  • 21. Data: 2012-08-20 15:20:46
    Temat: Re: styropian na podłogę w nieogrzewanym garażu
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "janusz_kk1" napisał w wiadomości grup

    > O tu ^, mało który garaż jest tak ocieplony od środka.

    Że jak? 5cm izolacji to według Ciebie dobra izolacja?

    > To masz mało, brakuje pionowej ściany, opaski w koło, poza tym ja pod
    > wylewką
    > mam 10cm styro

    Nie potrzeba opaski bo ściana jest z Ytonga odmiany 400. Strop też jest z
    Ytonga (choć nie tak dobrej odmiany) i dodatkowo ocieplony.

    > Nie mam kratki :) które są obowiązkowe w garażu.

    To zamontuj tam żaluzje w tych kratkach albo zamień wentylację na
    mechaniczną. Musisz tam mieć straszny przeciąg że Ci ciepło ucieka.

    > To może u ciebie, ja mam nad garażem i pom gospodarczym, pokój gościnny
    > i pralnię, tak że u mnie graż jest grzany przez dwie przegrody + mostki na
    > ścianach/wieńcu stąd dodatkowe ocieplenie scian w koło w garażu.

    U mnie nie ma mostków bo wszystko jest z Ytonga. Nad garażem mam pokoje
    dzieci więc normalnie ogrzewane, choć tam jest dodatkowa izolacja podłogi.
    Wychodzi na to, że mój garaż jest podobnie odizolowany od domu do Twojego a
    mimo to mam w nim wyższą temperaturę. Jedyną różnicą są te nieszczęsne
    kratki o których wspomniałeś więc wychodzi na to, że to nimi ucieka Ci tyle
    ciepła. U mnie na razie wentylacja jest realizowana tylko przez 2cm
    szczeliny pod bramamy. Nie mam jeszcze kratek, ale gdy się pojawią to zrobię
    tez posadzkę więc znikną te szczeliny pod bramami.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 22. Data: 2012-08-21 10:39:00
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 20-08-2012 o 15:20:46 Ergie <e...@s...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "janusz_kk1" napisał w wiadomości grup

    > Że jak? 5cm izolacji to według Ciebie dobra izolacja?
    A sądzisz że twoje 4cm wełny jest lepszą izolacją? Poza tym ty masz
    ścianę tylko z BK a ja mam BK+styro+BK.

    > Nie potrzeba opaski bo ściana jest z Ytonga odmiany 400. Strop też jest
    > z Ytonga (choć nie tak dobrej odmiany) i dodatkowo ocieplony.
    I sądzisz że twój ytong jest lepszy niż 5cm styro?

    > To zamontuj tam żaluzje w tych kratkach albo zamień wentylację na
    > mechaniczną. Musisz tam mieć straszny przeciąg że Ci ciepło ucieka.
    Wcale nie, poprzedniej zimy miałem w garażu -2 a zima była dużo lżejsza,
    tej zimy w dzień temp nie podnosiła się powyżej -16 -14 i było tak przez
    3 tygodnie, w nocy spadała do -25. Dlatego -10 uważam za i tak dobry wynik
    bo grzała garaż ziemia pod garażem no i trochę dom.

    > U mnie nie ma mostków bo wszystko jest z Ytonga. Nad garażem mam pokoje
    Optymista, ty sądzisz że ytong jest tak dobrą izolacją?

    > dzieci więc normalnie ogrzewane, choć tam jest dodatkowa izolacja
    > podłogi. Wychodzi na to, że mój garaż jest podobnie odizolowany od domu
    > do Twojego a mimo to mam w nim wyższą temperaturę. Jedyną różnicą są te
    Nie nie jest, jest gorzej izolowany. temp pokazują to wyraźnie,
    powiedzjeszcze
    jaki rejon Polski jesteś, bo ja Bielsko i to góry ponad bielskiem.

    > nieszczęsne kratki o których wspomniałeś więc wychodzi na to, że to nimi
    > ucieka Ci tyle ciepła. U mnie na razie wentylacja jest realizowana tylko
    Bez kratek było niewiele cieplej tylko że zima była cieplejsza, jakby to
    policzyć
    to się okaże że podobnie było. A wentylację do garażu mam nadmuch z piwnicy
    chłodne powietrze ale wystarczające aby zimno nie wchodziło przez kratki.

    > przez 2cm szczeliny pod bramamy. Nie mam jeszcze kratek, ale gdy się
    > pojawią to zrobię tez posadzkę więc znikną te szczeliny pod bramami.
    Też mam, bo nie mam posadzki, uszczelniam styro na zimę dodatkowo układając
    go pod bramą.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 23. Data: 2012-08-21 12:07:03
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "janusz_kk1" napisał w wiadomości grup

    > A sądzisz że twoje 4cm wełny jest lepszą izolacją? Poza tym ty masz
    > ścianę tylko z BK a ja mam BK+styro+BK.

    Jakiej klasy masz ten BK i jakiej grubości?

    > I sądzisz że twój ytong jest lepszy niż 5cm styro?

    Tak, bo nie mam mostków.

> [...]
    > 3 tygodnie, w nocy spadała do -25. Dlatego -10 uważam za i tak dobry wynik
    > bo grzała garaż ziemia pod garażem no i trochę dom.

    Napisz w końcu jak masz ocieplone ściany zewnętrzne. Bo skoro 5cm styropianu
    w ścianie wewnętrznej daje Ci taki spadek temp. w garażu to by znaczyło, że
    albo na zewnątrz masz jeszcze mniej albo masz jakieś potężne mostki cieplne.
    Nie trzeba kończyć studiów na polibudzie by wiedzieć, że przy tak samo
    ocieplonych przegrodach wewnętrznych i zewnętrznych (i tej samej
    powierzchni) w garażu powinna być dokładnie średnia temperatura z temp.
    wewnętrznej i zewnętrznej, czyli osiągnięcie -10 oznacza, że albo masz
    nieocieplone ściany zewnętrzne, albo jakieś potężne mostki cieplne.

    > Optymista, ty sądzisz że ytong jest tak dobrą izolacją?

    Nie sądzę, wiem. Takie rzeczy się bada w laboratoriach np. na polibudzie
    śląskiej, ale też widać to w praktyce. Znacznie ważniejszy niż grubość
    ocieplenia jest brak mostków cieplnych. Możesz to sobie porównać do
    chodzenia w zimie w czterech kurtkach nałożonych jedna na drugo, ale
    wszystkie rozpięte.

    > Nie nie jest, jest gorzej izolowany. temp pokazują to wyraźnie,

    Temperatury pokazują tylko, że u Ciebie w jakiś magiczny sposób ciepło znika
    z garażu, a u mnie zostaje. Może albo znikać przez kiepsko zaizolowane
    ściany, albo przez wentylację, albo przez mostki.

    > powiedz jeszcze
    > jaki rejon Polski jesteś, bo ja Bielsko i to góry ponad bielskiem.

    Górny Śląsk

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 24. Data: 2012-08-21 13:26:27
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 sierpnia 2012 12:07:03 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

> [...]
    >
    > wewnętrznej i zewnętrznej, czyli osiągnięcie -10 oznacza, że albo masz
    >
    > nieocieplone ściany zewnętrzne, albo jakieś potężne mostki cieplne.
    Na zewnątrz minus 25 wewnatrz plus 5(temp gruntu)średnia minus 10;)

  • 25. Data: 2012-08-22 09:19:20
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Na zewnątrz minus 25 wewnatrz plus 5(temp gruntu)średnia minus 10;)

    Sugerujesz, że można nie ogrzewać domu i utrzymywać tam +5 i tak mieszkać? W
    sumie Eskimosi potrafią, więc pewnie można.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 26. Data: 2012-08-22 09:32:40
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 22 sierpnia 2012 09:19:20 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

    > sumie Eskimosi potrafi�, wi�c pewnie mo�na.
    To Ty pisałes o średniej temperaturze ja tylko wyliczenia przedstawiłem
    Ale myśle że w niewielkim domu średnio ocieplonym gdzi ebędzie przebywął rodzina 2+1
    poweiedzmy i normalnie "mieszkała" czyli uzywała tv, gotował na kuchence itp to
    temperatura raczej poniżej zera by nie spadła. Może w największe mrozy. Ciepła tzw.
    "bytowego" sporo wytwarzamny przeciez. Plazma 40cali potrafi skutecznie dogrzewa
    pomieszczenia np.
    Ale to oczywiście teoretyczne rozważania

  • 27. Data: 2012-08-22 09:34:20
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 18 sierpnia 2012 22:59:06 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

    > ścianą z domem i był nieocieplony i nawet tam temperatura nie w każdym roku
    >
    > spadała poniżej zera, a jeśli w danym roku spadłą to tylko na kilka dni.

    To znaczy że jednak grunt grzał tam troche.

  • 28. Data: 2012-08-22 13:25:47
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > sumie Eskimosi potrafi�, wi�c pewnie mo�na.
    > To Ty pisałes o średniej temperaturze ja tylko wyliczenia przedstawiłem

    Ale dlaczego liczysz dla +5. To trzeba liczyć dla temperatury jaka jest za
    ścianą/stropem czyli +21.

    Skoro liczysz dla +5 to znaczyło, że tamte pomieszczenia są ogrzewane tylko
    ciepłem gruntu.

> [...]
    > przeciez. Plazma 40cali potrafi skutecznie
    > dogrzewa pomieszczenia np. Ale to oczywiście teoretyczne rozważania

    Mam przed oczami projekt domku trochę ponad 100m2:

    Zapotrzebowanie na ciepło w sezonie grzewczym: 35530 MJ
    Zyski od nasłonecznienia: 12760 MJ
    Wewnętrzne zyski ciepła: 11740 MJ

    Czyli jak widać na CO pozostaje 11030 MJ czyli trochę mniej niż 1/3
    zapotrzebowania na ciepło.

    Sprawdźmy czy ten wynik ma jakiś sens: Zsumujmy i przeliczmy na kWh -> 12760
    + 11740 = 24500 MJ = 6505 kWh / sezon = 36,14 kWh / dobę czyli "moc"
    mieszkańców, słońca i sprzętów wynosi 1,5 kW. To by się mniej więcej
    zgadzało skoro na osobę przypada ok. 75W, do tego jakiś komputer, telewizor,
    oświetlenie, gotowanie no i Słońce.

    Ok, czyli sprawdziliśmy, że dane w projekcie mogą być realne. Teraz czas na
    odpowiedź na pytanie czy to wystarczy by w największe mrozy była dodatnia
    temperatura? Nie wiadomo, niestety w tym projekcie nie podano jakie jest
    maksymalne zapotrzebowanie na moc kotła - bo ten został dobrany pod ciepłą
    wodę -> standardowe 24 kW.

    Ja u siebie mam maksymalne zapotrzebowanie na moc kotła na ogrzewanie ok.
    7kW (ale mam dwukrotnie większa powierzchnię) zakładając, że dla dwukrotnie
    mniejszego domu ta moc będzie dwukrotnie mniejsza to będzie 3,5 kW.

    Skoro by uzyskać 41 st. różnicy potrzeba 3,5 kW to ile da nam 1,5 kW? 17,57
    stopnia. Czyli dla -20 w domu będzie -2,47.

    Odpowiedź na pytanie brzmi nie wystarczy :-)

    Ale wystarczy włączyć dodatkowe urządzenia o mocy 250W (lub zaprosić 4
    gości) by mieć dodatnia temperaturę.

    Drugi wniosek jest taki, że gdyby ograniczyć straty przez przegrody
    zewnętrzne o połowę to przykładowy dom stałby się domem pasywnym :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 29. Data: 2012-08-22 14:03:15
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 22 sierpnia 2012 13:25:47 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

    > Skoro liczysz dla +5 to znaczy�o, �e tamte pomieszczenia s� ogrzewane tylko
    >
    > ciep�em gruntu.

    Dokładnie tak. Duże uproszczenie ale Janusz pisał o nieogrzewanym garażu (czyli
    grzeje grunt +5) a temperatura na zewnątrz -25. średnia w garazu wychodzi więc minus
    10. Janusz pisał że tak miał ty że to niemożliwe;)
    > Czyli jak widaďż˝ na CO pozostaje 11030 MJ czyli trochďż˝ mniej niďż˝ 1/3
    >
    > zapotrzebowania na ciep�o.

    Pewnie załozyłeś że w domu ma być 20stC. Ja napisałem że "temperatura w takim domu
    nigdy poniżej zera raczej nie spadnie";)

    > stopnia. Czyli dla -20 w domu b�dzie -2,47.
    >

    > Odpowiedďż˝ na pytanie brzmi nie wystarczy :-)

    W największe mrozy czyli kilkanascie dni w roku;). Dom 100metrów to rozrzutność dla
    rodziny której nie stac na ogrzewanie.
    Na 50metrach taka rodzina też sie zmieści i wtedy mogą nie ogrzewac a temperatury
    będa zawsze dodatnie;)

  • 30. Data: 2012-08-23 14:54:49
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

> [...]
    > wychodzi więc minus
    > 10. Janusz pisał że tak miał ty że to niemożliwe;)

    Ten garaż ma znacznie większa powierzchnię styku z domem niż z gruntem. W
    domu jest +20. Moim zdaniem to dom grzeje, a grunt chłodzi - co można łatwo
    sprawdzić w programie do OZC.

    Niemożliwe, bo średnia temp. w garażu gdy obok w domu jest +20 jest wyższa
    niż temp. gruntu :-)

    Pozdrawiam
    Ergie