    From: "arek" <n...@m...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: pytanie do elktryków- długość przewodu
    Date: Mon, 23 Nov 2009 00:42:19 +0100

    news:hecdvm$dk7$1@news.interia.pl...

    > Ale paradoksalnie takie polaczenie zapewnia wieksza powierzchnie styku jak
    > te kostki. Skrecane ciasno szczypcami tym bardziej. Nie dyskutuje z
    > przepisami, co wolno a co nie, ale to jakas paranoja jak z telewizorami

    A ja wczoraj poprawiałem u teściowej żyrandol - mrugał jak się nim
    zakołysało. Okazało się, że ktoś "zaoszczędził" na kostce (a zresztą - może
    i nie miał, bo to instalacja z czasów kiedy niczego nie było i wszystko w
    puszkach też było skręcane kombinerkami i owijane izolacją). Te skręcone
    końcówki to faktycznie miały większą powierzchnię styku, tylko że
    bezpośrednio po skręceniu. Potem zaśniedziały i czapa - i powierzchnia i
    jakość styku poszły się kochać. A nawet w starych kostkach miejsce w którym
    drut jest dociśnięty śrubką wygląda lepiej niż kawałek dalej - znaczy że ta
    śrubka jednak styk poprawia. Szczególnie jak jest dokręcona tak, ze przewód
    lekko spłaszczy - kombinerkami nikt tak nie ściśnie, bo wcześniej żyła się
    ukręci.

    pozdrówka
    Arek

    PS Paręnaście lat temu u moich rodziców spaliła się (wypalała się stopniowo
    i w jednym miejscu - ale efektem był węgiel drzewny ;) deska do której był
    przymocowany licznik. Powodem był zły styk w oprawie bezpiecznika, przez
    który nagrzewała się cała oprawa, styk coraz bardziej się wypalał,
    powierzchnia była coraz gorsza, oporność wzrastała itd. Pod koniec to nawet
    nowe bezpieczniki się topiły (w znaczeniu że obudowa z nich spływała) a w
    sieci było 170-180V. Od czasu jak to poprawiałem (jako łebek i bez żadnych
    uprawnień czy doświadczenia - bo pogotowie elektryczne stwierdziło, że jak w
    domu to sobie sami musimy elektryka szukać - a był Wielki Piątek po południu
    i żarcie na Wielkanoc rozpływało się w nieczynnej lodówce) to nabrałem
    jakiegoś takiego szacunku do tego co wolno a co nie. Paranoja paranoją, ale
    ja osobiście wychodzę z założenia że technika to nie polityka i że przepisy
    techniczne mimo wszystko wymyślają fachowcy dla użytkowników a nie populiści
    i karierowicze dla siebie...