    From: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: przewody do okien
    Date: Tue, 20 Mar 2012 20:33:43 +0100

    "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    ERY> wrote:
    > Witam,
    >
    > podpowiedzcie w pewnej sprawie. Na razie nie będę miał ani rolet ani
    > kontaktronów ni innych czujek w oknach. Chcę jednak położyć przewody aby w
    > przyszłości bezproblemowo zamontować rolety, kontaktrony itd. Tak więc będę
    > potrzebował:
    > 1. Zasilanie rolet 230V. Planuję przewód 3x1,5mm i podłącznie do obwodów
    > oświetleniowych (słusznie?). Puszki chcę dać gdzieś blisko nadproży i
    > zatynkować. Ale właśnie gdzie dokładnie umieścić te puszki? Wewnątrz wnęki
    > okiennej czy na ścianie wewnętrznej?

    Pociągnij 4x1 lub 4x1,5 (sprawdź jakiego przekroju wymagają silniki) z
    rozdzielni do każdego okna z osobna i zakończ na zewnątrz w górnym rogu okna.
    Rolet, jak rozumiem, jeszcze nie masz w ogóle? Jeśli tak właśnie jest, to pewnie
    zdecydujesz się na rolety montowane od zewnątrz.

    > 2. Sterowanie rolet. Planuję dać skrętkę i pociągnąć ją do puszki z zasilaniem
    > 230V.

    Najlepiej pociągnąć 3x1 lub 3x1,5 (jak wyżej) do każdej puszki gdzie będzie
    łącznik roletowy (niekoniecznie przy oknie). Każdy przewód zakończyć w
    rozdzielni.

    > 3. Czujki i inne kontaktrony. Też skrętka (a może 2 skrętki?). Też chyba
    > dociągnę je do tej samej puszki.

    Kontaktrony kosztują grosze, zamontuj je przed parapetami to unikniesz wielu
    problemów. Późniejszy montaż jest bardzo upierliwy (choć nie niemożliwy).
    Wystarczą 2 żyły po 0,5mm2, choć ja proponuję 6x0,5 i montaż kontaktronów oraz
    czujek wibracyjnych na pionowym słupku okna. Wówczas jest spora szansa, że alarm
    uruchomi się zanim dziady wejdą do domu.

    > Czy dobrze planuję? Czy wszystko uwzględniłem?
    >
    > A może ktoś mógłby pokazać na zdjęciu jak pociągnął te przewody do okien?
    >
    > P.S.
    > Skrętkę do instalacji komputerowej zamówiłem porządną, z czystej miedzi (koszt
    > prawie 1zł/mb). Czy jednak do zastosowań typu sterowanie rolet nie
    > wystarczyłaby jakaś tania skrętka miedziowana w cenie 80zł/305mb?

    Wystarczy przewód alarmowy 4x0,5 lub 6x0,5 lub 8x0,5 w podobnej cenie.

    --
    Bartek