    From: "Jackare" <...@s...de.pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: ogrzewanie w lokalu?
    Date: Sat, 31 Oct 2009 17:12:46 +0100

    Uzytkownik "Moltisanti" <p...@p...ko> napisal w wiadomosci
    news:hc54nh$g0o$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam,
    > Jaki urzadzenie grzewcze do lokalu (wiecznie zimnego) 70-100m2 ma
    > najlepszy stosunek: ekonomicznosc/wydajnosc?
    > Piecyki na butle prawie nic nie daja, wiec odpada.
    > Co polecacie, moze dmuchawe nad drzwiami?
    > Chodzi o to aby tez koszty grzania nie bylo astronomiczne.
    > Pozdrawiam

    Jezeli chcesz to liczyc tylko w pieniadzu, to najtaniej bedzie kupic piec
    typu "koza" który pali sie w dwóch cyklach (najpierw z góry na dól, potem z
    dolu do góry).
    Jezeli myslisz o jakims ogrzewaniu to jezeli chodzi o wegiel, moim zdaniem
    najtaniej bedzie opalac mialem i zastosowac kociol mialowy zasypowy (bez
    zadnego podajnika itp), np zebiec z serii KWM.
    Ja jestem ze Slaska wiec takie ogrzewanie uwazam za najtansze, mial
    nienajwyzszej jakosci (taki z pluczki) kupisz tu bodajze ponizej 300 zl za
    tone. Mial wysokiej jakosci (z mielenia) jest drozszy.
    Jezeli masz dostep do taniego drewna to jakis kociol na drewno lub kominek z
    plaszczem wodnym. Kociol na mial z Zebca kupisz w zaleznosci od mocy w
    granicach 2,8- 4 tys zl kociol ma dmuchawe i sterownik. Kotly na ekogroszek
    sa drogie, sam ekogroszek tez jest drogi. Alternatywnie mozesz tez kupic
    kociol weglowy lub opalany koksem (np cos z Ogniwa)
    Przy tych systemach ogrzewania trzeba "chodzic" wokól kotla: dokladac,
    czyscic, magazynowac paliwo i usuwac popiól. Jest taniej niz przy gazie,
    pradzie lub oleju ale trzeba "robic"
    Do wyboru masz jeszcze ogrzewnie z kotlem gazowym. Dobry kociol dwufunkcyjny
    z zamknieta komora spalania (bezpieczny) kupisz za 2 tys z malym hakiem,
    kotly olejowe sa drogie i drogie jest paliwo, kotly elektryczne sa cenowo
    porównywalne z gazowym, ale ogrzewanie pradem jest drogie i trzeba miec
    zasilanie trójfazowe.
    W zeszlym roku u jednego z klientów widzialem ciekawy "kociol": zbiornik
    pospawany z blachy o wymiarach 20x20x40 cm. W srodku trzy grzalki z bojlera
    o mocy 1,5-2 kW kazda, do tego dolaczona pompa obiegowa. Gosc takim czyms od
    kilkunastu lat ogrzewa stumetrowe mieszkanie i jest zadowolony. Ma normalne
    jednofazowe zasilanie i mówi ze na rozruch ogrzewania wlacza trzy grzalki,
    potem utrzymuje grzanie tylko jedna. Koszt wykonania takiego ustrojstwa jest
    zerowy. Ja bym za pospawanie takiego "kotla" wzial moze 100-150 zl. DO tego
    dochodzi material, ale przypuszczam ze kupujac blache na zlomie zaplacisz
    moze za nia z 25 zl. Grzalki bojlerowe po kilkadziesiat zlotych lub prawie
    za darmo "z odzysku", pompa do CO ponizej 400 zl za "czterdziestke"

    Kolega swoje sklepy ogrzewa klimatyzacja. Placi co dwa miesiace miedzy 2,5 a
    3 tys za prad, ale oprócz klimy ma w kazdym sklepie srednio po 6-8 róznych
    lodówek, bojler elektryczny, kurtyne powietrzna, non-stop wlaczone
    oswietlenie, telewizory LCD 47" w oknach wystawowych i inne takie (PC-ty,
    kasy fiskalne)
    --
    Jackare