    Date: Sat, 07 Mar 2015 07:05:12 +0100
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: uszczelnianie połączeń gwintowanych silikonem

    W dniu 2015-03-06 o 23:04, ToMasz pisze:
    > witam
    > kiedyś modne były konopie.

    i są nadal "modne", bo nikt jeszcze nie wymyślił lepszego uszczelnienia
    od konopi.

    > Potem przyszła era taśm teflonowych.

    Mają wiele wad, dlatego hydraulicy praktycznie jej nie używają.

    > Nigdy nie wiem czy wystarczy, czy jeszcze nawijać, więc wychodzi mnie
    > drogo.

    Drogo?

    > jak mogę to wybieram połączenia wężykami, bo tam są uszczelki i nie
    > muszę... nawijać.

    Najbardziej zawodny element hydrauliki. Koszty związane z pęknięciem
    takich wężyków są ogromne, zwłaszcza jak taki wężyk pęknie w domu
    wielorodzinnym.

    > JEdna myśl mi spokoju nie daje. Dlaczego nie uszczelnia się takich
    > połączeń jakąś substancją podobną do silikonu?

    Źle zadane pytanie. Prawidłowo to pytanie powinno brzmieć: "Dlaczego nie
    wiem, że uszczelnia się połączenia substancją podobną do silikonu?
    Oczywiście są takie substancje do uszczelniania połączeń gwintowych i
    nazywają się "uszczelniaczami anaerobowymi".
    Skoro piszesz, że taśma teflonowa wychodzi drogo to co byś powiedział na
    uszczelniacz anaerobowy, którego malutka buteleczka kosztuje ponad 100zł
    a wykonasz nim tyle samo uszczelnień co 3-4 rolkami taśmy teflonowej po
    3zł za rolkę?

    > W technice samochodowej są takie substancje. Ja dzisiaj zaryzykowałem
    > i tak na prowizorkę spróbowałem uszczelnić gwint klejem do szyb (taki
    > mocniejszy silikon), przetestuję jutro.

    Jak chcesz mieć problemy to uszczelniaj silikonami. Silikony nie nadają
    się do takich uszczelnień ponieważ zawierają kwas octowy, a ten zaś
    powoduje korozję zarówno gwintu jak i wewnątrz instalacji. Rury podczas
    procesu gwintowania są smarowane olejem. Aby silikon się przykleił do
    metalu to musiałbyś dokładnie ten metal odtłuścić. Pomyśl ile dodatkowej
    roboty musiałbyś sobie dołożyć. Ponadto podczas skręcania rur część
    silikonu będzie wpychana do środka rury, gdzie zastygnie. Ten fragment
    silikonu może się oderwać w najmniej oczekiwanym momencie i spowodować
    zapchanie jakiegoś zaworu.

    Reasumując:
    Nic lepszego jeszcze nie wymyślono od konopi w połączeniu z dobrą pastą.
    Posiadają one szereg zalet np. Uszczelniając konopiami, można cofać
    gwint nawet o kilka obrotów bez utraty jakości uszczelnienia. W
    przypadku taśmy teflonowej jest to już niemożliwe. Cofnięcie choćby o
    pół obrotu przy uszczelnianiu taśmą teflonową powoduje całkowite
    rozszczelnienie i wymaga rozkręcenia oraz ponownego nawijania teflonu.
    Konopie ponadto w kontakcie z wodą pęcznieją co powoduje, że jeżeli
    nawet jakieś uszczelnienie po skręceniu delikatnie przepuszcza to po 2-3
    dniach samo się uszczelni.
    Na rynku można też kupić nici uszczelniające Loctite. Jest to bardzo
    wygodne w użyciu uszczelnienie, ponieważ nitkę rozwija się ze szpulki
    umieszczonej w pojemniczku. Jest to nitka z jakiegoś tworzywa sztucznego
    pokrytą fabrycznie substancją uszczelniającą podobną do wosku. Niestety
    kosztuje dość sporo, bo za pojemnik z odcinkiem 150m nitki trzeba
    zapłacić ponad 50zł.