  • 1. Data: 2010-10-21 11:03:38
    Temat: Re: piec na drewno - CO i CWU
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bucz" <n...@...pl> napisał w wiadomości
    news:i9n2im$vtr$1@speranza.aioe.org...
> [...]
    > podlacze tak jak normalny grzejnik do instalacji CO ale zdalem sobie
    > sprawe z tego ze po wygasnieciu pieca cieplo z tego zasobnika bedzie
    > zabierane na CO do czasu az pompa obiegowa sie nie zatrzyma
    > czy da sie to jakos rozwiazac bez dodatkowej pompki obiegowej, wymiennika
    > ciepla oraz automatyki ktora bedzie sterowala dodatkową obiegówką?
    > moze sa jakies "magiczne" termozaworki trojdrozne ktore same beda odcinaly
    > doplyw gdy temperatura spadnie ponizej 90*C ?
    > moze ktos podpowiedziec jak to najprosciej rozwiazac?

    Zasobnik z wymiennikiem umieszconym na samym dnie zbiornika i nic Ci ciepła
    nie wyciągnie z zasobnika.

    Ja miałem taki stary "bojler" z wymiennikiem na samym dnie. Wymiennik ten
    składał się ze stalowej rury w ywinętej w takie M i dodatkowo owiniętej
    drutem. Wyaliłem ten stalowy i zlutowałem podobny z rur miedzianych,
    bojlerek sprawował sie wyśmienicie do czasu aż zabrakło mi cierpliwości do
    jego łatania - miał już ze 30 lat. Dodam że 270 l wody starczało na 1,5 dnia
    użytkowania przez 4,5 osobową rodzinę.

    Teraz wstawiłem zbiornik 750 l z kwasówki, tylko miał mały mankamen, nie
    miał we wnątrz wymiennika. Ale to załatwiłem zewnętrznym JAD-em. Owszem
    doszły mi 2 pompy ale teraz cieszę sie czysciutką ciepłą wodą i w sezonie
    letnim pale raz na 3 dni. Wtedy palę bez automatyki i pieca praktycznie nie
    musze pilnować , pali się na uchylonych drzwiczkach - znacznie mniejsza
    ilość dymu w porównaniu z paleniem na nadmuchu. A zasobnik przynajmniej
    przez 2-3 godziny jest w stanie odebrać pełną moc pieca. Dodam że pion
    grzewczy mieszkania na ten czas zamykam, Pozostają tylko łazienki i zbiornik
    wyrównawczy.
    Docelowo będzie jeszcze jeden JAD pod kolektory, ale to przyszła przyszłość
    :)

    Gejzero

  • 2. Data: 2010-10-22 07:24:33
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    > kupowales, robiles, zamawiales czy jakiz z odzysku?
    Z odzysku - kupiony na alle... od gościa, który ściąga z zachodu takie
    rzeczy. Aktualnie nie widzę aukcji tego gościa.
    Zbiornik po płukaniu jak nówka. W sumie z tą stalą nic się nie powinno stać.
    Wymienniki za to z odzysku stara instalacja grzewcza w nidokończonym bloku -
    w cześci zrobiona ale wogóle nie uruchomiona.
    Teraz do takich instalacji nie wsadził bym nic innego niż stal nierdzewną
    lub kwasoodporną. Żaden ocynk aktualnie robiony nie wytrzymuje kontaktu z
    naszą wodą.

    Gejzero.

  • 3. Data: 2010-10-22 08:00:06
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bucz" <n...@...pl> napisał w wiadomości

    > kupowales, robiles, zamawiales czy jakiz z odzysku?
    Coś w tym stylu
    http://allegro.pl/bojler-nierdzewny-niemiecki-750l-j
    ak-nowy-i1279209436.html
    tylko że kupiłem troszke taniej.
    Mój bez osłony wygląda tak http://www.osonet.pl/zbiornik.jpg. żeby go
    wstawić do piwnicy musiałem zerwać posadzkę i zaniżyć ją jakies dobre pół
    metra. Roboty było co niemiara, ale nie żałuję ;)
    Na początku chciałem żeby wymiennik grzał wode w zasobniku samym obiegiem
    grawitacyjnym i kombinowałem z grubymi rurami aby zmniejszyć opory. Jedak
    okazało się że wymiennik musiał by być zamontowany dużo poniżej zasobnika i
    w takim ustawieniu jak szło zrobić, nagrzewło mi tylko jakieś 3/4 wysokości
    zbiornika.
    Dobrze że odrazu zamontowałem na tym obiegu pompę, którą bardzo szybko mogę
    "nabić" cały zbiornik. ( wrazie jakiejś awarii np. brak prądu przez dłuższy
    czas, obieg grawitacyjny daje rade zagrzać częśc zbiornika a już
    wystarcza..)
    Przyznam śię żę muszę zrobić do tego jakąś automatykę bo taki układ z
    pozostawiona włączoną pompką, potrafi skutecznie wystudzić zasobnik. Ale coś
    za coś. Układ jeszcze tak zmontowałem że pobór wody jest w tym samym miejscu
    gdzie wchodzi woda z wymiennika i w przypadku całkowitego opróżnienia
    zbiornika z ciepłej wody, po rozpaleniu pieca mam naychmiast ciepłą wodę w
    kranie.
    W przypadku adaptacji takich zbiorników zwróć uwagę na miesce poboru ciepłej
    wody. W moim jest wspawane jakieś 20-30 cm od góry kolano i pobiera wewnątrz
    wodę prawie spod samego "czubka" zbiornika. Niby na samym szczycie jest mufa
    calowa ale nie wiem dlaczego jest ona tylko przyspawana w 2 punktach nie na
    szczelno i nie ma w tym miejscu dziury do zbiornika. A bardzo by się
    przydała bo to miejsce najlepsze na pobór wody a i zbiornik sam by się
    odpowietrzał. Odpowietrzanie musiałem zrobić w sprytny sposób, bo tym samym
    kolanem co pobieram jest również wprowadzana woda z wymiennika do wnętrza
    zbiornika. W przypadku gdyby została tam poduszka powietrzna to przy obiegu
    grawitacyjnym woda mogła by miec trudność przelać się przez krawędź kolana.
    Wiem że to moje tłumaczenie jest bardzo zawiłe ale sam na to wpadłem dopiero
    jak miałem poskręcaną całość i nagle wyszło na to że nie ma jak wypchnąć
    powietrza ze zbiornika :)
    Przypuszczam że takie zbiorniki buduje się w ten sposób żeby nie osłabiać
    dennic a z drugiej strony każde takie wyprowadzenie rury z samego "czubka"
    to dodatkowe centymetry wysokości. A miejsca na taki zbiornik nigdy za dużo.

    Pozdrawiam,

    Gejzero.

  • 4. Data: 2010-10-22 13:26:02
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    > dzieki za cenne uwagi i obrazowe opisanie wszystkiego
    > mam jeszcze pytanko nieco poza tematem
    > po zamontowaniu duzego zbiornika akumulacyjnego pojawia sie pewien problem
    > mianowicie, 2000L wody po podgrzaniu z temperatury 20*C do 90*C zwiekszy
    > swoją objetosc do ~2080L - czy rozwiazuje sie to przez zamontowanie tak
    > duzego zbiornika wyrownawczego w najwyzszym punkcie instalacji (przy
    > systemie otwartym) ? czy sa jakies inne "myki"?

    Swego czasu jak męczyłem się ze swoim zasobnikiem, to trafiłem na dyskusję o
    buforach.
    Nie pamiętam gdzie to było ale napewno nie na grupach tylko jakieś forum.
    Ich rozmyślanie było następujące: bufor to zbiornik bezciśnieniowy, w którym
    są zamocowane 2 wężownice z odpowiednim układem "lejków" z blachy w celu
    szybszego przekazania ciepla z jednej do drugiej bez mieszania wody w całym
    zbiorniku. Sam zbiornik miał w sobie rezerwe pojemności bo żadne obiegi
    zewnętrzne nie były do niego podłączone.

    Ja osobiście do swojego zacobnika CWU mam podłączony zbiornik przeponowy o
    pojemnosci chyba 60 albo 80 l w tej chwili nie pamiętam. Odrazu pisali mi że
    jest o przewymiarowany, ale tanio kupilem to jest taki a nie inny. Choć po
    czasie stwierdzam że nie był to głupi pomysł bo przy tym reduktorze (3/4
    cala jakaś marna wydajność) który mam założony w tej instalacji, nie
    odczuwam spadku ciśnienia po odkręceniu ciepłej wody. Zwróć również uwagę na
    ciśnienia w instalacji:
    Ja mam ciepła wodę ustawioną na jakieś 3,5 bara a zimna woda bezpośrednio z
    wodociągu (bywa przeszło 6 barów) jest problem z regulacją temp. wody w
    bateriach z mieszaczem tych jednouchwytowych. Mały zakres ciepłej wody.

    Pozdr. Gejzero