  • 1. Data: 2012-05-03 10:13:00
    Temat: Zawory zwrotne z w instalacji CO i ogólny pomysł na przeróbkę
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Co mnie boli: mam kilka (3) pompy w instalacji CO. Kominek, piec, CWU.
    Oczysiście sa zainstalowane tak że nie ma zaworów jednokierunkowych.
    Efektem czego jesli gdzeje cwu to *troche* grzeje co i kominek. Jeśli
    grzeje kominkiem wodę to troche grzeje co. itd.

    Ogolnie nie mam jak sterować działaniem tej instalacji. Tracę duzo ciepła.

    Dodatkowo w tym roku może przydzie cos na kształt solarów, więc
    dodatkowa pompa i jeszcze jeden powód dla którego musze z tym zrobić
    porządek.

    Teraz rozwiązaniem było by wykonanie 3/4 zespołów połaczonych szeregowo:

    ---> z urządzenia ---->
    a) zawór bezpieczenstwa
    b) filtr
    c) pompa
    d) zawór zwrotny (jednokierunkowy)
    e) wodomierz (do pomiaru przepływu i potem do pomiaru transmisji energii)
    f) zawór (na wszelki wypadek)
    ---> do pieca ---->

    Teraz takie 4 zespoły połacze w jedną rurę i do pieca. Powinno to dać mi
    możliwość (dzieki zaworom zwotnym) zasilania tylko tej częsci instalacji
    którą chce.

    Teraz pytania:
    a) czy itnieją przepisy bądź zdrowy rozsądek ktory zabrania umieszczania
    zaworów zwrotnych w instalacji pieca węglowego? Nie będe oszczędzał na
    zaworach bezpieczeństwa, nie wykluczam kilku dodatkowo (w tym dwóch w
    płaszczu kominka np).

    b) czy powinienem to zrobić inaczej?

  • 2. Data: 2012-05-03 11:12:50
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 03-05-2012 o 10:13:00 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    napisał(a):

> [...]
    >
    > Teraz takie 4 zespoły połacze w jedną rurę i do pieca. Powinno to dać mi
    > możliwość (dzieki zaworom zwotnym) zasilania tylko tej częsci instalacji
    Zgadza się, tylko daj zawory klapkowe, nie sprężynowe, można je kupić w
    Cast..mie.

    > Teraz pytania:
    > a) czy itnieją przepisy bądź zdrowy rozsądek ktory zabrania umieszczania
    > zaworów zwrotnych w instalacji pieca węglowego? Nie będe oszczędzał na
    Tak, na rurze wzbiorczej do naczynia wyrównawczego, ale możesz je dać na
    powrocie z instalacji.

    > zaworach bezpieczeństwa, nie wykluczam kilku dodatkowo (w tym dwóch w
    > płaszczu kominka np).
    >
    > b) czy powinienem to zrobić inaczej?
    Bez schematu i zdjęć trudno powiedzieć.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 3. Data: 2012-05-03 11:30:09
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-05-03 11:12, janusz_kk1 wrote:
    > Zgadza się, tylko daj zawory klapkowe, nie sprężynowe, można je kupić w
    > Cast..mie.

    Czekaj, czemu klapkowe? Są bezpieczniejsze?

  • 4. Data: 2012-05-04 11:20:07
    Temat: Re: Zawory zwrotne z w instalacji CO i ogólny pomysł na przeróbk
    Od: "GR001" <sweetek001(usuntosobie)@wp.pl>

    > Czekaj, czemu klapkowe? Są bezpieczniejsze?

    według mnie klapkowe się mniej psują
    pozdr.
    gr

  • 5. Data: 2012-05-04 18:42:15
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 03-05-2012 o 11:30:09 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    napisał(a):

    > Czekaj, czemu klapkowe? Są bezpieczniejsze?
    Też, ale sprężynowe są dla zimnej wody gdzie ciśnienie masz 6atm, pompa do
    co takiego ciśnenia nie da, te zawory wtedy się ledwo otwierają,
    tu masz wykres słabszej '40' pompy
    http://global.images10.fotosik.pl/24/7f1fb94c3f83b07
    a.jpg
    i mocniejsza
    http://global.images10.fotosik.pl/25/01fe194362bc7ee
    9.jpg
    Ukośne pogrubione linie na wykresach oznaczone 1-3 oznaczają
    charakterystykę pompy, z wykresów widać że jak pompa będzie
    musiała wytworzyć np 0,2atm czyli około 2m słupa wody to dla 1
    wydajność jej spada do 2m3/h dla 3 biegu a dla drugiej
    3,3m3/h na 3 biegu, im wyższe ciśnienie tym mniejszy przepływ.
    Zawory klapkowe mają małe opory dzięki temu zbyt mocno nie ograniczą
    wydajności pompy.

    --
    Pozdr
    JanuszK