  • 1. Data: 2012-05-03 22:19:00
    Temat: styropian o lambdzie 0,042 i o lambdzie 0,032 - kiedy to się zwróci
    Od: MarcinN <n...@g...com>

    Witam

    Na rynku coraz częściej klientela szuka styropianu o jak najlepszej
    lambdzie. Różnica w cenie styropianu o lambdzie 0,032 i o lambdzie
    0,042 to ok. 10 zł na 1m2 (przyjmijmy tyle) przy grubości 15cm.
    Średnia powierzchnia domu objęta dociepleniem to ok 200m2 - czyli
    inwestor decydując sie na droższy styropian (i niby że lepszy wydaje
    2000zł więcej). Teraz pytanie: Po jakim czasie te 2000zł zrefundują
    się w postaci oszczędności w kosztach poniesionych na opał -
    przyjmijmy, że dom ogrzewany jest eko-groszkiem (tu znów potrzebna
    jest kaloryczność eko-groszku - tego nie znam). Cena eko-groszku
    myślę, że można przyjąć 750zł/t Czyli po jakim czasie nasz lepszy
    styropian o lambdzie 0,032 zaoszczędzi nam 2,67tony eko-groszku.
    Przenikalność termiczna innych elementów domu dla obliczeń -
    przyjmujemy oczywiście const.
    Piec o mocy 20KW, powierzchnia użytkowa domu 180m2, kubatura
    przyjmijmy 500m3.

    Czy znajdzie się mądra głowa która to policzy?

    pozdrawiam Marcin

  • 2. Data: 2012-05-04 08:49:40
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "MarcinN" <n...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    > Czy znajdzie się mądra głowa która to policzy?

    mozna to policzyć, ale: jaka masz gwarancje ze jesli kupisz ten lepszy
    bedzie mial on zakładane parametry?
    Wychodząc z tego założenia i że nie kupie najdroższej firmy na rynku (bo
    moze ta byłaby wiarygodna) moje 20cm styro na ścianach zrobilem ze styro
    najtańszego.l

    b.

  • 3. Data: 2012-05-04 09:34:44
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 maja 2012 22:19:00 UTC+2 użytkownik MarcinN napisał:
> [...]
    > Piec o mocy 20KW, powierzchnia użytkowa domu 180m2, kubatura
    > przyjmijmy 500m3.
    >
    > Czy znajdzie się mądra głowa która to policzy?

    W bardzo duzym uproszczeniu - srednia sezonowa temperatura to gdzies 2stC, w domu
    utrzymujemy 22stC czyli roznica = 20stC. Sezon trwa 220 dni (czyli 5280 godzin). U
    styropianu 15cm lambdy 0,042 = 0,28. U styropianu 15cm lambdy 0,032 = 0,21. Roznica
    = 0,07W/m2/stopien. Czyli: 0,07 * 200(m2) * 5280(godzin) * 20(stC roznicy) = 1478400W
    = ~1478kWh. Przyjmujac ze 1kWh groszkiem kosztuje te 0,2 pln to daje roznice w
    sezonie rzedu niecalych 300 pln, czyli zwrot 2000 pln w siodmym roku. Nie mozna tez
    zapominac o tym ze w lato dzieki lepszej izolacji bedzie w domu przyjemniej
    (chlodniej).
    pozdr.

    --
    Adam

  • 4. Data: 2012-05-04 10:29:44
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

> [...]
    zapominac o tym ze w lato dzieki lepszej izolacji bedzie w domu przyjemniej

    Ciekawe czy duża byłaby różnica U2-U1 gdyby jeszcze uwzględnić opór
    cieplny ściany.
    Nie uwzględniono jeszcze systematycznego wzrostu cen groszku :)

    Nie dawno liczyliśmy opłacalność 3ciej szyby w oknach. Przy takiej
    samej róznicy w cenie wyszedł mniejszy zysk.

    bajcik

  • 5. Data: 2012-05-04 11:55:27
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 4 maja 2012 10:29:44 UTC+2 użytkownik Krzysztof Garus napisał:

    > Ciekawe czy duża byłaby różnica U2-U1 gdyby jeszcze uwzględnić opór
    > cieplny ściany.

    Nie ma to zadnego znaczenia - roznica w U bylaby nadal taka sama (U to odwrotnosc
    oporu cieplnego, a opory sie sumuje). Czyli np. zamiast 0,28 i 0,21 byloby 0,20 i
    0,13. Roznica nadal wynosi 0,07W, inaczej sie nie da :)

    > Nie uwzględniono jeszcze systematycznego wzrostu cen groszku :)

    Ano :)

    > Nie dawno liczyliśmy opłacalność 3ciej szyby w oknach. Przy takiej
    > samej róznicy w cenie wyszedł mniejszy zysk.

    Ale jak to mowia - grosz do grosza.. :) Dodaj 2k na lepszy styro, dodaj 2k na wiecej
    welny w dachu, dodaj 2k na okna 3-szybowe, dodaj 2k na lepsze ocieplenie fundamentu,
    dodaj 2k na lepsze szyby w oknach dachowych.. Pozbedziesz sie 10k pln ale nie spalisz
    5t groszku tylko np. 3t :) Diabel tkwi w szczegolach :-)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 6. Data: 2012-05-04 15:47:43
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    On 4 Maj, 11:55, Adam <a...@g...com> wrote:

> [...]
    oporu cieplnego, a opory sie sumuje). Czyli np. zamiast 0,28 i 0,21 byloby 0,20 i
    0,13. Roznica nadal wynosi 0,07W, inaczej sie nie da :)

    Opory mozna dodawac i odejmowac, ale z U jest gorzej, bo przez ta
    odwrotnosc R sciany wchodzi do mianownika i sie nie redukuje.
    "Wypadkowe U" wychodzi:

    dU = 1/(Rs+1/U1) - 1/(Rs+1/U2)

    Przykladowo dla Rs=2 (ściana z porotermu) wyjdzie roznica dU = 0.0316
    czyli ponad dwukrotnie mniej :)
    Wiec i oszczednosci mniejsze :(

    racja.