    Subject: Re: [ogrzewanie] promienniki porczerwieni - warto?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Sat, 4 Aug 2018 09:27:42 +0200

    W dniu 2018-08-04 o 00:22, m...@l...pl pisze:

    > Tak, robię dom z kartonu:) Szkieletowy, pianką poliuretanową i styropianem.
    > Generalnie wysoki współczynnik izolacyjności, zapotrzebowanie poniżej
    > 25kWh/m^2/rok i wysoka szczelność. Dlatego też właśnie szukałem rozwiązania,
    > które by bardzo szybko reagowało i dawało mało ciepła ale bez przerwy.

    Ale po co ma szybko reagować? Takie ogrzewanie będzie musiało pobierać
    energię elektryczną przez cały dzień, także i w droższej taryfie. Nie
    będzie taniej.
    Podłogówkę natomiast możesz głównie grzać w tańszej taryfie.
    Ponadto podłogówka daje Ci stabilizację temperatury.

    > Chłodzenie (pompa dwufunkcyjna albo klimatyzacja) na lato też przewiduję +
    > rolety zewnętrzne - na wypadek gdyby słońce za bardzo szalało, a przeszklenia
    > od południa będę miał sporo.

    Osobiście jestem wielkim przeciwnikiem domów szkieletowych. Miałem
    okazję ich trochę widzieć w trakcie budowy i po budowie. Ani jeden z
    nich nie został poprawnie wybudowany i w każdym z nich są jakieś
    mankamenty. Niestety u nas nie ma tradycji budowania takich domów i
    trudno znaleźć firmę, która ma doświadczenie w ich budowaniu.
    U siebie będziesz miał jeszcze większe ryzyko docieplając pianką PUR i
    styropianem, które nie są dobrym rozwiązaniem jeżeli chodzi o
    docieplanie domów szkieletowych. Jeżeli już się upierasz przy szkielecie
    to radziłbym docieplać tylko i wyłącznie wełną mineralną. Wełna po
    pierwsze w odróżnieniu od styropianu czy pianek PUR jest niepalna.
    Ponadto zapewnia przepuszczalność dla wilgoci.
    O wiele łatwiej znaleźć fachowców, którzy są w stanie poprawnie
    wybudować dom murowany.

    > A temperatura nie zależy od sterowania w głównej mierze? Podłoga jest za
    > ciepła to się zmniejsza na termostacie i powinna być chłodniejsza. Chyba,
    > że masz na myśli równe rozpraszanie ciepła, żeby nie było takich prążków
    > ciepło-zimno na zmianę na podłodze, to ok.

    Przy podłogówce niepotrzebne są żadne sterowniki. Dobrze zaprojektowana
    i raz wyregulowana rotametrami oraz raz ustawiona krzywa grzewcza na
    źródle ciepła sprawiają, że działa ona idealnie utrzymując stabilnie
    temperaturę w domu. Ponadto sama podłogówka posiada pewną funkcję
    "samoregulacji". Polega top na tym, że jeżeli wzrośnie gwałtownie
    temperatura w domu, bo np. przygrzało słońce to podłogówka samoczynnie
    zmniejsza moc grzewczą bez udziału jakiegokolwiek układu regulacyjnego.
    Podobnie też jest jak gwałtownie spadnie temperatura, bo np. otworzyłeś
    okna to natychmiast podłogówka zwiększa swoją moc, aby skompensować
    straty ciepła i to znów bez udziału dodatkowej regulacji. Tak się
    dzieje, bo takie są prawa fizyki rządzące ogrzewaniami
    wielkopłaszczyznowymi. Jak połączysz z takim ogrzewaniem podłogowym
    regulację pogodową to uzyskujesz wprost idealną regulację temperatury,
    która jest w stanie utrzymać stabilnie temperaturę w domu z bardzo dużą
    dokładnością.
    Kogutek/Zenek pisze o ogrzewaniu powietrzem. Jest to dobry sposób
    ogrzewania i daje się szybko sterować. Ponadto zapewnia najlepszą
    charakterystykę grzewczą. Niestety taki sposób ogrzewania nie jest
    najtańszy, bo korzysta z drogiej energii elektrycznej. Przy takim
    ogrzewaniu krąży po domu masa kurzu, który osiada w kanałach. Kanały te
    muszą być systematycznie czyszczone co też podnosi koszt eksploatacji
    takiego ogrzewania.
    Ma sens tylko i wyłącznie wtedy, kiedy dom użytkowany jest okazjonalnie.
    Jeżeli natomiast dom jest zamieszkany na stałe to najlepszym i
    najtańszym sposobem ogrzewania jest podłogówka.
    Najlepszym rozwiązaniem jest podłógówka na zimę i klimatyzatory na lato.
    Są co prawda rozwiązania typu klimakonwektory, które łączą w sobie
    ogrzewanie grzejnikowe z klimatyzatorami w jednym. Ale uwierz mi, że nie
    jest to dobre rozwiązanie dla domu, zwłaszcza klimakonwektory podłogowe.

    > Z drugiej strony, trzeba grzać kiedy nikogo nie ma w domu, ale chyba i tak
    > taniej wyjdzie to na pompie ciepła z wysokim COP niż bardzo dynamicznym ale
    > z COP == 1.

    W domu normalnie zamieszkałym najtańszym w eksploatacji ogrzewaniem jest
    podłogówka grzana tanim prądem w II taryfie. Duża akumulacyjność jest w
    tym przypadku ogromną zaletą.