  • 1. Data: 2011-05-16 15:10:38
    Temat: pęknięcia na słupku fundamentowym - trzask, prask i po wszystkim!
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

    Problem jest taki, mam 9 słupków fundamentowych o średnicy 18 cm,
    rozłożonych na prostokącie 4,5 m na 6 m.
    Wszytko było cacy, kiedy mając już szkielet, zacząłem zakotwiczać belki
    podłogi 10 na 10 cm do słupków na kątowniku metalowym.

    Jedna śruba 8 mm na 10 cm nie chciała wejść w wywiercony otwór w słupku,
    zacząłem walić ciężkim młotem i po pewnym uderzeniu zobaczyłem, jak robi
    się na powierzchni słupka rysa, sygnalizująca pęknięcie słupka. Rysa
    przeszła przez całą zewnętrzną powierzchnię słupka (dookoła). Słupek
    jest skrajny.

    Co teraz z tym fantem robić?
    Obłożyć siatką metalową i zacementować?
    Obłożyć paroma zwojami blachy - przynajmniej się nie rozpadnie?
    Wykonać obok wadliwego słupka dwa nowe słupki, podpierające wadliwy
    słupek - mam dołownice 15 cm i to nie wymagałoby dużego nakładu pracy.

    Spać przez to nie mogę, ale sam jestem sobie winien.

    Pozdrawiam,
    Jan

  • 2. Data: 2011-05-16 15:35:25
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    J-L-F wrote:
> [...]
    > Wykonać obok wadliwego słupka dwa nowe słupki, podpierające wadliwy
    > słupek - mam dołownice 15 cm i to nie wymagałoby dużego nakładu pracy.

    opaska ze stali mogła by chyba uratować właściwości nosne słupka.

    cztery kątowniki pospawane za pomocą płąskowników, trzeba by tylko żeby ktoś
    policzył przekroje.

  • 3. Data: 2011-05-16 15:46:05
    Od: Marek <m...@g...com>

    On 16 Maj, 17:10, J-L-F <j...@o...pl> wrote:
> [...]
    > słupek - mam dołownice 15 cm i to nie wymagałoby dużego nakładu pracy.
    >
    > Spać przez to nie mogę, ale sam jestem sobie winien.

    Zywica epoxydowa i mata z wlokna szklanego.

  • 4. Data: 2011-05-16 16:30:54
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek wrote:

    > Zywica epoxydowa i mata z wlokna szklanego.

    hm... miałbym wątpliwości, chyba jednak jakiś konstruktor powinien sie
    wypowiedzieć.

    Po pierwsze jest kwestia jakie obciążenie ma przenosić ten słupek.

  • 5. Data: 2011-05-16 17:29:40
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

    > hm... miałbym wątpliwości, chyba jednak jakiś konstruktor powinien sie
    > wypowiedzieć.
    >
    > Po pierwsze jest kwestia jakie obciążenie ma przenosić ten słupek.

    Domek letniskowy, szkielet drewniany parterowy, wypełnienie ścian glina
    plus słoma - więc cięższe od wełny.
    Dach z onduliny, 40 stopni.

    Dla mnie ten słupek jest 'skończony'.
    Nie mogę zakładać innych scenariuszy niż 'czarne'.

    Najlepiej byłoby ten słupek uciąć z gruntem i nadlać od nowa, ale to
    chyba nie da się zrobić?!
    Żywica plus parę owijek blachy - żywica nie dopuści wilgoci, blacha
    spowoduje, że słupek się nie rozleci w iment!

    Kuźwa, jedno uderzenie młotkowego młotkiem, a tyle zabawy ;-(

  • 6. Data: 2011-05-16 18:06:37
    Od: "Andrzej S." <A...@g...com>

    W dniu 2011-05-16 19:29, J-L-F pisze:

    > Najlepiej byłoby ten słupek uciąć z gruntem i nadlać od nowa, ale to
    > chyba nie da się zrobić?!
    > Żywica plus parę owijek blachy - żywica nie dopuści wilgoci, blacha
    > spowoduje, że słupek się nie rozleci w iment!

    Jesli nie bedzie go widac / da sie zamaskowac, to moze odkopac,
    ustawic szalunek z desek i zalac dookola? Bedzie grubszy, ale jakbys
    dal tam jakis skalniak ...

    A moze dla symetrii oblac betonem wszystkie narożne? ;)
    pozdro
    --
    A S

  • 7. Data: 2011-05-16 18:27:59
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "J-L-F" <j...@o...pl> napisał w wiadomości news:iqrmu0$ulu$1@news.onet.pl...
    > Żywica plus parę owijek blachy - żywica nie dopuści wilgoci, blacha
    > spowoduje, że słupek się nie rozleci w iment!

    zadna tam blacha - to ma być, jak ktos juz tu pisał, porządne kątowniki na rogach
    słupka połączone płaskownikami. I to połączone spawaniem a nie żywicą :-)
    Tak na oko -daj kątownik 40, płaskownik 30 i bedzie dobrze.

    b.

  • 8. Data: 2011-05-16 18:50:09
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

    W dniu 2011-05-16 20:06, Andrzej S. pisze:

> [...]
    > dal tam jakis skalniak ...
    >
    > A moze dla symetrii oblac betonem wszystkie narożne? ;)

    Symetria nie jest potrzebna, bo i tak tych słupków nie będzie widać.
    Odkopanie - to jest jakiś pomysł!

  • 9. Data: 2011-05-17 12:57:47
    Od: Kadar <o...@g...com>

    Naiwne pytanie ale sprobuje, dlaczego nie mozesz zrobic nowego slupka.
    Zdaje sie to poczatek budowy. kombinowanie zawsze bedzie jakas
    prowizorka.

    KADAR

  • 10. Data: 2011-05-17 15:51:43
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

    W dniu 2011-05-17 14:57, Kadar pisze:
    > Naiwne pytanie ale sprobuje, dlaczego nie mozesz zrobic nowego slupka.
    > Zdaje sie to poczatek budowy. kombinowanie zawsze bedzie jakas
    > prowizorka.

    Nie mam doświadczeń w tej materii. Chcę się poradzić.
    Na razie przyjąłem takie rozwiązanie, stawiam dwa słupki fi 15 cm obok,
    a wadliwy słupek wzmacniam. Jakie to będzie wzmocnienie, to jeszcze nie
    wiem?

    Zakładam, że słupek, jakkolwiek jest popękany bez przemieszczeń
    struktury, to nie wiem na ile w głąb i jak przez to zmieniły się jego
    parametry wytrzymałościowe?
    W szczelinę będzie wchodzić wilgoć i zamarzać, co spowoduje rozsadzanie
    nie jednolitej struktury słupka od wewnątrz.
    To też trzeba będzie zabezpieczyć.