  • 1. Data: 2010-03-10 08:24:01
    Temat: pył gipsowy - odczyn
    Od: "qaz" <q...@w...pl>

    Czy pył ze szlifowania gładzi wszelakich na bazie gipsu nadaje się do
    zmniejszenia kwasowości gleby ?
    qaz

  • 2. Data: 2010-03-10 09:33:44
    Temat: Re: pył gipsowy - odczyn
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    qaz said the following on 10.03.2010 09:24:
    > Czy pył ze szlifowania gładzi wszelakich na bazie gipsu nadaje się do
    > zmniejszenia kwasowości gleby ?

    Gips ma odczyn lekko kwasny wiec nic tego.
    Odczyn mozna zmieniac wapnem lub ostatecznie pylem wapiennym.
    S.

  • 3. Data: 2010-03-10 09:46:03
    Od: "qaz" <q...@w...pl>

    Uzytkownik "Sebastian Sawicki" <f...@s...edu.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > zmniejszenia kwasowości gleby ?

    Gips ma odczyn lekko kwasny wiec nic tego.
    Odczyn mozna zmieniac wapnem lub ostatecznie pylem wapiennym.

    Dzieki :-)

  • 4. Data: 2010-03-10 09:48:18
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    > Czy pył ze szlifowania gładzi wszelakich na bazie gipsu nadaje się do
    > zmniejszenia kwasowości gleby ?
    > qaz

    Sa na swiecie gipsy rozne, poczawszy od alabastru a na odpadach
    przemyslowych skonczywszy. Gips, (plyty KG) produkowany jest z SO2 i Ca czyli
    wapnia. Wapna kopalnego mamy sporo, siarki tez, ale ta siarka do produkcji
    plyt pochodzi z odsiarczania dymow, pylow dymnicowych wg. dosc drogiej
    technologii w Polsce stosowanej jak dotychczas tylko w Belchatowie.
    Gips ma dosc korzystne wlasciwosci, nazwijmy je zdrowotne m.in. dzieki temu,
    ze jego kwasowosc mierzona stezeniem jonow wodorowych pH jest identyczna do
    wody zatem bliska pH = 7.
    Zatem "teoretycznie" do odkwaszania gleb za bardzo sie nie nadaje, w sensie
    nic jej nie zmieni. Ale z uwagi na mozliwe zanieczyszczenia moze byc zasadowy
    czyli moze miec pH wieksze od 7 i wtedy cos tam odkwasi. Szkodliwy dla gleby
    nie bedzie zatem mozesz go spoko na trawniku rozsiac.
    W tej materii nalezy jednak zrobic moze nie badania ale proby. Jesli np.
    wodna mieszanka tego proszku bedzie miala odczyn zasadowy, co mozna sprawdzic
    papierkiem lakmusowym no to rokuje nadzieje.
    Ale tu moja uwaga nie wszystkie chemikalia zasadowe moga byc do odkwaszania
    gleb stosowane. A to z prostej przyczyny, ktorej kiedys doswiadczylem.
    Mianowicie, owszem gleba zakwaszona i niejako sztucznie odkwaszona, daje
    ogolnie wyzsze plony ale moga miec te wade, ze np. trawy, ktora na tak
    odkwaszonej glebie wyrosnie, krowy czy nawet kozy, zrec nie beda chcialy...
    Ale to tylko sugestie, zapewne chemicy wiedza to lepiej wiec zapytaj o to na
    grupie chemia.
    Pzdr.
    Tornad

  • 5. Data: 2010-03-10 11:32:55
    Od: czupakabra <s...@g...pl>

    On 10 Mar, 09:24, "qaz" <q...@w...pl> wrote:
    > Czy py ze szlifowania g adzi wszelakich na bazie gipsu nadaje si do
    > zmniejszenia kwasowo ci gleby ?
    > qaz

    Nie - tym bardziej, że "gips" w tynkach czy gładziach ma śladowe
    ilości gipsu - głównie chemia

    pozdrawiam
    Sebastian

  • 6. Data: 2010-03-10 19:17:23
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    Tornad pisze:

> [...]
    > odkwaszonej glebie wyrosnie, krowy czy nawet kozy, zrec nie beda chcialy...
    :)
    kozy zeżrą co tylko w zasięgu pyska mają
    z pozdrowieniami i uśmiechami
    smal
    sklep: http://trawki.pl/

  • 7. Data: 2010-03-10 20:41:22
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    > :)
    > kozy zeżrą co tylko w zasięgu pyska mają
    > z pozdrowieniami i uśmiechami
    > smal
    > sklep: http://trawki.pl/

    Dlatego napisalem "nawet". Koza podobno zezre nawet miotle ale np trawy
    wyrosnietej na glebie odkwaszonej odpadami poprodukcyjnymi sody met. Solvaya
    sie nie tykaja. Te odpady, glownie bezpostaciowy CaCO3 sa tak zanieczyszczone
    sola i innymi substancjami, w tym amoniakiem, ze potem ta trawa czy co tam
    urosnie, im tak smierdzo, ze wola miotly. Dopiero po dwu trzech latach nadaje
    sie do spozycia.
    A szkoda bo te skladowiska Odpadow np. w Krakowie maja kikadziesiat ha i
    wysokosc rzedu 12 m i pH okolo 13 a zaden rolnik jako odkwaszacza gleby nawet
    za darmo wziac tego nie chce.
    Pzdr.
    Tornad

  • 8. Data: 2010-03-11 08:51:38
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Nie - tym bardziej, że "gips" w tynkach czy gładziach ma śladowe
    > ilości gipsu - głównie chemia
    >
    > pozdrawiam
    > Sebastian
    Pierdzieliasz jak potłuczony. CaSo4 x XH2O to jest gips. Jak widać jest to
    typowa chemia z tablicy Mendelejewa. Jeśli występują dodatki to w śladowych
    ilościach. Typowym dodatkiem jest na przykład klej do drewna otrzymywany z kości
    zwierząt - jak trzeba zrobić żeby dłużej był plastyczny. Albo mydło i mieszanina
    gazów w której dominuje azot jak ma być porowaty. Ale mogę się mylić. Jak
    napisałeś że głównie chemia to na pewno się znasz. Bo inaczej byś nie pisał.
    Napisz jaka chemia oprócz gipsu jest w gipsie.

  • 9. Data: 2010-03-11 11:14:05
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

> [...]
    > napisałeś że głównie chemia to na pewno się znasz. Bo inaczej byś nie pisał.
    > Napisz jaka chemia oprócz gipsu jest w gipsie.

    czysty gips budowlany to rzeczywiście głównie (jakieś 95%) uwodniony
    siarczan wapnia. Reszta to nieco wodorotlenku wapnia i zanieczyszczenia
    jak np. piasek i margiel. Natomiast tzw. gips sztukatorski w skrajnym
    wypadku zawiera 0% siarczanu wapnia, a składa się głównie z mieszaniny
    kleju metylocelulozowego i ew. emulsji różnych żywic z wypełniaczem
    (głównie kredą). Podobny skład mają "gipsy" do gładzi. Jak z tego widać,
    "gips" to niekoniecznie gips.
    BTW. kleju kostnego do produkcji przemysłowych opóźniaczy wiązania nie
    stosuje się już od jakiś 60 lat.

  • 10. Data: 2010-03-11 17:27:56
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > "gips" to niekoniecznie gips.
    > BTW. kleju kostnego do produkcji przemysłowych opóźniaczy wiązania nie

    Ten co pytał o pH pisał o gipsie a nie masach sztukatorskich. Jak robiłem remont
    to w sklepie kupiłem dwa worki gipsu. Na workach było napisane że gips i w
    środku był gips.