    From: "Darek" <d...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: papa pod dachówk
    Date: Sat, 7 Jul 2012 17:28:19 +0200

    > Tu zdania uczonych są podzielone. Ja nie mam i jest ok, ale są opinie, ze
    > membrana jest konieczna, bo będzie wywiewało z wełny ciepło.

    generalnie zadaniem membrany jest chronienie wełny przed ewentualnym
    przeciekiem dachu i "wydlenie" pary wodnej zawartej w wełnie.

    Przy deskowaniu papowaniu trudno uzasadnić podnoszenie kosztu
    membraną. Wywiewanie ciepła ... hmm ... nawet jeżeli ta teoria
    ma głębszy sens, raczej trudno mi uwierzyć w sens ekonomiczny membrany
    przy tak wykonanym dachu, oszczędność na ewentualnym "wywiewie
    ciepła" wydaje się, że bedzie tak nieznaczna, że zwrot membrany będzie
    trwał grubymi dziesiątkami lat.

    Jako ciekawostkę podam, że jak sam rozważałem budowę jakiś czas temu,
    chciałem wykonać dach bez deskowania, stosując mercedesa membran
    na rynku (tyvek). Doga jak ch...a i najlepsze, że producent na terenie
    polski
    nie daje żadnej gwarancji. Na terenie Niemiec dają gwarancję chyba max 5 lat
    ale pod warunkiem zapłacenia za montaż specjalizowanej ekipie.
    Inne ciut tańsze miały jakąś gwarancję ale okres był
    tak krótki, że można powiedzieć że nie miały. Myślę że to o czymś świadczy.

    Reasumując, dla mnie jest bezcelowym zakładanie membrany przy
    deskowanym dachu a teorie o ZNACZĄCYM wywiewie ciepła wydają się
    tak prawdopodobne jak to że na mój dom w trakcie mojego życia,
    spadnie samolot.

    Pozdrawiam
    Darek