  • Data: 2018-08-03 23:40:03
    Temat: Re: [ogrzewanie] promienniki porczerwieni - warto?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2018-08-03 o 20:31, m...@l...pl pisze:

> [...]
    > ciepło a przy podłodze zimno.
    >
    > Jednakże czy to założenie nie będzie prawdziwe tylko w przypadku kiedy mamy
    > zwykły grzejnik konwekcyjny u sufitu? W teorii promiennik przy suficie będzie
    > ogrzewać człowieka z góry, a co nie trafi w człowieka trafi w podłogę. Czyli
    > efektywnie powinniśmy mieć podłogówkę (z trochę niższą temperaturą jednak),
    > a do tego bezpośrednie grzanie podczerwienią. A takie bezpośrednie wystawienie
    > na podczerwień powinno pozwolić ogrzewanie pokoju do nawet 2-3*C niższej niż
    > normalnie przy tym samym komforcie cieplnym - a to już wymierne korzyści na

    To tak nie działa.
    Aby podgrzało podłogę to ten promiennik na górze musi nieźle napierdzialać.

    > Tak, podłogówkę też rozważam, tylko przy podłogówce wodnej będzie duża
    > bezwładność, co utrudnia sterowanie, a przez to ogrzewanie będzie wyższe.

    Bzdura.
    Będziesz budował dom z kartonu, albo chociaż drewniany ze ścianami z
    wełny mineralnej i gips-kartonu?
    Sterowanie ogrzewaniem ma sens tylko i wyłącznie w domach szkieletowych,
    drewnianych. Ale w takich domach brak akumulacyjności to utrapienie, bo
    dom szybko stygnie i szybko się nagrzewa. Ma to niestety także i poważne
    wady. W okresie letnim w takich domach jest o wiele cieplej jak w domach
    murowanych, a tym samym domy takie potrzebują klimatyzacji. Co
    zaoszczędzisz zimą na ogrzewaniu to dołożysz latem do klimatyzacji. W
    domach murowanych natomiast wyłączanie ogrzewania nie daje żadnych
    oszczędności lub są one zauważalne dopiero wtedy, kiedy wahania
    temperatur są mocno dyskomfortowe.

    > Aczkolwiek, z pompą ciepła będę miał COP 3, a przy promienniku jedynie 1,

    Ogrzewanie sufitowe będzie miało COP poniżej 1 :)

    > a w innym poście pisałeś, że przy podłogówce też można grzać powietrze do
    > niższej temperatury - a do tego można myśleć o akumulacji w 2 taryfie.
    > Faktycznie ma to sens.

    Właśnie o to chodzi. Nagrzewasz podłogi w nocy i w przeciągu 2 godzin w
    dzień. Tu właśnie duża akumulacyjność podłogówki jest ogromną zaletą, bo
    korzystasz z prądu taniego i dzięki temu ogrzejesz dom i ciepłą wodę
    przez cały rok za 1200-2000zł.

    > Też tak myślę. W końcu ta podłoga nie może być gorąca bo jakoś po niej trzeba
    > chodzić.

    Jeżeli podłogówka jest dobrze zrobiona to stojąc bosą stopą na podłodze
    (w salonie lub innych pokojach) ma być ona obojętna tzn. ani zimna, ani
    ciepła. Jeżeli odczuwa się wyraźne ciepło to znaczy, że jest źle
    wyliczona lub źle wykonana. Ciepłe podłogi mogą być odczuwalne tylko w
    łazienkach i ewentualnie korytarzach.

    > A tutaj mamy ogrzewanie na bardzo dużej powierzchni, więc nie ma
    > konieczności rozgrzewać tak dużej powierzchni do wysokiej temperatury aby
    > ogrzać dom.

    I o to chodzi w podłogówkach. Duża akumulacyjność podłogi to stabilna
    temperatura i duże oszczędności na kosztach ogrzewania.