eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieplastyki, miedz, ocynk - jaki materiał na instalacje wodną? › Re: plastyki, miedz, ocynk - jaki materiał na instalacje wodną?
    From: "Jackare" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: plastyki, miedz, ocynk - jaki materiał na instalacje wodną?
    Date: Sun, 28 Feb 2010 23:08:33 +0100

    Użytkownik "Jacek" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:hmds3u$d5h$1@news.task.gda.pl...
    >O stali zapomnij, to historia. Droga, trudna i pracochłonna, brzydka itd,
    >itp.
    > Plastik klejony np. Genova jest najtańszy i najprostszy ale podatny na
    > pękanie, więc jest jakieś tam ryzyko zalania.
    > Plastik zgrzewany ma jedną tylko wadę - trzeba kupić lub pożyczyć
    > zgrzewarkę i poćwiczyć kilka łączeń "na boku".
    są sytuacje gdy trzeba mieć dwie zgrzewarki i zrobić ładnie lub zrobić
    brzydkiego babola ;)

    > Co do miedzi to sie nie wypowiadam, bo nie mam doświadczeń, ale wydaje mi
    > się, że nie jest warta swojej ceny.

    O genowie się nie będę wypowiadał bo to kicha- droga i do dupy.
    System z PP przede wszystkim nie jest urodziwy i wymaga stosunkowo dużo
    miejsca do prowadzenia - rura + otulina która zapewnia kompensację wydłużeń
    i ochronę przez ruchami budynku, chyba że mówimy o prowadzeniu pionu w
    szachcie to nie ma tematu. Wszystkie złączki z gwintami są duże - wymagają
    odpowiedniego montażu i zabezpieczenia.
    Prowadzenie długich odcinków rury w posadzkach wymaga wykonywania
    kompensatorów wydłużeń - nie jest to nic wielkiego ale trzeba o tym
    pamiętać.Alternatywą o małej wydłużalności jest PP stabi ale jest on drogi -
    niewiele tańszy od miedzi i inaczej się go obrabia.
    Miedż jest ładna i zgrabna. Jako metal głośniej pracuje z wodą niż plastiki
    które tłumią szumy przepływu. Miedź jest narażona na korozję
    elektrochemiczną przy pracy z przyborami stalowymi. Siła i szybkość korozji
    zależy od parametrów wody i kierunku jej przepływu.
    PEX jest niewdzięczny do gięcia - trzeba to umieć robić i mieć sprzęt do
    tego (sprężyny). Wciąganie pexu w otuliny też jest upierdliwe.
    Każdy system można spieprzyć:
    - w PP łatwo zrobić kryzy blokujące przepływ powstające na skutek zbyt
    długiego lub zbyt gorącego grzania
    - w Cu trzeba starannie lutować połączenia, nie dopuścić do możliwości
    skażenia wody sładnikami pasty lutowniczej lub topników, trzeba izolować
    rury od kontaktu z materiałami mineralnymi (gips, cement) bo mogą szybko
    korodować, trzeba znać zasady zapobiegania korozji elektrochemicznej
    - w Pex-ach łatwo o złamanie rury przy jej gięciu, błędy przy zaciskaniu
    końcówek, błędy przy montażu końcówek na rurze (brak kalibratora, montaż na
    sucho itp)
    --
    Jackare