbym
    > aby jak najszybciej woda z kotła gazowego co, dopływała do wylewki"
    > I w kontekście pytania o cienkie rury niewłaściwie zadane.
    > Niewłaściwie, bo z kontekstu widać że pytek sądzi że im cieńsza rura
    > tym woda szybciej dopłynie a tymczasem, jak wynika z moich objaśnień,
    > wcale tak nie jest.

    Nie z żadnych "moich objaśnień", tylko z wypłodów chorej wyobraźni.
    "Pytek" sądzi dobrze -- zapewne ma już ten kocioł i wie jak rzeczy
    się mają. Wydajność kotła jest z grubsza znana, wiadomo że przepływ
    już w kotle jest stłumiony do tego poziomu, że nawet najcieńsze rury
    stosowane w praktyce, przy rozsądnej długości, nie ograniczą strumienia
    w zauważalny sposób. Z kranami też jest tak, że wprawdzie w sklepie
    różne modele baterii mogą zajmować trzy regały, ale wewnętrzna budowa
    jednaka, tłumienie przepływu też -- więc nie ma co dywagować.

    Ale wróćmy do konkretów. Nie tylko przekrój rury ważny. Plastikowa
    będzie w praktyce dużo lepsza od stalowej o tej samej średnicy
    wewnętrznej -- bo ta ma sporą pojemność i musi się nagrzać od
    płynącej wody. Z tego samego powodu miedziana też dobrze nie rokuje.

    --
    Jarek