    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Date: Wed, 27 Jun 2012 15:34:24 +0200

    Użytkownik "brunet.wp" napisał w wiadomości grup

    > Skąd takie założenie?

    Bo nad tym czy robić wentylację mechaniczną, czy nie to trzeba się
    zastanawiać przed wywaleniem kasy na kominy czyli na początku budowy SSO.
    Wtedy tych kilku rurek do wentylacji pokrywają oszczędności na tych kilku
    cegłach / kształtkach kominowych. Pytanie czy robić wentylację mechaniczną
    IMO nie ma sensu bo jej koszt jest taki sam albo niższy od grawitacyjnej
    właśnie ze względu na brak konieczności zrobienia kominów. Natomiast
    rekuperator to już droższa inwestycja i spotykam się często, że inwestorzy
    odkładają ją na później.

    > Ja zakładam wprost przeciwnie, skoro pyta o rekuperator, to pewnie
    > wentylacji mechanicznej nie ma, co najwyżej grawitacyjną. A po komu
    > rekuperator bez instalacji? Tak więc koszty będą nie 8kzł, ale 12-14kzł.

    W takim przypadku jak pisałem wyżej odejmij kosz kominów. Chyba że ktoś
    najpierw pobudował kominy a dopiero teraz się zastanawia to niech się skarży
    architektowi, że niepotrzebnie utopił kasę w kominach.

    > Jednak moja prośba o namiary na taniego i solidnego wykonawcę jest bez
    > ironii i jeśli masz kogoś takiego, to chętnie poproszę o telefon lub
    > adres.

    Mam, siebie, ale nie jestem ani tani ani do wynajęcia :-)

    Pozytywne opinie słyszałem o adam_mk z forum muratora. Udzielał się kiedyś
    np. tu:
    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?57886-Reku
    perator-quot-tymi-r%C4%99cami-quot-robiony
    Nie wiem, czy jeszcze działa w branży i czy jest tani. Przy okazji ten wątek
    wyjątkowo jak na forum muratora zawiera sporo wiedzy a nie tylko
    marketingowy bełkot.

    Szczerze powiedziawszy to nie słyszałem ani w Zabrzu ani w Gliwicach o
    żadnej firmie która by się specjalizowała w wentylacji mechanicznej. Na
    znanych mi budowach zajmuje się tym przysłowiowy p. Kazio.

    Najważniejsze to dobrze policzyć przepływy aby później nic nie hałasowało.
    Są do tego programu (ja akurat miałem dostęp do jakiegoś komercyjnego softu,
    ale są też darmowe) albo można to zlecić. Co ważne to niech kto inny to
    policzy a u kogo innego kup wymiennik. Bo kilku znajomych dało się nabrać,
    że sprzedawca wyliczył im akurat tak by pasowało pod to co ma do sprzedania
    a później były za duże przepływy i hałas.

    Samo rozplanowanie rurek to już kwestia estetyki i odrobiny pomyślunku np.
    aby dwie sypialnie nie były połączone zbyt krótkim odcinkiem rury bo się
    będą hałasy przenosiły. To samo tyczy kuchni i łazienki itp. Ale tego to
    żaden program nie zapewnia tylko po prostu trzeba myśleć.

    Pozdrawiam
    Ergie