  • 1. Data: 2012-03-20 09:21:16
    Temat: przewody do okien
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Witam,

    podpowiedzcie w pewnej sprawie. Na razie nie będę miał ani rolet ani
    kontaktronów ni innych czujek w oknach. Chcę jednak położyć przewody aby w
    przyszłości bezproblemowo zamontować rolety, kontaktrony itd. Tak więc będę
    potrzebował:
    1. Zasilanie rolet 230V. Planuję przewód 3x1,5mm i podłącznie do obwodów
    oświetleniowych (słusznie?). Puszki chcę dać gdzieś blisko nadproży i
    zatynkować. Ale właśnie gdzie dokładnie umieścić te puszki? Wewnątrz wnęki
    okiennej czy na ścianie wewnętrznej?

    2. Sterowanie rolet. Planuję dać skrętkę i pociągnąć ją do puszki z
    zasilaniem 230V.

    3. Czujki i inne kontaktrony. Też skrętka (a może 2 skrętki?). Też chyba
    dociągnę je do tej samej puszki.

    Czy dobrze planuję? Czy wszystko uwzględniłem?

    A może ktoś mógłby pokazać na zdjęciu jak pociągnął te przewody do okien?

    P.S.
    Skrętkę do instalacji komputerowej zamówiłem porządną, z czystej miedzi
    (koszt prawie 1zł/mb). Czy jednak do zastosowań typu sterowanie rolet nie
    wystarczyłaby jakaś tania skrętka miedziowana w cenie 80zł/305mb?

    Pozdrawiam,
    BWP

  • 2. Data: 2012-03-20 09:37:27
    Temat: Re: przewody do okien
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

> [...]
    > oświetleniowych (słusznie?). Puszki chcę dać gdzieś blisko nadproży i
    > zatynkować. Ale właśnie gdzie dokładnie umieścić te puszki? Wewnątrz wnęki

    U siebie dodatkowo przy każdej rolecie zrobiłem włącznik ręcznego
    uruchomienia rolety
    (włacznik dzwonkowy), tam jest 230V, oraz skrętka, która się schodzi w
    punkcie centralnym.

    Od puszki gdzie jest włącznik dzwonkowy, przewód 5x1,5mm2 idzie do rolety.
    (posiadam silniki NICE z kontrolą radiową).

    Oczywiście jest pilot do tych silników, ale uzywamy często włączników
    dzwonkowych.

    Kontrantonów nie mam, nie widziałem potrzebny, w jakim celu chcesz ich
    używać?

    Skrętka jeszcze nie podłączona do rolet, nie mam pomysłu jak rozwiązać
    sterowanie góra i osobno doł (z dzwonkowym niestety jest problem, i tu
    kontraktony by sie przydaly, aby to zadziałało, najlepiej dobrac silniki,
    które mają osobno załączanie góra osobno załączane doł:)

    automatyczne zamykanie rolet o okreslonych godzinach uważam ze nie ma sensu,
    zamykam je kiedy mi się podoba, albo z pilota wszystkie naraz, czesto
    pojedynczo z włącznika.

    Bardziej chodziło mi o sterowanie zdalne, ale jak wszyskie zwarłem to
    pojawił się problem, bo zamykając pojedynczo dzwonkowym jedną roletę,
    wszyskie naraz zamykały się:) powodując zwarcie co było oczywiste a nie
    przewidzialem tego heheh.

    Moze ktos ma pomysł jak to podłaczyć pod jedno wyjście w integrze? nie mam
    zamiaru robić do wszyskich rolet osobnych wyjść dokupjąc expandera bo to
    koszta kolejne.

    pozdrawiam
    AT

  • 3. Data: 2012-03-20 09:46:54
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "Amir" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Od puszki gdzie jest włącznik dzwonkowy, przewód 5x1,5mm2 idzie do rolety.
    > (posiadam silniki NICE z kontrolą radiową).

    Gdzie dokładnie masz tą puszkę?

    > Oczywiście jest pilot do tych silników, ale uzywamy często włączników
    > dzwonkowych.
    >

    > Kontrantonów nie mam, nie widziałem potrzebny, w jakim celu chcesz ich
    > używać?

    Jak na razie widzę jeden cel: wychodząc z domu chcę jednym rzutem oka
    widzieć czy wszystkie okna (i drzwi) są zamknięte.

  • 4. Data: 2012-03-20 10:05:46
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    > Gdzie dokładnie masz tą puszkę?

    http://tnij.org/roletaas

    i tak przy każdym oknie po prawej stronie jest włącznik dzwonkowy rolety
    tam 230V+ skretka+ przewód 5x1,5mm2 do rolety przy rolecie juz puszki nie ma
    bo i po co? Przewod wchodzi do skrzynki roletowej, jesli nie chcesz dawac
    narazie skrzynki to aby
    nie szpecic puszkami wnętrza na zewnątrz zrobic mozesz.

    > Jak na razie widzę jeden cel: wychodząc z domu chcę jednym rzutem oka
    > widzieć czy wszystkie okna (i drzwi) są zamknięte.
    Chyba, ze tak :)
    a ja myslalem, ze mam u siebie dużo kabli i wiecej sie nie da :)

  • 5. Data: 2012-03-20 18:19:44
    Od: Lukasz <w...@b...net.pl>

    W dniu 2012-03-20 11:05, Amir pisze:

    > Chyba, ze tak :)
    > a ja myslalem, ze mam u siebie dużo kabli i wiecej sie nie da :)

    ja bym dał kontaktrony na dole okna- tak żeby można je było uchylić i
    zazbroić alarm. Sensownym rozwiązaniem są też kontaktrony na rolecie -
    załączą alarm jeszcze przed wtargnięciem intruza więc ma mniej czasu na
    działanie (oczywiście jeśli regularnie zamykasz rolety). Ja nie mogę się
    zdecydować ale kontaktrony dam raczej na rolety bo je zamykam (na jedną
    można dać automatykę która by podnosiła roletę na jakiś czas (symulacja
    domownika) i na ten czas automatycznie blokować tą linię

    Lukasz

  • 6. Data: 2012-03-20 19:33:43
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
> [...]
    > oświetleniowych (słusznie?). Puszki chcę dać gdzieś blisko nadproży i
    > zatynkować. Ale właśnie gdzie dokładnie umieścić te puszki? Wewnątrz wnęki

    Pociągnij 4x1 lub 4x1,5 (sprawdź jakiego przekroju wymagają silniki) z
    rozdzielni do każdego okna z osobna i zakończ na zewnątrz w górnym rogu okna.
    Rolet, jak rozumiem, jeszcze nie masz w ogóle? Jeśli tak właśnie jest, to pewnie
    zdecydujesz się na rolety montowane od zewnątrz.

    > 2. Sterowanie rolet. Planuję dać skrętkę i pociągnąć ją do puszki z zasilaniem
    > 230V.

    Najlepiej pociągnąć 3x1 lub 3x1,5 (jak wyżej) do każdej puszki gdzie będzie
    łącznik roletowy (niekoniecznie przy oknie). Każdy przewód zakończyć w
    rozdzielni.

    > 3. Czujki i inne kontaktrony. Też skrętka (a może 2 skrętki?). Też chyba
    > dociągnę je do tej samej puszki.

    Kontaktrony kosztują grosze, zamontuj je przed parapetami to unikniesz wielu
    problemów. Późniejszy montaż jest bardzo upierliwy (choć nie niemożliwy).
    Wystarczą 2 żyły po 0,5mm2, choć ja proponuję 6x0,5 i montaż kontaktronów oraz
    czujek wibracyjnych na pionowym słupku okna. Wówczas jest spora szansa, że alarm
    uruchomi się zanim dziady wejdą do domu.

> [...]
    > prawie 1zł/mb). Czy jednak do zastosowań typu sterowanie rolet nie
    > wystarczyłaby jakaś tania skrętka miedziowana w cenie 80zł/305mb?

    Wystarczy przewód alarmowy 4x0,5 lub 6x0,5 lub 8x0,5 w podobnej cenie.

    --
    Bartek

  • 7. Data: 2012-03-21 06:46:34
    Od: " " <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Bartek <bk*n@v.atonet.pl> napisał(a):

> [...]
    > łącznik roletowy (niekoniecznie przy oknie). Każdy przewód zakończyć w

    też długo zastanawiałem się jak rozwiązać sprawę i chyba najlepiej pociągnąć
    do każdej rolety jak kolega wyżej, ale 4x1 lub 4x1,5 i do tego sterownik
    grupowy. Silniki powinny być wyposażone w krańcówki.
    Ja wybrałem polski E...s oferujący sterownie 6-cima roletami poprzez łączniki
    (indywidualnie i grupowo) oraz radiowo, można też podpiąć pod centralę
    alarmową i sterować.
    Kontaktrony sobie darowałem.
    Pozdrawiam
    Jan

  • 8. Data: 2012-03-21 11:21:53
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

> [...]
    > okna. Rolet, jak rozumiem, jeszcze nie masz w ogóle? Jeśli tak właśnie
    > jest, to pewnie zdecydujesz się na rolety montowane od zewnątrz.

    Rolet nie mam i na razie nie będę miał. Może za kilka lat zamontuję.

    Czyli puszka z zasilaniem na zewnątrz budynku?

    > Najlepiej pociągnąć 3x1 lub 3x1,5 (jak wyżej) do każdej puszki gdzie
    > będzie łącznik roletowy (niekoniecznie przy oknie). Każdy przewód
    > zakończyć w rozdzielni.

    Jeśli każdy przewód zasilający będzie się kończył w rozdzielni, to może w
    ogóle darować sobie prowadzenie jakichkolwiek innych przewodów do puszki z
    łącznikiem roletowym? Po co? Przecież będzie można sterować roletami z
    rozdzielni...

  • 9. Data: 2012-03-21 12:27:26
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

> [...]
    > można dać automatykę która by podnosiła roletę na jakiś czas (symulacja
    > domownika) i na ten czas automatycznie blokować tą linię

    Moim zdaniem zamknięte rolety informują, ze nikogo nie ma w domu, dlatego
    nie opuszczam rolet z przodu domu, tylko tył
    ale to moje zdanie

    w integrze musze ustawic jescze symulację swiatla i ewentualnie 2 rolet,
    narazie symylacja jest z timera
    cięzkoo mi się do tego zabrać :)

  • 10. Data: 2012-03-21 12:34:33
    Od: Lukasz <w...@b...net.pl>

    W dniu 2012-03-21 13:27, Amir pisze:
> [...]
    > ale to moje zdanie
    >
    > w integrze musze ustawic jescze symulację swiatla i ewentualnie 2 rolet,

    też jestem tego zdania, ale na codzień mam rolety wszystkie na noc
    zasłonięte więc i w razie nieobecności powinno być podobnie. W dzień
    wystarczy mi odsłanianie jednej rolety od frontu w razie nieobecności,
    dodatkowo wieczorem zsunięcie jej timerem na 3/4 i załączenie
    oświetlenia. Wszystko do realizacji z poziomu integry.

    Lukasz