    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Date: Wed, 27 Jun 2012 15:54:13 +0200

    Użytkownik "janusz_kk1" napisał w wiadomości grup

    > Ale oprócz głębokiej zimy (grudzień, styczeń, luty) mamy jeszcze wiosnę i
    > jesień
    > kiedy się w CO jeszcze grzeje a słońce już na tyle mocno świeci że można
    > to wykorzystać, poza tym grzanie CWU poza latem się nie opłaca bo solary
    > mają
    > do tego za małą sprawność, lepiej grzać podłogę.

    Masz rację, nie pomyślałem rzeczywiście w okresach przejściowych i zimie
    lepiej przełączyć soalry na CO a CWU grzać innymi metodami. W końcu
    sprawność jest pochodną różnicy temperatur.

    > Mają je źle ustawione, większy kąt powoduje spłaszczenie charakterystyki,
    > co daje większą moc wiosna jesień a mniejszą latem.

    Ale oni właśnie po to montowali solary by mieć CWU latem! Jak ktoś ma np.
    piec na ekogroszek to w zimie ma CWU z wymiennika, a latem nie chce musieć
    rozpalać, więc dla niego istotna jest moc latem.

    > A kto ci projektował instalację CO i CWU?

    Co ma projektant do ceny solarów i opłacalności?

    > Sam sobie ją na kolanie narysowałeś? jeżeli tak to potem masz tego efekty.

    Oczywiście projektant projektował instalacje, ale według moich założeń.
    Powiedziałem mu, że nie chcę podłogówki i chcę kocioł na gaz (bo mam na
    działce), a on mi dobrał do tego średnice rurek, moc pompy i moce
    poszczególnych grzejników. Zrobiłem sobie symulację zysków i kosztów solarów
    i stwierdziłem, że ich nie chcę - nie wiem, co miałby to projektant zrobić
    by nagle opłacało mi się montować solary. Chyba tylko powiedzieć: "Jak pan
    zamontuje solary to nie policzę panu za projekt i jeszcze dopłacę" :-)

    Pozdrawiam
    Ergie