    From: wolim <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: odśnieżanie
    Date: Mon, 12 Oct 2009 04:32:59 -0700 (PDT)

    On 11 Paź, 13:40, "cezarys" <c...@X...pl> wrote:
    > Zima idzie. Stąd pytania:
    > 1.Czy w przypadku gdy od chodnika i połączonej z nie ścieżki rowerowej
    > oddziela mnie pas zieleni, którego właścicielem nie jestem ja, mam obowiązk
    > odśnieżania?

    Ja postaram się odpowiedzieć merytorycznie, na Twoje pytanie.

    Cytat z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (art. 5
    ust. 1):

    "Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku
    przez:
    (...)
    4) uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z
    chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik
    uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu
    pieszego położoną BEZPOŚREDNIO przy granicy nieruchomości; właściciel
    nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym
    jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych;"

    Czyli ustawa mówi wprost, że jeśli między Twoją nieruchomością, a
    chodnikiem jest położona inna nieruchomość, nie stanowiąca Twojej
    własności (np. trawnik, rów), to nie masz obowiązku sprzątania
    chodnika.

    Jednocześnie ten sam artykuł, ale ust. 4 mówi o obowiązkach zarządcy
    drogi:

    "Obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych
    należą do zarządu drogi. Do obowiązków zarządu drogi należy także:
    (...)
    2) pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń
    uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych
    do drogi publicznej;"

    A teraz a propos komentarzy, że sprzątanie chodników przy
    nieruchomościach jest niesprawiedliwością...

    Wspomniany przepis został zaskarżony do Trybunału Konstytucyjnego
    przez Rzecznika Praw Obywatelskich i Polską Unię Właścicieli
    Nieruchomości. Zarzuty zmierzały do wykazania sprzeczności tego
    przepisu z czterema zasadami konstytucyjnymi: demokratycznego państwa
    prawnego (art. 2 Konstytucji RP), praworządności (art. 7), równości
    (art. 32) i równej ochrony własności (art. 64 ust. 2). Trybunał
    Konstytucyjny stwierdził zgodność tego przepisu z przywołanymi
    przepisami Konstytucji RP103. W obszernym uzasadnieniu wyroku TK
    zaprezentował następujące stanowisko: Artykuł 5 ust. 1 pkt 4 u.c.p.g.
    jest wyrazem przyjętego od dawna poglądu, zgodnie z którym z prawa
    własności wynikają także określone OBOWIĄZKI SPOŁECZNE. Obowiązek
    nałożony na właścicieli nieruchomości wynika również z tradycji
    prawnej istniejącej w polskim ustawodawstwie. Od dawna bowiem
    obowiązek utrzymywania czystości na własnej nieruchomości oraz na
    przylegającym do niej chodniku i części jezdni spoczywał na
    właścicielach nieruchomości. Podobne rozwiązania, nakładające na
    właścicieli nieruchomości obowiązki w zakresie sprzątania części dróg
    i ulic przylegających do nieruchomości, OBOWIĄZUJĄ RÓWNIEŻ W INNYCH
    KRAJACH EUROPY. Obowiązki te, traktowane jako element TRADYCJI I
    KULTURY SPOŁECZNEJ, posiadają częstokroć o wiele szerszy zakres
    aniżeli zaskarżone przepisy polskie.

    > 2. Jak postąpić w przypadku odgarnięcia śniegu z chodnika na mój płot (co
    > powoduje wymierne straty)?

    Kto odgarnia ten śnieg na Twój płot?
    Sąsiad?
    Służby drogowe?