    From: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: najcieńsza rurka do karanu
    Date: Sat, 18 Apr 2020 23:13:46 +0200

    > Stalowa półcalówa ma wewnątrz (teoretycznie) 12,5 mm, jej plastikowy
    > zamiennik podobnie. Pole przekroju niewiele ponad centymetr kwadratowy.
    > Biorąc pod uwagę, że z kranu leci 0,1-0,2 lita na sekundę, to prędkość
    > wody w rurze wynosi 1-2 m/s. W kilka sekund od otwarcia kranu cała woda
    > z rury zostanie wymieniona. Powinna być już ciepła. Ale nie jest. Bo
    > problem leży trochę z boku. Ogrzać trzeba też rurę, o czym już było.
    > Kocioł także nie jest w mgnieniu oka gorący, w wymienniku zalega zimna
    > woda, sam wymiennik również jest kawałkiem złoma o pewnej pojemności
> [...]

    osoba lat 70+ upiera się że ta woda sie marnuje. Co ja na to poradzę?
    Już robimy tak: Kocioł jest dwuobiegowy, grzeje wodę użytkową i C.O.
    Najpierw odpalamy płomień symulując mu zimne kaloryfery, więc mamy juz 2
    sekundy do przodu, przez kolejne 3 sekundy płomień nagrzewa wymiennik, a
    dopiero potem jest otwarcie kranu z wodą. Tak więc teoretycznie z pieca
    już leci ciepła. Muszę zrobić wszystko co się da, aby zminimalizować
    straty. jeśli nie - na rurce z ciepłą wodą, przy samej wylewce będzie
    elektryczny przepływowy ogrzewacz wody. To dopiero będzie paranoja. ale
    starsze osoby tak mają. nas to też czeka

    ToMasz