  • 11. Data: 2018-08-03 18:58:05
    Temat: Re: [ogrzewanie] promienniki porczerwieni - warto?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > W skali bezwzglednej wszystko co ma temperature wyzsza od zera bezwzglednego jest
    promiennikiem. Z promiennikami jest marketingowy myk. Slonce grzeje podczerwienia i
    jest dobrze. I frajerzy lykaja jak mlode pelikany bo w nauczyciela od fizyki
    kamieniami rzucali. Slonce grzeje ale jest tak daleko i ma tak duza moc ze wplyw na
    dostarczona do obiektu moc maja odleglosci liczone na ziemi w tysiacach kilometrow.
    Natezenie kazdego promieniowania jest odwrotnie proporcjonalne do odleglosci i do
    tego jest to funkcja kwadratowa. Dwa razy dalej cztery razy mniej. Przy ogrzewaniu
    podczerwienia od sufitu w glowe cieplo w nogi zimno. Jak w nogi cieplo to glowa
    odparowuje. Pierdolenie ze grzeje to meble itp to oszustwo bo ktos moze miec meble z
    polerowanej stali nierdzewnej a w lazience biale blyszczace kafelki.

    Nie wiem po co się tak produkujesz jak nie masz kompletnie pojęcia i
    bzdury piszesz.
    Ogrzewanie promiennikami w niektórych przypadkach jest jedynym możliwym
    do zrealizowania ogrzewaniem. Najlepszym promiennikiem jest podłogówka,
    a jeżeli nie można zrobić podłogówki to bywa, że ogrzewanie
    promiennikowe górne jest jedynym. Dla przykładu duże hale produkcyjne,
    których nie da się ogrzać grzejnikami, właśnie ogrzewa się promiennikami
    gazowymi lub elektrycznymi.

    > W budynkach gdzie na stale przebywala ludzie tylko systemy oparte na konwekcji lub
    wymuszonym ruchu powietrza sie nadaja.

    Bzdury piszesz. Konwekcja i grzejniki to najbardziej ch....wy sposób
    ogrzewania domu. Zwłaszcza jak współpracuje z kotłem gazowym oraz pompą
    ciepła typu ON/OFF.

  • 12. Data: 2018-08-03 20:31:40
    Od: m...@l...pl

    On 2018-08-03 14:15:28, Uzytkownik wrote:

    > Odpuść sobie.
    >
    > Takie ogrzewanie sufitowe zapewnia najmniej komfortowe dla człowieka oraz
    > najmniej ekonomiczne warunki eksploatacji. Jest kompromisem jeżeli mamy już
    > wybudowany dom i musimy dokonać modernizacji instalacji grzewczej. Do tego
    > jaki rodzaj jest tego ogrzewania? Elektryczne czy wodne? Jak elektryczne to
    > już niczym innym nie zasilisz jak prądem.

    Pełna zgoda, że grzanie od góry jest słabe - w końcu zimne powietrze będzie
    wypychało ciepłe do góry i powstanie gradient temperatury gdzie u sufitu jest
    ciepło a przy podłodze zimno.

    Jednakże czy to założenie nie będzie prawdziwe tylko w przypadku kiedy mamy
    zwykły grzejnik konwekcyjny u sufitu? W teorii promiennik przy suficie będzie
    ogrzewać człowieka z góry, a co nie trafi w człowieka trafi w podłogę. Czyli
    efektywnie powinniśmy mieć podłogówkę (z trochę niższą temperaturą jednak),
    a do tego bezpośrednie grzanie podczerwienią. A takie bezpośrednie wystawienie
    na podczerwień powinno pozwolić ogrzewanie pokoju do nawet 2-3*C niższej niż
    normalnie przy tym samym komforcie cieplnym - a to już wymierne korzyści na
    prądzie.

    > Rób zwykłą podłogówkę wodną, bo taka podłogówka daje najbardziej
    > ergonomiczny i najbardziej komfortowy rozkład temperatur, a przy tym
    > zapewnia najniższe koszty eksploatacji.
    >
    > Taką podłogówkę możesz zasilić każdym rodzajem urządzenia grzewczego (piec
    > elektryczny, pompa ciepła, piec gazowy, piec węglowy, piec na pellet itd.).
    >

    > Przy współpracy podłogówki z pompą ciepła będziesz miał najniższe koszty
    > eksploatacji. Nawet grzejąc piecem elektrycznym w II taryfie wyjdziesz
    > podobnie jak węglem typu ekogroszek.

    Tak, podłogówkę też rozważam, tylko przy podłogówce wodnej będzie duża
    bezwładność, co utrudnia sterowanie, a przez to ogrzewanie będzie wyższe.
    Aczkolwiek, z pompą ciepła będę miał COP 3, a przy promienniku jedynie 1,
    a w innym poście pisałeś, że przy podłogówce też można grzać powietrze do
    niższej temperatury - a do tego można myśleć o akumulacji w 2 taryfie.
    Faktycznie ma to sens.

> [...]
    > podłogówką, a część z grzejnikami.
    >
    > Wśród "fahofuf" krążą informacje, że podłogówka się nie nadaje do sypialni,
    > bo kurz, bo gorąc i nie będzie można spać, bo podłoga będzie zbyt gorąca
    > itd.
    >
    > Wszystko to jest prawda i każda z ww wad podłogówek występuje tylko w jednym
    > rodzaju podłogówki t.j. w spierdolonej przez "fahofcuf" podłogówce.
    >
    > Jeżeli podłogówka jest dobrze obliczona i dobrze wykonana to nie ma lepszego
    > sposobu ogrzewania domu i żadna z ww wad nie występuje. Zapewnia najniższe

    Też tak myślę. W końcu ta podłoga nie może być gorąca bo jakoś po niej trzeba
    chodzić. A tutaj mamy ogrzewanie na bardzo dużej powierzchni, więc nie ma
    konieczności rozgrzewać tak dużej powierzchni do wysokiej temperatury aby
    ogrzać dom.

    Dzięki za ciekawy post.

  • 13. Data: 2018-08-03 21:52:54
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    A najlepszy chleb jest jak na kilogram maki bierze sie 0,8 litra wody.

  • 14. Data: 2018-08-03 22:29:33
    Od: l...@g...com

    Ja to dolewam na czuja.

  • 15. Data: 2018-08-03 22:33:55
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    A on nie na czuja. Chleb wodny robi, zageszczany piachem a w wersji lux cementem.

  • 16. Data: 2018-08-03 22:34:38
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > A najlepszy chleb jest jak na kilogram maki bierze sie 0,8 litra wody.

    To nie jest wątek o chlebie. Nie sprowadzisz mnie do swojego poziomu,
    aby pokonać doświadczeniem.

  • 17. Data: 2018-08-03 23:40:03
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-08-03 o 20:31, m...@l...pl pisze:

> [...]
    > normalnie przy tym samym komforcie cieplnym - a to już wymierne korzyści na

    To tak nie działa.
    Aby podgrzało podłogę to ten promiennik na górze musi nieźle napierdzialać.

    > Tak, podłogówkę też rozważam, tylko przy podłogówce wodnej będzie duża
    > bezwładność, co utrudnia sterowanie, a przez to ogrzewanie będzie wyższe.

    Bzdura.
    Będziesz budował dom z kartonu, albo chociaż drewniany ze ścianami z
    wełny mineralnej i gips-kartonu?
    Sterowanie ogrzewaniem ma sens tylko i wyłącznie w domach szkieletowych,
    drewnianych. Ale w takich domach brak akumulacyjności to utrapienie, bo
    dom szybko stygnie i szybko się nagrzewa. Ma to niestety także i poważne
    wady. W okresie letnim w takich domach jest o wiele cieplej jak w domach
    murowanych, a tym samym domy takie potrzebują klimatyzacji. Co
    zaoszczędzisz zimą na ogrzewaniu to dołożysz latem do klimatyzacji. W
    domach murowanych natomiast wyłączanie ogrzewania nie daje żadnych
    oszczędności lub są one zauważalne dopiero wtedy, kiedy wahania
    temperatur są mocno dyskomfortowe.

    > Aczkolwiek, z pompą ciepła będę miał COP 3, a przy promienniku jedynie 1,

    Ogrzewanie sufitowe będzie miało COP poniżej 1 :)

    > a w innym poście pisałeś, że przy podłogówce też można grzać powietrze do
    > niższej temperatury - a do tego można myśleć o akumulacji w 2 taryfie.
    > Faktycznie ma to sens.

    Właśnie o to chodzi. Nagrzewasz podłogi w nocy i w przeciągu 2 godzin w
    dzień. Tu właśnie duża akumulacyjność podłogówki jest ogromną zaletą, bo
    korzystasz z prądu taniego i dzięki temu ogrzejesz dom i ciepłą wodę
    przez cały rok za 1200-2000zł.

    > Też tak myślę. W końcu ta podłoga nie może być gorąca bo jakoś po niej trzeba
    > chodzić.

    Jeżeli podłogówka jest dobrze zrobiona to stojąc bosą stopą na podłodze
    (w salonie lub innych pokojach) ma być ona obojętna tzn. ani zimna, ani
    ciepła. Jeżeli odczuwa się wyraźne ciepło to znaczy, że jest źle
    wyliczona lub źle wykonana. Ciepłe podłogi mogą być odczuwalne tylko w
    łazienkach i ewentualnie korytarzach.

    > A tutaj mamy ogrzewanie na bardzo dużej powierzchni, więc nie ma
    > konieczności rozgrzewać tak dużej powierzchni do wysokiej temperatury aby
    > ogrzać dom.

    I o to chodzi w podłogówkach. Duża akumulacyjność podłogi to stabilna
    temperatura i duże oszczędności na kosztach ogrzewania.

  • 18. Data: 2018-08-04 00:22:57
    Od: m...@l...pl

    On 2018-08-03 23:40:03, Uzytkownik wrote:

> [...]
    > wyłączanie ogrzewania nie daje żadnych oszczędności lub są one zauważalne
    > dopiero wtedy, kiedy wahania temperatur są mocno dyskomfortowe.

    Tak, robię dom z kartonu:) Szkieletowy, pianką poliuretanową i styropianem.
    Generalnie wysoki współczynnik izolacyjności, zapotrzebowanie poniżej
    25kWh/m^2/rok i wysoka szczelność. Dlatego też właśnie szukałem rozwiązania,
    które by bardzo szybko reagowało i dawało mało ciepła ale bez przerwy.

    Chłodzenie (pompa dwufunkcyjna albo klimatyzacja) na lato też przewiduję +
    rolety zewnętrzne - na wypadek gdyby słońce za bardzo szalało, a przeszklenia
    od południa będę miał sporo.

> [...]
    > Jeżeli odczuwa się wyraźne ciepło to znaczy, że jest źle wyliczona lub źle
    > wykonana. Ciepłe podłogi mogą być odczuwalne tylko w łazienkach i

    A temperatura nie zależy od sterowania w głównej mierze? Podłoga jest za
    ciepła to się zmniejsza na termostacie i powinna być chłodniejsza. Chyba,
    że masz na myśli równe rozpraszanie ciepła, żeby nie było takich prążków
    ciepło-zimno na zmianę na podłodze, to ok.

    > I o to chodzi w podłogówkach. Duża akumulacyjność podłogi to stabilna
    > temperatura i duże oszczędności na kosztach ogrzewania.

    Z drugiej strony, trzeba grzać kiedy nikogo nie ma w domu, ale chyba i tak
    taniej wyjdzie to na pompie ciepła z wysokim COP niż bardzo dynamicznym ale
    z COP == 1.

  • 19. Data: 2018-08-04 01:06:40
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    A jak przeczytal twoj przepis na wodne chleby to tez za 1200-2000 ugrzeje i upiecze
    czy jeszcze 2000 bedzie potrzebowal? Wez sie za to do czego cie bozia stworzyla, za
    kopanie rowow. Dom o dobrej izolacji szybko sie nagrzewa i dlugo stygnie. Jak by bylo
    inaczej to za izolacje w termosie nie robily by dwa milimetry prozni a kilka
    centymetrow betonu oblozone styropianem i otynkowane.

  • 20. Data: 2018-08-04 01:48:55
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Tanio i wydajnie to ogrzewanie cieplym powietrzem. W bardzo dobrze izolowanym domu
    glowne zrodlo ucieczki ciepla to wentylacja. Jesli bedzie na poziomie 100m?/h to przy
    roznicy temperatur 20° potrzebne bedzie zrodlo ciepla o mocy 500W zeby uzupelnic
    ubytek. Ile przez sciany ucieknie sobie policz. Dodaj do tego co policzyles i Ci
    wyjdzie ile mocy potrzebujesz. Wtedy zdecydujesz o zrodle ciepla. Do ogrzewania
    cieplym powietrzem potrzebne sa kanaly i specjalny piec albo nagrzewnica.
    Ogrzewaniem cieplym powietrzem bardzo latwo daje sie sterowac i to jest jego kolejna
    zaleta.