    From: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: piec na drewno - CO i CWU
    Date: Fri, 22 Oct 2010 10:00:06 +0200

    Użytkownik "Bucz" <n...@...pl> napisał w wiadomości
    news:i9pqrf$2g9$1@speranza.aioe.org...

    > kupowales, robiles, zamawiales czy jakiz z odzysku?
    Coś w tym stylu
    http://allegro.pl/bojler-nierdzewny-niemiecki-750l-j
    ak-nowy-i1279209436.html
    tylko że kupiłem troszke taniej.
    Mój bez osłony wygląda tak http://www.osonet.pl/zbiornik.jpg. żeby go
    wstawić do piwnicy musiałem zerwać posadzkę i zaniżyć ją jakies dobre pół
    metra. Roboty było co niemiara, ale nie żałuję ;)
    Na początku chciałem żeby wymiennik grzał wode w zasobniku samym obiegiem
    grawitacyjnym i kombinowałem z grubymi rurami aby zmniejszyć opory. Jedak
    okazało się że wymiennik musiał by być zamontowany dużo poniżej zasobnika i
    w takim ustawieniu jak szło zrobić, nagrzewło mi tylko jakieś 3/4 wysokości
    zbiornika.
    Dobrze że odrazu zamontowałem na tym obiegu pompę, którą bardzo szybko mogę
    "nabić" cały zbiornik. ( wrazie jakiejś awarii np. brak prądu przez dłuższy
    czas, obieg grawitacyjny daje rade zagrzać częśc zbiornika a już
    wystarcza..)
    Przyznam śię żę muszę zrobić do tego jakąś automatykę bo taki układ z
    pozostawiona włączoną pompką, potrafi skutecznie wystudzić zasobnik. Ale coś
    za coś. Układ jeszcze tak zmontowałem że pobór wody jest w tym samym miejscu
    gdzie wchodzi woda z wymiennika i w przypadku całkowitego opróżnienia
    zbiornika z ciepłej wody, po rozpaleniu pieca mam naychmiast ciepłą wodę w
    kranie.
    W przypadku adaptacji takich zbiorników zwróć uwagę na miesce poboru ciepłej
    wody. W moim jest wspawane jakieś 20-30 cm od góry kolano i pobiera wewnątrz
    wodę prawie spod samego "czubka" zbiornika. Niby na samym szczycie jest mufa
    calowa ale nie wiem dlaczego jest ona tylko przyspawana w 2 punktach nie na
    szczelno i nie ma w tym miejscu dziury do zbiornika. A bardzo by się
    przydała bo to miejsce najlepsze na pobór wody a i zbiornik sam by się
    odpowietrzał. Odpowietrzanie musiałem zrobić w sprytny sposób, bo tym samym
    kolanem co pobieram jest również wprowadzana woda z wymiennika do wnętrza
    zbiornika. W przypadku gdyby została tam poduszka powietrzna to przy obiegu
    grawitacyjnym woda mogła by miec trudność przelać się przez krawędź kolana.
    Wiem że to moje tłumaczenie jest bardzo zawiłe ale sam na to wpadłem dopiero
    jak miałem poskręcaną całość i nagle wyszło na to że nie ma jak wypchnąć
    powietrza ze zbiornika :)
    Przypuszczam że takie zbiorniki buduje się w ten sposób żeby nie osłabiać
    dennic a z drugiej strony każde takie wyprowadzenie rury z samego "czubka"
    to dodatkowe centymetry wysokości. A miejsca na taki zbiornik nigdy za dużo.

    Pozdrawiam,

    Gejzero.