    From: Przesmiewca <o...@o...pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: problem z wentylacja
    Date: Thu, 15 Nov 2012 12:17:58 +0100

    "Ann" <a...@a...pl> napisał(a):

    >Witam
    >mam taki dosc uciazliwy problem z wentylacja w nowym mieszkaniu (4 pietro,
    >nad nami 1 pietro strychow i dach):
    >- sa 3 piony wentylacyjne w roznych miejscach mieszkania - w kuchni (2
    >kanaly i 2 kratki w kuchni), w lazience (1 kanal i 1 kratka w kuchni) i w wc
    >(2 kanaly, 1 kratka w wc, 1 w korytarzu) - wg projektu i developera kazde
    >mieszkanie ma oddzielne kanaly i nie ma mozliwosci, zeby 2 mieszkania byly
    >podpiete na 1 kanal)
    >- piony w kuchni i w lazience prawidlowo wyciagaja powietrze
> [...]

    Problemy z wentylacja sa stare jak swiat i jednemu dzialalaja proste rozwiazania,
    innemu nie pomoga nawet wymyslne patenty, poniewaz... istnieje cala masa przyczyn
    zlego dzialania wentylacji. Generalna zasada jest taka, ze
    im wyzej mieszkasz, tym gorzej grawitacyjna wentylacja dziala;
    a wiec zazwyczaj na 4 pietrze jest gorszy wyciag niz na parterze

    Na sile wyciagu sklada sie tez pare przyczyn:
    1. okolica; to, gdzie mieszkasz i jak wzgledem innych (moze wyzszych?)
    budynkow w sasiedztwie stoi Twoj blok
    2. pogoda; latem grawitacyjna wentylacja dziala gorzej (lub w ogole nei dziala)
    niz zima, ale wplyw maja tez np. wiejace wiatry i usytuowanie komina
    3. odleglosc kanalu od Twojej kratki wentylacyjnej do konca przewodu kominowego;
    generalna zasada jest taka, ze jesli budynek ma skosny dach, komin powinien
    wystawac powyzej kalenicy; jesli jest to niemozliwe z jakiegos powodu, to odcinek
    komina wystawjacy ponad dachowke ponizej 2m dramatycznie pogarsza
    wyciag powietrza
    4. jakosc wykonania przewodow wentylayjnych; i tutaj niestety jest masa bledow,
    jesli wnetrze przewodu ma nierownosci albo jakies wystajace czesci (np. cegla lub
    zaprawa, ktora wystaje na pare cm bardzo skutecznei zaburza przeplyw powietrza
    w kanale; tak samo, jesli w przewodzie wentylacyjnym zdarza sie odcinki poziome lub
    nawet pochylne, skutecznosc spada na leb i szyje
    5. niedostateczny doplyw swiezego powietrza w miejsce wyciaganego; jesli ilosc
    powietrza
    wciaganego przez nawietrzniki bedzie za mala, pojawi sie ciag wsteczny

    Wnioski wyciagnij sam(a). Moze na poczatek zaklej papierem wszystkie wywietrzniki
    ktore dzialaja ok i zobacz, czy w tym w wc pojawi sie prawidlowy ciag;
    jesli nie, problem jest z kominem (wtedy trzeba sie blizej przyjrzec czemu zle
    dziala,
    zwracajac uwage na to, co napisalem powyzej)
    Jesli po zaklejeniu ciag bedzie ok, to znaczy, ze masz za maly naplyw powietrza
    z zewnatrz i z tego powodu jedna z kratek nawiewa a nie wyciaga powietrze
    (a dlaczego akurat ta to kwestia ukladu pomieszczen i przeplywu
    powietzra w mieszkaniu)

    To tak w wielkim skrocie. Mam nadzieje cos rozjasnilem i pomoglem :)