  • 1. Data: 2010-10-20 21:58:14
    Temat: uziom czy uziomy
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    witam,

    Dom ma mieć uziom do elektryki i instalację piorunochronową.

    Jak się to powinno zrobić poprawnie?
    - tylko uziom fundamentowy i bednarki z zewnątrz i wewnąrz?
    - fundamentowy dla elektryki i otok dla zwodów?
    - Połączone czy nie?

    bajcik

  • 2. Data: 2010-10-21 00:17:14
    Temat: Re: uziom czy uziomy
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik b...@k...math.uni.lodz.pl napisał:
> [...]
    >
    > Jak się to powinno zrobić poprawnie?
    > - tylko uziom fundamentowy i bednarki z zewnątrz i wewnąrz?
    > - fundamentowy dla elektryki i otok dla zwodów?

    Połączone ale z głową. Dla instalacji odgromowej powinno się dawać
    lokalne uziomy pionowe (o ile grunt tylko pozwoli) bezpośrednio w
    miejscu sprowadzenia tej instalacji - tu chodzi o minimalizację
    reaktancji indukcyjnej, nie o rezystancję stałoprądową. I dopiero taki
    uziom łączysz szyna wyrównawczą do opaski ekwipotencjalnej czy zbrojenia
    ławy (które przecież też robi głównie za opaskę ekwipotencjalną).

    --
    Darek

  • 3. Data: 2010-10-21 06:51:18
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik <b...@k...math.uni.lodz.pl> napisał w wiadomości
    > Jak się to powinno zrobić poprawnie?
    > - tylko uziom fundamentowy i bednarki z zewnątrz i wewnąrz?
    > - fundamentowy dla elektryki i otok dla zwodów?
    > - Połączone czy nie?

    u mnie będzie: uziom fundamentowy wyprowadzony w budynku dla ochrony
    przeciwporażeniowej (mam 2,5oma) ale odgromówki nie podłącze do tego tylko
    dla niej zrobię uziom otokowy ze szpilkami na rogach dookoła budynku.
    Uziomów tych nie bede łączył - ale zdaje sobie sprawe ze zwykle wszystkie
    uziomy się łączy. Kosztów nie podnosze bardzo bo i tak ma być drenarka, wiec
    bednarke wrzuce w ten sam wykop.

    b.