    From: Igus' <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: proszę o poradę
    Date: Thu, 30 Apr 2009 21:09:05 +0200

    aneta pisze:
    > Po jednej stronie mam sąsiada, który uprawia drzewa owocowe na całej
    > długości mojej działki (127 m), stosując do tego strasznie dużą ilość
    > różnych oprysków. Chciałabym posadzić coś na całej długości ogrodzenia
    > by się osłonić od sąsiada a przede wszystkim by ta cała chemia nie
    > przechodziła do mojego ogrodu i bym nie musiała wdychać tego świństwa.
    Cóż sąsiad postępuje racjonalnie bo inaczej to grzyb i robaki by mu
    jabłka zjadły i paniusie z miasta by mu jabłek nie kupiły bo brzydkie.
    Ty masz swoje racje.
    Dla roślin jego opryski groźne nie są, bo mu wszak jabłonki nie padają :o)
    Całkowicie problemu się nie pozbęędziesz, bo byś musiała szpaler gęsty i
    wysoki na parę metrów posadzić.

    > Niestety nie mam pojęcia co tak naprawdę wsadzić by to ładnie
    > wyglądało, było skuteczne, czyli chroniło od wścibskich oczu sąsiada a
    > jednocześnie było odporne na chemię jaką sąsiad stosuje. Mam obawę iż
    > każdą wsadzoną roślinę ozdobną po prostu szlak trafi od tych oprysków.
    Jak jemu nie trafia szlag to i Twoim roślinom nie zaszkodzi.
    Generalnie w ogrodnictwie powinno się sadzić to co "ziemia lubi", tzn
    można też to co lubi ogrodnik, ale wtedy wysiłek i koszt ze strony
    ogrodnika jest spory :o)
    Nigdy nie jest tak, że posadzisz cobądź i byle gdzie i wyrośnie.
    Wracając do Twojego płotu.
    Jak lubisz takie ładne i uporządkowane to najprościej tuje, po kilku
    latach będą gęste i wysokie na 3m. Jak jednak masz suche miejsce to tuje
    słabo rosną, wtedy raczej jakieś jałowce lub podobne.
    Tuje można przycinać (bardzo to lubią) i kształtować jak chce chce.
    Jak masz dużo miejsca to np głóg, tarnina lub dzikie śliwy - zapora
    gęsta , praktycznie nie do przebycia, nie ma dużych wymagań, tyle, że
    szeroko zajmuje miejsce.
    Jak chcesz gęsto i w stylu to grab. Rośnie wolniej niż tuja, ma małe
    wymagania co do gleby, bardzo lubi cięcie i jak go będziesz przycinać to
    piękne żywopłoty (i wysokie) można z niego zrobić.

    BR
    Igus'