  • 1. Data: 2018-08-03 10:25:49
    Temat: [ogrzewanie] promienniki porczerwieni - warto?
    Od: m...@l...pl

    Hej

    Buduję dom i chciałem zasięgnąć opinii na temat promienników podczerwieni.
    Zastanawiam się nad matami, które instaluje się na suficie, które pokrywają
    około 80% jego powierzchni, więc raczej nie będzie martwych stref.

    Stosuje ktoś takie promienniki albo zna kogoś kto je ma? Warto się tym
    interesować? Dodam, że nie mam gazu i grzać mogę właściwie tylko prądem
    (pompa ciepła powietrze-powietrze, podłogówka elektryczna albo właśnie
    promienniki podcerwieni). Paliwa stałe odpadają - dom drewniany bez
    akumulacji ciepła oraz duża obsługowość skreślają u mnie te rozwiązania.

  • 2. Data: 2018-08-03 10:51:33
    Temat: Re: [ogrzewanie] promienniki porczerwieni - warto?
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 3 sierpnia 2018 10:25:51 UTC+2 użytkownik m...@l...pl napisał:
> [...]
    > promienniki podcerwieni). Paliwa stałe odpadają - dom drewniany bez
    > akumulacji ciepła oraz duża obsługowość skreślają u mnie te rozwiązania.

    a w jaki sposób sie je instaluje na suficie? widać je?

    b.

  • 3. Data: 2018-08-03 11:10:59
    Od: m...@l...pl

    On 2018-08-03 01:51:33, Budyń wrote:

    > a w jaki sposób sie je instaluje na suficie? widać je?

    Przykleja się je jakoś do stropu, a potem nakłada się płytę karton-gips. Nie
    znam dokładnie szczegółów instalacji, ale tych mat grzewczych nie widać.

  • 4. Data: 2018-08-03 11:26:10
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 3 sierpnia 2018 11:11:03 UTC+2 użytkownik m...@l...pl napisał:

    > Przykleja się je jakoś do stropu, a potem nakłada się płytę karton-gips. Nie
    > znam dokładnie szczegółów instalacji, ale tych mat grzewczych nie widać.

    no to słowo "podczerwone" jest chyba jakims nieporozumieniem :) Ciekawe jak tego nie
    zniszczyc montując GK.
    Dałbym podłogowe i tyle.

    b.

  • 5. Data: 2018-08-03 11:46:39
    Od: m...@l...pl

    On 2018-08-03 02:26:10, Budyń wrote:

    > no to słowo "podczerwone" jest chyba jakims nieporozumieniem :) Ciekawe jak tego
    nie zniszczyc montując GK.
    > Dałbym podłogowe i tyle.

    Dlaczego "podczerwone" jest wtedy nieporozumieniem? Jak pisałem, nie znam
    szczegółów instalacyjnych tego rozwiązania, ale jeżeli zastosować materiał,
    który bardzo słabo pochłania takie promieniowanie to dlaczego nie?

  • 6. Data: 2018-08-03 12:05:33
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 3 sierpnia 2018 11:46:44 UTC+2 użytkownik m...@l...pl napisał:

    > Dlaczego "podczerwone" jest wtedy nieporozumieniem?

    bo zapewne pracuje na niskich temperaturach. Coś co mozna nazwać promiennikiem
    nagrzewa sie do kilkuset stopni.

    b.

  • 7. Data: 2018-08-03 14:15:28
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-08-03 o 10:25, m...@l...pl pisze:
> [...]
    > promienniki podcerwieni). Paliwa stałe odpadają - dom drewniany bez
    > akumulacji ciepła oraz duża obsługowość skreślają u mnie te rozwiązania.

    Odpuść sobie.

    Takie ogrzewanie sufitowe zapewnia najmniej komfortowe dla człowieka
    oraz najmniej ekonomiczne warunki eksploatacji. Jest kompromisem jeżeli
    mamy już wybudowany dom i musimy dokonać modernizacji instalacji
    grzewczej. Do tego jaki rodzaj jest tego ogrzewania? Elektryczne czy
    wodne? Jak elektryczne to już niczym innym nie zasilisz jak prądem.

    Rób zwykłą podłogówkę wodną, bo taka podłogówka daje najbardziej
    ergonomiczny i najbardziej komfortowy rozkład temperatur, a przy tym
    zapewnia najniższe koszty eksploatacji.

    Taką podłogówkę możesz zasilić każdym rodzajem urządzenia grzewczego
    (piec elektryczny, pompa ciepła, piec gazowy, piec węglowy, piec na
    pellet itd.).

    Przy współpracy podłogówki z pompą ciepła będziesz miał najniższe koszty
    eksploatacji. Nawet grzejąc piecem elektrycznym w II taryfie wyjdziesz
    podobnie jak węglem typu ekogroszek.

    Tylko czasami nie daj się namówić na system mieszany tzn. część domu z
    podłogówką, a część z grzejnikami.

    Wśród "fahofuf" krążą informacje, że podłogówka się nie nadaje do
    sypialni, bo kurz, bo gorąc i nie będzie można spać, bo podłoga będzie
    zbyt gorąca itd.

    Wszystko to jest prawda i każda z ww wad podłogówek występuje tylko w
    jednym rodzaju podłogówki t.j. w spierdolonej przez "fahofcuf" podłogówce.

    Jeżeli podłogówka jest dobrze obliczona i dobrze wykonana to nie ma
    lepszego sposobu ogrzewania domu i żadna z ww wad nie występuje.
    Zapewnia najniższe koszty ogrzewania.

  • 8. Data: 2018-08-03 15:24:51
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Bez przesady. Betonowa plyta z rurkami to wymiennik ciepla a nie urzadzenie w ktorym
    sie je wytwarza. Budynek potrzebuje okreslonej ilosci ciepla zeby byla w nim
    utrzymana zadana temperatura. O oszczednosci kasy decydowalo bedzie urzadzenie
    wytwarzajace cieplo, koszt nosnika energii i sposob sterowania.

  • 9. Data: 2018-08-03 16:06:18
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    W skali bezwzglednej wszystko co ma temperature wyzsza od zera bezwzglednego jest
    promiennikiem. Z promiennikami jest marketingowy myk. Slonce grzeje podczerwienia i
    jest dobrze. I frajerzy lykaja jak mlode pelikany bo w nauczyciela od fizyki
    kamieniami rzucali. Slonce grzeje ale jest tak daleko i ma tak duza moc ze wplyw na
    dostarczona do obiektu moc maja odleglosci liczone na ziemi w tysiacach kilometrow.
    Natezenie kazdego promieniowania jest odwrotnie proporcjonalne do odleglosci i do
    tego jest to funkcja kwadratowa. Dwa razy dalej cztery razy mniej. Przy ogrzewaniu
    podczerwienia od sufitu w glowe cieplo w nogi zimno. Jak w nogi cieplo to glowa
    odparowuje. Pierdolenie ze grzeje to meble itp to oszustwo bo ktos moze miec meble z
    polerowanej stali nierdzewnej a w lazience biale blyszczace kafelki. W budynkach
    gdzie na stale przebywala ludzie tylko systemy oparte na konwekcji lub wymuszonym
    ruchu powietrza sie nadaja.

  • 10. Data: 2018-08-03 18:54:51
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    utrzymana zadana temperatura. O oszczednosci kasy decydowalo bedzie urzadzenie
    wytwarzajace cieplo, koszt nosnika energii i sposob sterowania.

    Nie tylko. Podłogówka daje nawet do 30% oszczędności na opale w stosunku
    do ogrzewania grzejnikowego w przypadku gazu lub paliw stałych i ponad
    30% oszczędności w przypadku pomp ciepła. To nie są hipotezy ani
    domysły, to są fakty.

    Po pierwsze tam, gdzie jest podłogówka możesz mieć nawet o 2'C niższą
    temperaturę powietrza w pomieszczeniu niż przy grzejnikach, a odczucie
    komfortu cieplnego jest takie samo.

    Utrzymanie niższej o 2'C temperatury powietrza w domu daje 10-15%
    oszczędności na opale.

    Po drugie podłogówka zasilana jest dużo niższą temperaturą wody, a to
    znów daje kolejne oszczędności w przypadku pomp ciepła i kotłów
    gazowych, bo dzięki temu urządzenia te mają wyższą sprawność. Kotły
    gazowe mogą uzyskać do 15% wyższą sprawność, a pompy ciepła nawet ponad
    30% wyższy współczynnik sprawności COP.

    Jeżeli chodzi o promienniki ścienne czy sufitowe to mają one wyższe
    sprawności od ogrzewania grzejnikowego, a tym samym są tańsze w
    eksploatacji od grzejników.

    Nie ma lepszego systemu ogrzewania od ogrzewania podłogowego. Jest
    najlepszym rodzajem ogrzewania jaki wymyślił człowiek i najbardziej
    dostosowanym do potrzeb człowieka.

    W starożytnej Grecji używano ogrzewania podłogowego już w IV w.p.n.e. -
    poczytaj czym było hypocaustum.