  • 21. Data: 2010-07-21 11:53:22
    Temat: Re: uziom
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > indukcyjność według któregoś z licznych wzorów empirycznych.
    > EMPIRYCZNYCH.
    > Takich wzorów jest cała masa i zwykle są one obwarowane całym
    > szeregiem zastrzeżeń mówiących, dla jakich rodzajów obliczeń są one
    > prawdziwe. Twój prawdopodobnie jest wzorem do liczenia cewek, takich
    > typowych, składających się z x zwojów nawiniętych na średnicy y
    > przewodnikiem o średnicy z i tyle. Sprawdź instrukcję tego
    > kalkulatora, jsli jest taki porządny, jak piszesz, na pewno w niej
    > będa podane warunki brzegowe dla których te obliczenia są prawdziwe.

    Tak, licze kawalek cewki. A Wy z uporem maniaka mi to odradzacie i wrecz tego
    zabraniacie; tylo prosty odcinek drutu jest wazny...
    Ja czasem jeszcze mysle i nie wyobrazam sobie doprowadzenia przewodu lezacego
    w gruncie poziomo, do komina czy kalenicy dachu, czyli pionowo, bez jednego
    zagiecia... A poniewaz to zagiecie ma wielokrotnie wieksza indukcje od
    przewodu prostego wiec to zagiecie a nie prosta jest istotne. Na tym zakrecie
    piorun moze nie wyrobic. I dlatego policzylem indukcyjnosc zagiecia.
    W odroznieniu od teoretykow czy pseudoteoretykow piszacych wzory typu dI/dt
    ja wole empiryczne. W kazdym zjawisku fizycznym biora udzial inne, ktore
    teoria objac naraz nie potrafi. Nawet jak bym to na kalkulatorze zcalkowal to
    nigdy nie bede mial pewnosci, czy nie wyszedl mi absurd.
    Wzory empiryczne sa dokladniejsze, prostsze, czesto z przykladami i daja
    pewnosc wysokiej zgodnosci z pomiarem. Kalkulatory niejako automatycznie tez
    dyskwalifikuja dane spoza warunkow brzegowych; jesli by one byly z ksiezyca,
    kalkulator to wylapuje i nakazuje sprawdzenie danych. Spokojna pala, w tym
    zakresie technika poszla troche do przodu.
    Teorie sa dobre do akademickich dyskusji ale w technice, ogolnie praktyce ich
    stosowania odradzam.
    Swego czasu jeden z teoretykow policzyl mi transformator o mocy 400 W
    potrzenby mi do wzmacniacza. Wyszedl mu rdzen o przekroju "az" 10 cm2 i ilosc
    zwojow nie mieszczaca sie w oknie. Chlopie, powiedzialem mu wprost, skad ty
    sie urwales...
    Pzdr.
    Tornad

  • 22. Data: 2010-07-21 12:00:54
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik hk napisał:
> [...]

    Kran jest uziemiony w najgorszym razie słupem wody. Instalacja wodna,
    jeśli jest porządnie wykonana, powinna w okolicy wejścia do budynku mieć
    odcinek metalowy połączony szyna wyrównawczą z systemem uziemienia
    budynku. I wówczas nic dziać się nie powinno - bo jeśli konsekwentnie
    plastikiem przyprowadzimy wodę z odległości kilkudziesięciu - kilkuset
    metrów to izolowanym przewodem wprowadzamy do budynku potencjał być może
    mocno różny od lokalnego potencjału gleby - wówczas i bez pioruna krany
    mogą kopać, nie takie cuda widywałem...

    --
    Darek

  • 23. Data: 2010-07-21 19:16:07
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Może nie mają miernika do pomiaru rezystancji uziemienia?

    no właśnie, bo jeden elektryk zwarł w gniazdku zero z uziemieniem,
    wywaliło różnicówkę... i stwierdził, że uziom jest w porządku... :-)

    > No akurat w podlaskim to powinno być więcej specjalistów, bo na Politechnice w
    > Białymstoku działa moim zdaniem najlepsza w Polsce kadra naukowa zajmująca się
    > tą dziedziną.

    no to chyba wszyscy absolwenci wyjechali w świat :-)

    > Tamże działa też m.in. firma zajmująca się profesjonalną ochroną
    > odgromową obiektów o specjalnym znaczeniu.

    no to trochę poreklamuję :-)
    o instalacji odgromowej rozmawiałem ze specjalistą od tego w firmie
    MIPA, bez pośpiechu i klarownie wytłumaczył mi o co chodzi w
    odgromówce i odpowiedział na wszelkie pytania, i wcale nie narzucał
    się z ofertą, ja w końcu odgromówki nie robiłem, bo nie jest u mnie
    konieczna, a człowiek za te konsultacje nie wziął ani grosza... :-)
    inna firma RST, to chyba jedyny dystrybutor w regionie zabezpieczeń
    przeciwprzepięciowych innych niż Moeller i Legrand, mówię o
    przeciwprzepięciówkach Leutron, trochę kosztują, ale podobno
    warto :-), poświęcony czas na konsultacje podobnie jak w firmie
    powyżej :-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 24. Data: 2010-07-21 20:56:43
    Od: j...@p...onet.pl

> [...]
    > zagiecia... A poniewaz to zagiecie ma wielokrotnie wieksza indukcje od
    > przewodu prostego wiec to zagiecie a nie prosta jest istotne. Na tym

    [...]

    > Pzdr.
    > Tornad

    Tornad,
    ja nie jestem teoretykiem. Ale mniejsza o to. Jeśli interesujesz się tym
    zagadnieniem, to odszukaj w necie publikacje np. z Politechniki Białostockiej.
    Ewentualnie kup bardzo ciekawy i przystępnie napisany czteroksiąg Alain'a
    Charoya traktujący o zakłóceniach systemów elektronicznych i m.in ochronie
    odgromowej i przepięciowej. Usiłujemy ci wytłumaczyć, że indukcyjność
    przewodów odprowadzających i wyrównawczych ma znaczenie dla prądów
    wywoływanych przez wyładowanie atmosferyczne, gdyż są to prądy o krótkich
    czasach narastania. Powoduje to odkładanie dużych napięć na np. przewodach
    odprowadzających i może powodować przeskoki iskrowe do instalacji w budynku i
    elementów konstrukcji. Uwierz, że przewód okrągły ma większą indukcyjność niż
    płaski, albo sam się tego naucz. Dziś dostęp do wiedzy jest łatwy. Wystraczy
    trochę wysiłku.
    Pozdrawiam
    Jarek

  • 25. Data: 2010-07-21 22:41:24
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik s_13 napisał:

    > no właśnie, bo jeden elektryk zwarł w gniazdku zero z uziemieniem,
    > wywaliło różnicówkę... i stwierdził, że uziom jest w porządku... :-)

    O k... Skąd się tacy biorą? Przecież w porządnie zrobionej instalacji
    zwarcie N i PE nie powinno radykalnie rozpływu zmieniać, jak zmienia to
    znaczy że spadki na N są jakieś takie za bardzo... A zwarcie fazy z PE
    też nic nie mówi - sprawdzianem jest zwarcie fazy z PE przez opornik
    rzędu sześciu kiloomów - jak przy 30 mA (no, główna różnicówka budynku
    przy 50 mA) wywali to znaczy że jest dobrze . Jak takie zwarcie wytrzyma
    - mamy swiniobijkę.

    --
    Darek

  • 26. Data: 2010-07-23 17:12:48
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

    c.googlegroups.com...
    [.....]
    a co za różnica, czy będzie to bednarka czy też linka, aby przekrój
    był odpowiedni...
    BTW, uziom powinien być podłączony nie w tablicy, tylko w przyłączu i
    połączony z zerem, a od przyłącza do rozdzielni idzie pięciożyłowa WLZ
    o odpowiednim przekroju...

    pozdrawiam
    s_13
    -------------------------------------
    Przyłącze to kable energetyki od sieci do złącza :)
    Przekrój linki powinien być min. 16mm^2 od tej bednarki. O wiele ważniejszy
    jest prawidłowo wykonany zacisk !!! Jeżeli zacisk koleś zrobił parszywie i
    zakopał to albo zalał betonem to cały uziom jest tyle wart ile sprawności ma
    ten zacisk.
    Niekoniecznie rozdział powinien być w złączu !! Po co są kable YAKY 4x25mm^2
    ? Po to aby dać kable o dobrym amperażu na dużą odległość od złącza (WLZ) po
    możliwie niskich kosztach. Dopiero w domu można umiejętnie zrobić rozdział i
    po sprawie.

  • 27. Data: 2010-07-23 17:23:23
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4c44cac7$0$17102$65785112@news.neostrada.pl...
    Użytkownik s_13 napisał:
    [.......]
    > I połączenie stosownie przed korozją zabezpieczone - podkładki
    > bimetaliczne, pokrycie bitumiczno - włókniste... Szesnaście milimetrów to
    > mniej więcej pięć milimetrów średnicy przewodu litego, czyli tyle ile
    > przepisy wymagają.
    Przepisy to tzw. normy a te mówią raczej o ośmiu mm czyli około 50mm^2.
    Faktycznie bednarka ma większy przekrój od 16mm^2Cu. Ale nikt nie łączy
    uziomu linką Cu np. 35-ką. Ponieważ żelazo ma około 6 razy mniejszą
    konduktancję od miedzi więc 16 linka Cu wystarczy.
    > A i ważne żeby gdzieś po drodze było złącze probiercze - pozwalające
    > chwilowo odpiąć zero instalacji od uziomu i zmierzyc rezystancję uziomu.
    Można wykonać to metodą cęgową (jeżeli ma się odpowiedni zajebiście drogi
    miernik) bez rozpinania czego kolwiek.
    [.....]
    > No to to jest dyskusyjne - jak przyłącze masz przy płocie (obecne
    > wymagania energetyki - przyłącze z układem rozliczeniowym dostępne z
    > miejsca publicznego, dalej to już twoja instalacja i twoja strefa
    > odpowiedzialności) a chałupę trzydzieści metrów dalej to uziom
    > fundamentowy (będący jednocześnie opaską ekwipotencjalizującą) przypinasz
    > na wejściu zasilania do budynku. Na przyłączu owszem, warto wbić jeszcze
    > kawał rury i dodatkowo zero do gleby przypiąć - punktów uziomowych nigdy
    > za wiele.
    A właśnie, że może być zawiele :) Jeżeli uziomy są z różnych materiałów (np.
    kawał rury) to może być między nimi ogniwo galwaniczne i zwyczajnie uzim
    będzie się szybko zużywał (konsekwencji nie będę objaśniał). Wystarczy uziom
    fundamentowy i głęboko wbita (wkopana) szpila uziomu ze stali miedziowanej.
    Pamiętajmy jednak o prawidłowych zaciskach.
    --
    Darek