    From: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: solarnicy
    Date: Thu, 28 Mar 2013 22:48:06 +0100

    > A ja tak sobie czytam od dłuższego czasu, czytam Twoje Irku wypowiedzi i
    > popadam w coraz to większe zdumienie...

    No, powiem ci że ja też się dziwię, że to jeszcze stoi, przy moich
    wyczynach ;) Teraz walka z hydrauliką...

    > Czytam o hali dużej i nowoczesnej, o kilkudziesięciotonowych maszynach
    > do obróbki skrawaniem - teraz znów o frezarce - i nie mogę wyjść z
    > podziwu, że ty planujesz dać w całej hali jednolitą (no... podzieloną
    > dylatacjami) posadzkę.

    Jedna dylatacja w środku hali. Powstaną dwa fragmenty 21m x 15m. Już
    zdecydowane.

    > Jak sobie przypomne różne hale warsztatów/maszyn, to każda maszyna stała
    > na oddzielnym fundamencie.

    Oj, to bardzo, bardzo dawno temu było. Teraz jest troszeczkę inaczej,
    maszyny nie są już tak wielkie/ciężkie.
    Co do wagi - to co mam waży 7 ton, może się pojawić frezarka o wadze 15
    ton, sądzę że dalej już nie.
    Oczywiście to nie świadczy o tym, że nic cięższego nie postawię - może
    jakąś wtryskarkę kiedyś, a te potrafią już ważyć więcej. Przykładowo
    przy sile zwarcia (docisku) na poziomie 500 ton mówimy o powiedzmy 30-35
    tonach wagi (przykład).

    Co prawda w instrukcji posadowienia mojej frezarki jest napisane, że
    jeżeli można to chętnie klocek betonu w jednym kawałku pod nią, ale to
    tylko zalecenie. Wszystkie maszyny CNC jakie znam, stoją na solidnej
    posadzce, ale nie na fundamentach (no dobra, znam jedną z wylaną kostką
    pod posadowienie).

    Jest wymóg, aby maszyna nie stała na dwóch osobnych - dylatowanych
    płytach, aby nie była na skraju płyty (w pobliżu dylatacji), nie była w
    miejscach narażonych na drgania (przykładowo obok prasy), wilgotnych,
    itp... całkiem sporo tego, ale zdroworozsądkowo.

    > I dopiero dookoła tych fundamentów była wylana (w miarę jednolita i ciągła)
    wylewka/posadzka.
    > Nawet coś tam pamiętam z jakiejś instrukcji (normy branżowej) o wymogach
    > dotyczących fundamentów do posadowienia maszyn/obrabiarek.
    >
    > Czy ty jesteś pewien, że wiesz co robisz?

    Nie, nie jestem. Dlatego cenię sobie to co czytam na grupie i na pewno
    wiele,wiele błędów uniknąłem dzięki Wam :) THX za to.
    Odnośnie posadzki natomiast, mam ofertę od 3 wykonawców (duże firmy
    specjalizujące się wyłącznie w tym temacie). Dwie z nich mają dokładnie
    taki sam pomysł na posadzkę, jedna się wyłamuje - sugeruje zrobienie
    mocniejszej. Wiem dlaczego, po prostu jest to jedyna firma która nie
    zadowoliła się opisem, tylko przyjechała i "oczy-w-oczy" przekonała się
    o co chodzi. Najwyraźniej zrozumieli moje podejście do tematu, gdyż
    minimum sugerują niewiele mocniej niż pozostałe, natomiast optimum
    znacznie mocniej (pisałem o betonie popiołowym grubości 50cm jako
    podbudowa, na to 25cm posadzki ze zbrojeniem w 2 warstwach - wynik:
    pancerne :) ).

    Na zakończenie - mam obecnie 18cm posadzki B20 ze zbrojeniem 8mm w
    dolnej części, na to 6cm zbrojone siatką 4mm. Maszyna co roku (już od 5
    lat) jest sprawdzana pod kątem posadowienia. Po pierwszym półroczu była
    dodatkowo. Podbudowę stanowi około 50cm kamienia bardzo mocno ubitego
    stopą (nie pamiętam już jakiego).
    Jak ją stawiłem na początku, po pół roku lekko skorygowałem, tak
    praktycznie nie ruszałem jej więcej. Stoi stabilnie (a rozmawiamy o
    ruchach na poziomie setnych części mm na każdej z 6 nóg).

    Miłego.
    Irek.N.