  • 11. Data: 2023-07-09 19:37:07
    Temat: Re: sezon ogórkowy
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 18:05 a a <m...@g...com> pisze:

    > I te 60 kg ogórków ktoś zje ?
    >
    > 82 słoje ogórków
    Dzisiaj kolejne 9kg - i pewnie 14 słoików.
    Nie doliczyłem wczorajszego dnia - mam zebrane 71kg i będzie 106 słoików.

    > to chyba nie są weki, bo weki się pasteryzuje gotując , gdyż wytwarza
    > się podciśnienie i zamykaja się szczelnie.

    Terminologia nie jest moją mocną stroną - 80% z tego to kiszone, reszta
    korniszony i sałatki.

    TG

  • 12. Data: 2023-07-09 19:42:26
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 9 July 2023 at 19:37:10 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:

> [...]
    > Nie doliczyłem wczorajszego dnia - mam zebrane 71kg i będzie 106 słoików.
    > Terminologia nie jest moją mocną stroną - 80% z tego to kiszone, reszta

    Życzę zatem samych ogórkowych sukcesów
    i ogórków jak arbuzy lub dynie ;)

  • 13. Data: 2023-07-09 19:50:06
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 17:15 LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> pisze:

    > Ja akurat zaczynam. Dzisiaj 5kg ale to dopiero początek. U mnie to
    > północny zachód Polski, więc noce zimne i 5 dni temu 9C o 6:00 rano było.
    >
    > Większość w tym tygodniu "dopali". Siałem pod koniec maja, bo pełnia
    > wypadała chujwo (wkurwia mnie termin "Zośki" bo debile patrzą na
    > kalendarz 15 V a to trzeba właśnie na pełnię księżyca patrzeć) i siałem
    > tydzień po pełni i się okazało, że jak zwykle miałem, rację :)

    Wiem, że przy ogórkach niektórzy odprawiają voodoo :-)
    Sianie po zośkach, podlewanie tylko po zachodzie słońca odstaną wodą z
    beczki.
    Ja podłączyłem linie kroplujące i podlewam je o 3 w nocy wodą wodociągową.
    Rosną od wielu lat jak wściekłe. Też wcześniej siałem po zośkach bo
    wszyscy tak robili. W efekcie czego zaczynały się późno i pod koniec
    plonowania było już za zimo i krzaki więdły. W tym roku kupiłem białą
    włókninę i posiałem jak okoliczni plantatorzy. Włókninę zdjąłem pod koniec
    maja i miałem już wtedy spore dobrze ukorzenione krzaki.

    > Siedem rzędów po 10m z tym, że 3 rzędy siane z 3 tygodniowym
    > opóźnieniem, żebym "nie ochujał" od nadmiaru w tym samym czasie :)

    Ja to detalista przy Tobie. Co gorsza robię te słoje i połowę po rodzinie
    rozdam :-)

    > Koper w tym roku wpierdoliła plaga mszycy. Wszędzie to kurestwo było,
    > drzewa zdewastowane ale nie wszystkie, moreli wiśni i jednej czereśni
    > nie ruszyło ale jabłonie zeżarte.

    U mnie też pierwszy koper, który siałem razem z ogórkami zjadły mszyce,
    ale pod koniec maja wysiałem drugi, aby mieć ciągłość i ten się ostał w
    całości. Mszycy w tym roku u mnie też wyjątkowo dużo.

    > U mnie też są tunelowcy i się chwalą, że tydzień wcześniej mają ogórki.

    W następnym sezonie poeksperymentuję z ogórkami w szklarni, porobię nasady
    co tydzień i zobaczę co z tego wyjdzie.

    TG

  • 14. Data: 2023-07-09 21:07:18
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    [...]
> [...]
    > beczki.
    > Ja podłączyłem linie kroplujące i podlewam je o 3 w nocy wodą wodociągową.

    Ja nie bardzo mam wybór...ale może za rok zmienię opcje. Obecnie
    nakurwiam z węża bezpośrednio na ogóry, zimną wodą ze studni o
    temperaturze 8C. Staram się to robić, wieczorem albo jakoś rano, byle
    nie za wcześnie, bo mi się nie chce dupska ruszyć. Cały myk polega na
    szoku termicznym. Ogóry tego nie lubią. Obecnie temp ok 22:00 jest 24C i
    ziemia nagrzana więc najlepiej podlewać o 6:00 kiedy jest
    najzimniej...ale ryzykuje się wtedy że krople wody ogniskują słoneczko i
    liście dostają kropek. Na dodatek ogór rośnie też w nocy, kiedy temp
    jest ok 16C...ale podlewanie na noc to też ryzyko, bo jeśli wejdzie
    bakteria to w nocnej wilgoci się rozłazi. Tak źle i tak niedobrze.

    Mam mauzera 1000l ale podłączę go w przyszłym roku z pompą bo teraz mi
    się już nie chce i będę podlewał ciepłą wodą, żeby uniknąć szoku
    termicznego. Ogór delikatny jest i sporo na ten temat jest w sieci.
    Wystarczy zrozumieć te mechanizmy i można odstawić "brednie dziadka" na
    półkę, który robił to bez rozumienia fizyki i botaniki...bo tak jego
    ojciec robił :)

> [...]
    > włókninę i posiałem jak okoliczni plantatorzy. Włókninę zdjąłem pod
    > koniec maja i miałem już wtedy spore dobrze ukorzenione krzaki.

    Niby jak? Ogóry mają okres wegetacji, góra miesiąc. Skoro mamy lipiec to
    do końca sierpnia nadal będzie gorąco i noce nawet cieplejsze...ale OK,
    nie zabraniam w szklarni.

    Ja się podpieram logami z pomiarów wilgotności ziemi, temperatury
    dzień/noc i mam historię w apce. Właśnie teraz część liści ogórów u mnie
    dostała obrzeża żółte...i sąsiad:

    - A bo podlewałeś zimną wodą!
    - A to ciekurwakawe, że nie podlewałem dwa tygodnie bo tydzień temu lało
    przez 3 dni a ostatni tydzień mnie nie było i 4 dni nikt nie podlewał.
    - No to jakaś zaraza Ci weszła!
    - To se kurwa obejrz obraski, jak wyglada zaraza i nie pierdol gupot.
    - Ty to kurwa zawsze masz wymówkę!
    - Jaką kurwa wymówkę? 7 dni temu było w nocy 9C a w dzień 27C i
    zwyczajnie ogóry dostały po ryju od temperatury!
    - Pierdolisz, było ciepło!
    - No to kurwa pacz w mój telefon i se zobacz cotosię odjaniepawla o 6:00
    rano.
    - Ochuj, to nie wiedziałem.
    - No wiem ale pierdolić brednie doskonale wiedziałeś :]

    ...i tak to z tymi PiSiorami tutaj mam :)

    > Ja to detalista przy Tobie. Co gorsza robię te słoje i połowę po
    > rodzinie rozdam :-)

    Ja też część rozdam a część sprzedam, jak pisałem, dla kasy na nawozy i
    nasiona, podobnie z pomidorami i papryką, cukinią, dynią.

    > W następnym sezonie poeksperymentuję z ogórkami w szklarni, porobię
    > nasady co tydzień i zobaczę co z tego wyjdzie.

    Są tacy, co robią w szklarni ogóry pnące w górę. Ciekawie to wygląda i
    dobrze owocuje. W szklarni można, bo jest tam mikroklimat ale na
    zewnątrz gorzej to wychodzi.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 15. Data: 2023-07-09 21:37:49
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Zasadniczo pozytywnie - w sensie, ogórki w ogóle wykiełkowały i
    > "krzaczki" mają już dobre 5 cm. Czy doczekam się ogórków nie wiem...
    > może pod koniec lata, jeśli nie zapomnę podlewać i jeśli grad ich nie
    > ubije. Przez ostatnie 5 lat udało mi się uzyskać parę garści ogórków
    > może 2 razy. U mnie takie rzeczy słabo się sprawdzają - ziemia słaba,
    > granitowa, a zimy długie i śnieg potrafi wrócić do połowy kwietnia.

    Nie wiem jakie masz nasiona. Żabojackie? Ja używam tylko "Śremski F1".

    To mieszaniec i rośnie byle gdzie wystarczy nawet obornik granulowany na
    miesiąc przed posadzeniem w piachu, odporny na większość chorób i bardzo
    plenny. Polecam:

    https://sklep-nasiona.pl/ogorek-sremski-nr-1-w-polsc
    e.html

    Poczytaj opis.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 16. Data: 2023-07-09 21:43:18
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 21:07 LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > jest ok 16C...ale podlewanie na noc to też ryzyko, bo jeśli wejdzie
    > bakteria to w nocnej wilgoci się rozłazi. Tak źle i tak niedobrze.

    Dlatego ja podlewam linią kroplującą, kroplowniki co 30cm i leci sobie 20
    min na dobę.
    Zainwestuj 60zł za 50m linii i masz z bani poranne wstawanie.
    Najprostszy elektrozawór z zegarem na jeden obwód to 20 zł.

    taka linia:
    https://allegro.pl/oferta/linia-kroplujaca-100m-16-3
    3cm-2l-11056747841

    > Niby jak? Ogóry mają okres wegetacji, góra miesiąc. Skoro mamy lipiec to
    > do końca sierpnia nadal będzie gorąco i noce nawet cieplejsze...ale OK,
    > nie zabraniam w szklarni.

    Ty pewnie sadzisz z sadzonek skoro już masz ogórki. Ja sieję nasiona do
    gruntu.
    U mnie ogórki posiane po zośkach zaczynają plonować pod koniec lipca. Co
    roku praktycznie identycznie około 20 lipca się zaczynały. Pod koniec
    sierpnia u mnie już było zazwyczaj za zimno i nawet jak były jeszcze
    kwiaty to już z nich nie wyrosły ogórki.

    TG

  • 17. Data: 2023-07-09 21:54:45
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > Zainwestuj 60zł za 50m linii i masz z bani poranne wstawanie.
    > Najprostszy elektrozawór z zegarem na jeden obwód to 20 zł.

    Nimam tam prundu z energetyki, dlatego kombinuję na przyszły rok z
    mauzerem. Mam studnię 8m ale nie będę kopał wody prądem. Zrobię tak, że
    będzie pompa 12V/30W (pojawiły się całkiem dobre bezszczotkowe, którą
    używam w oczku wodnym i spoko sobie radzi) i woda może lecieć z
    mauzera...a mauzera będę uzupełniał pompą spalinową, którą obecnie
    używam do kopania wody. Elektronika i zarządzanie już jest (ESP32 +
    stado przekaźników) które zbudowałem ze sporym zapasem.

    Mam też glebogryzarkę i nie chciało mi się robić kropelkowania na
    stałe/kiedyś...ale pomyślę, bo na zimę muszę to zwijać oczywiście.

> [...]
    > sierpnia u mnie już było zazwyczaj za zimno i nawet jak były jeszcze
    > kwiaty to już z nich nie wyrosły ogórki.

    No nie, u mnie siane na koniec maja do gruntu, (3 ziarenka na dołek) i
    dzisiaj pierwsze zbiory, czyli miesiąc z kawałkiem. Te siane w połowie
    czerwca, za 2 tygodnie będą miały full plon.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 18. Data: 2023-07-09 22:06:01
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 09.07.2023 o 21:37, LordBluzg(R)?? napisał:
    > Nie wiem jakie masz nasiona. Żabojackie? Ja używam tylko "Śremski F1".

    Też nie wiem, bo opakowanie już wyrzuciłem :)

    W corocznym wyborze nasion kieruję się zdjęciem na opakowaniu, szukając
    tego, co zbierałem wiadrami kiedy mieszkałem na Kaszubach. Wygląda
    identycznie, jak Twoje sremsy więc to może właśnie to. W przyszłym roku
    przyjrzę się uważniej, na pewno warto spróbować - niemniej u mnie
    niektóre rzeczy po prostu nie rosną... Nie wiem czy gleba za kwaśna,
    czy wys. 800m dokucza, czy coś innego. Np. brzozaków szukam
    bezskutecznie już 10 rok. Prawdzików zatrzęsienie, z kaniami nie
    wiadomo co robić, a brzozaka ani jednego.

    Mateusz

  • 19. Data: 2023-07-09 22:14:01
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    [...]
    > No nie, u mnie siane na koniec maja do gruntu, (3 ziarenka na dołek) i
    > dzisiaj pierwsze zbiory, czyli miesiąc z kawałkiem. Te siane  w połowie
    > czerwca, za 2 tygodnie będą miały full plon.

    Jeszcze raz o temperaturze. 5 dni po ostatniej pełni w maju sadzę ziarno
    do gruntu. Jeśli temperatura powietrza podniesie się do poziomu 15C to
    nagrzewa ziemię i ogór startuje. Pierwsze "wylazki" są po ok 2
    tygodniach i siedzą przy ziemi, czekając na dłuższe dni i większe ciepło
    a przede wszystkim ciepłe noce. Jak temperatura w dzień wzrasta do >24C
    to zaczynają ostro rosnąć, co zabiera im 2 tygodnie. Łącznie wychodzi
    miesiąc +/- 2 tygodnie i to się powtarza u mnie od 7 lat (odkąd się
    zacząłem w to bawić). Ostatnie 3 lata noce jednak są zimne ale 5-7 lat
    temu były gorące i było szybciej/mocniej. Wiele osób kompletnie o tym
    zapomina, że 5-7 lat temu w nocy "nie było czym oddychać", wentylatory
    na maxa, okna otwarte, klima na full. Od 3 lat się zmieniło...bo ja
    nawet nie uruchamiam wentylatora w ogóle w domu a w nocy mam okna
    zamknięte :)
    ...taki prosty zabieg "na pamięci"...żeby sobie uświadomić jak to było
    dawniej.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 20. Data: 2023-07-09 22:33:49
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > przyjrzę się uważniej, na pewno warto spróbować - niemniej u mnie
    > niektóre rzeczy po prostu nie rosną... Nie wiem czy gleba za kwaśna,

    Może własnie temperatura? Ogór to twór z...Indii w sumie i tam się
    "narodził" ale wszelakie krzyżówki przysposobiły go ro różnych klimatów.

    Sąsiad obok miał nieurodzaj ale sadził inne odmiany (np:Polan) Od 2 lat
    ma urodzaj, bo kupuje śremski F1.

    Podobnie z pomidorami. 3 lata temu zakupiłem nasiona Matka Rosja i Duma
    Syberii. Zajebiste plony w Polsce :)...wyszedłem z założenia, że skoro
    te odmiany są hodowane w zimniejszym klimacie to w Polsce będzie lepiej
    i się nie pomyliłem. Podobnie z innymi roślinami, np ketmia (okra) czy
    ogórek afrykański (kiwano), miechunka(rodzynek brazylijski)...po prostu
    testuję sobie co rośnie i rośnie :)

    > Np. brzozaków szukam
    > bezskutecznie już 10 rok. Prawdzików zatrzęsienie, z kaniami nie
    > wiadomo co robić, a brzozaka ani jednego.

    Ja akurat nie narzekam a mój teren to Puszcza Notecka...czyli rośnie
    wszystko...ale zbieram tylko kurki, kanie i prawdziwki, reszta mnie nie
    interesuje, może dlatego, że jest tego dużo a tylko te lubię.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>