    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: prawidłowo ocieplone ściany GK
    Date: Mon, 21 Dec 2009 02:58:51 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Kazałem dobrze ocieplić ściany kolankowe na poddaszu ale coś nie daje mi
    > spokoju.
    > Jak jest ściana kolankowa to powstaje trójkąt prostokątny (
    > przeciwprostokątna to część dachu której nie widać). Na "dachu" mam 30cm
    > wełny, na dole trójkąta czego nie widać mam 20cm wełny a na przyprostokątnej
    > tego trójkąta mam 12 cm styropianu zamocowanego pomiędzy drewnianymi
    > konstrukcjami pionowymi dachu. Do tego przykręcone sa aluminiowe kątowniki i
    > na to GK.
    > I teraz pomimo takiego ocieplenia płyty GK są zimne. Zrobiłem test - dziure
> [...]
    Oczywiscie, ze nienormalne, zreszta gdyby bylo dobrze to zapewne nic nie
    pisalbys.
    Scianka kolankowa jest zimna, powiadasz. I musi byc zimna skoro izolacja
    styropianowa jest w odleglosci 4 cm od plyty, ktora on ma przed tym zimnem
    chronic. To jest podstwaowy blad. Przecie toczylem tu boje na temat plackow i
    obwodek i wiekszosc pisala, ze tylko obwodkowo bo wiatr pomiedzy styro a
    sciana bedzie hulal... A tu nagle dwoch znakomitych fachofcow z papierami
    powiada, ze tak jest dobrze. No to jak takich fachofcow mamy to niedlugo z
    torbami pojdziemy.
    Wiec tak; na ile to jest mozliwe to nalezaloby ten styropian zdemontowac i te
    plyty od zewnatrz ocieplic welna. Z tym ze co 30-40 cm na plytach od strony
    zewnetrznej korzystnie jest ustawic, przykleic czy jakos inaczej zamocowac do
    plyt pionowe listewki drewniane o przekroju powiedzmy 1 x 1 cm. Wdluz tych
    listewek utworza sie niewielkie szczeliny wentylacyjne, ktore przy duzej
    wilgotnosci na poddaszu uzytkowym zapewnia odprowadzenie pary wodnej ew.
    przenikajacej przez plyty KG. Ale dla wysokosci sciany powiedzmy metrowej to
    wydaje sie niepotrzebne. Welna moze byc docisnieta bezposrednio do plyt.
    Troche mnie martwi to, ze zastosowales jakies katowniki aluminiowe, do
    ktorych te plyty przykreciles. A dlaczego nie drewniane o identycznym
    przekroju powiedzmy 3-4 cm kwadrat? Przecie drewno ma kilkudziesieciokrotnie a
    moze wiecj izolacyjnosc niz aluminium, z ktorego robi sie radiatory... To jest
    blad nie tylko fizyczny lecz rowniez ekonomiczny.
    No ale stalo sie i nie ma sensu teraz tego demontowac; pozostaje to aluminium
    rowniez jakos starannie przed doplywem zimna zaizolowac.
    Teraz alternatywa najtansza.
    Moge zaproponowac wypelnienie tej 4 cm szczeliny zatomizowanym styropianem.
    Pisalem juz, ze najtanszy styropian, w ktorym golym okiem widoczne sa
    poszczegolne kulki zgrzane w plyty, opakowania czy co tam jeszcze, mozna
    zwykla szczotka druciana a nawet w rekach pracowicie rozkruszyc i uzyskac
    granulat styropianowy. Nie wiem ile Ci go bedzie potrzeba, zatem jesli wiecej
    to nalezaloby sie udac do fabryki produkujacej plyty i te spienione granulki,
    ktore sa polproduktem do odlewania plyt, za miewielkie pieniadze kupic; kubik
    czy wiecej ile tam wyliczysz.
    I tera u gory kazdego segmentu pomiedzy tym stelazem, w plytach KG nalezy
    wyciac otwory, przez ktore ten granulat nalezy wsypac i nim te szczeline
    powietrzna, ktora wieje wiatr, wypelnic. To jest o tyle trudne, ze styropian
    sie elektryzuje, do wszystkiego lepi. Mozna go ew. nieco skropic lekko osolona
    woda aby sie tak nie elektryzowal.
    Przestrzen powyzej otworow nalezy wypelnic welna lae nie wciskana na sile
    tylko lekko upchana. Welna ubita, jak tu Ktos proponowal, traci swe
    wlasciwosci izolacyjne a w dodatku sprezynuje tak, ze na wiekszej powierzchni
    potrafi w stopniu zauwazalnym powyginac plyty.
    Potem te dziury zalatac. Robi sie to w ten sposob, ze najpierw przykreca sie
    do plyt wokol tych dziur paski sklejki gr. 10 mm lub miekkiego drewna tak aby
    polowa szerokosci wystawala z za obrysu dziur. Potem te kawalki KG, ktore
    wyciales, przykreca sie do tych paskow sklejki. Po czym oczywiscie wzmacnie
    siatka szklana i "kampanduje".
    Powodzenia.
    Tornad