  • 11. Data: 2021-10-09 00:21:21
    Temat: Re: Rzutnik mam i ja :-)
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Fri, 8 Oct 2021 18:55:57 +0200, Mateusz Bogusz pisze:
    > Producent podaje że też ma 27dB, czyli to norma. Przypuszczam że
    > napaliłem się że ten poziom to będzie jak chłodzenie pasywne ;-)

    No nie, bezszelestny to on nie jest.

    > Espon daje dwie możliwości - korekcje trapezowe lub "quick corner".
    > Testowałeś różnice między nimi? Ten drugi wydaje się jakby miał większy
    > zakres regulacji bo można każdy narożnik osobno, ale strzelam że jeżeli
    > trapezowa wystarczy to jej "symetryczność" wprowadza mniejsze
    > zniekształcenia.

    Testowałem obie i niespecjalnie widzę zastosowanie dla ,,quick corner"
    w normalnych warunkach. Może w sytuacji jakichś zagięć ekranu,
    ,,poduszki" lub czegoś w tym stylu zdawałoby to egzamin. Natomiast
    droższe modele, IIRC, mają możliwość niezależnej regulacji zbieżności
    barw w rogach ekranu. To może być fajne. U mnie pod tym względem
    najsłabszy jest lewy dół i całkiem sporo by to poprawiło.

    > A tak swoją drogą. Żeby projektor zawieszony pod sufitem rzucał
    > stosunkowo nisko obraz na ścianie (bez potrzeby korekcji) to ja nie wiem
    > albo drążek musi mieć z 1m i głową można uderzyć albo...może funkcja
    > "lens shift" (która zmienia położenie soczewki) by dała radę.

    Nie masz shifta? On oczywiście dużo zmienia. U mnie projektor wisi pod
    samym sufitem i obraz shiftem ustawiony jest na odpowiedniej wysokości.
    Obiektyw w pionie jest praktycznie równoległy do ekranu. Natomiast
    w poziomie nie jest już w jego osi. Toteż korekcja ,,keystone" ustawiona
    jest na V: -1, H: -8, czyli wartości niezbyt ekstremalne. U Ciebie, jak
    widzę, patrzy bardzo w dół.

    > A używasz tę przesłonę? Realnie to ona coś daje? :-) Przez chwilę to
    > testowałem na ustawieniu "szybkie" i gdy była ciemna scena to cooooś
    > taaam się cała scena przycemniała czy jakoooś...podsumowując nie
    > widziałem zastosowania a za to robi takie ciche ale klik.

    Używam w ustawieniu ,,fast". Teoretycznie to ma szanse działać i w jakimś
    tam stopniu polepszać kontrast, dzięki korekcji zależnej od jasności
    sceny. Tak z ręką na sercu, to naukowych testów z tym nie robiłem
    i niczego sobie za to uciąć nie dam. W ekstremalnych sytuacjach - jasna
    scena, za chwilę napisy na czarnym tle - widoczne jest jej działanie.
    Zanim skoryguje, widać, że bez tego czerń byłaby słabsza.

    > Może nie potrzebujesz żadnych korekcji, to i nie widać wtedy :-)
    > Przecież te korekcje zawsze zawężają obraz wyświetlany sprawiając że
    > pozostały na matrycy obraz jest "czarny". A że projektor LCD ma czarny
    > taki nie do końca to widać, o - https://i.ibb.co/MPbYRDY/ramka.jpg

    OK, już czaję. Rzeczywiście korekcję mam małą i ramki nie mam, ale tu
    specjalnie ustawiłem jakiś duży trapez (ekran zwinięty):
    https://oc.lh2.pl/index.php/s/ncSRYQYKy5tRYty

    Tak mniej więcej to widzę w zaciemnionym pokoju. Twoje zdjęcie wydaje
    się jaśniejsze, więc może w praktyce wygląda podobnie. Czarne ramki na
    ekranie chyba powinny załatwić sprawę, nawet jeśli będą zbyt cienkie,
    żeby zakryć całość.

    Dla porównania całość z rozwiniętym ekranem (widoczne odbicia od kasety
    oraz dolnej listwy):
    https://oc.lh2.pl/index.php/s/oyz2aLLr9H3jwJD

    Widać, że ramka sporo daje, bo ściana wokół jest jaśniejsza.

    > A masz ekran, to jak to dlaczego w kierunku malowania się skłaniasz? Sam
    > ekran wiadomo będzie równy i gładki (nie każda ściana jest), ale poza
    > tym (i kaszetami) wprowadza coś do obrazu? Nie wiem jest błyszczący,
    > kolory są żywsze...?

    Przyznam, że nie widziałem nigdy projekcji na ścianie z namalowanym
    ekranem, ale nie widzę powodów, dla których ekran namalowany dobrą farbą
    miałby być gorszy, a się nie zagina. Są ekrany perełkowe (bądź jeszcze
    bardziej zaawansowanego typu), które mają poprawiać kontrast (ale
    kosztem widocznej faktury bądź specyficznej poświaty), czego pewnie nie
    da się osiągnąć farbą w warunkach domowych. Te które widziałem mnie
    jednak zupełnie nie przekonują. No i są jakieś granice kosztów,
    szczególnie, że projektor nie jest z najwyżej półki. Szara farba powinna
    być dla niego w sam raz. Widać, że biały daje trochę za mały kontrast.
    Może zmienię zdanie, jak ten ekran w końcu zrobię. Zobaczymy.

    > Ja z góry przed zakupem projektora odrzuciłem ekrany, ze względu na to
    > że (tak mi się wydaje) taki ekran to można zagnieść, zadrapać, brudzi
    > się zapewne, będę czyścił to coś przetrę...no upierdliwy. Ale nie mówie
    > "nigdy nie". Dlatego póki co wybrałem ewentualne kroki w kierunku
    > malowania ściany.

    Tutaj chyba nie ma większego problemu. Bardzo się nie brudzi, latem
    zostają na nim utrwalone muchy i komary, ale zmywa się dobrze. Żeby
    zagnieść i w ogóle zrobić krzywdę to raczej trzeba się postarać.

    > O cholera. A dopiero co kilka dni temu zastanawiałem się wieczorem "ten
    > projektor tak pomiguje czy ktorąś żarówka". No nic, może to akurat bajka
    > taka była.

    Naciąłem się na to ostatnio. Już myślałem, że choroba wróciła, a to
    właśnie w jakiejś bajce tak sobie okrutnie zażartowali. Ale przypatrz
    się dobrze, bo może być coś na rzeczy. Gwarancja na lampę jest dłuższa,
    ale zależy też od liczby przepracowanych godzin. Niech wymieniają.

    k.

  • 12. Data: 2021-10-10 09:16:44
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 09.10.2021 00:21, Krzysztof Gajdemski wrote:
> [...]
    > barw w rogach ekranu. To może być fajne. U mnie pod tym względem
    > najsłabszy jest lewy dół i całkiem sporo by to poprawiło.

    Nawet nie wiedziałem że taka funkcja jest - Pixel Adjust.

> [...]
    > w poziomie nie jest już w jego osi. Toteż korekcja ,,keystone" ustawiona
    > jest na V: -1, H: -8, czyli wartości niezbyt ekstremalne. U Ciebie, jak

    Nie mam shifta, nie pomyślałem że pod tym względem może dawać istotną
    przewagę. U mnie V: -16, H: 0. Projektor mam podwieszony na 16cm (od
    sufitu do projektora). Mam przedłużkę 22cm (wiadomo, zmniejszyła by V)
    ale nie zakładałem.

    > Dla porównania całość z rozwiniętym ekranem (widoczne odbicia od kasety
    > oraz dolnej listwy):
    > https://oc.lh2.pl/index.php/s/oyz2aLLr9H3jwJD
    >
    > Widać, że ramka sporo daje, bo ściana wokół jest jaśniejsza.

    Wow! Te czarne ramki dają więcej niż sądziłem. Bardzo dobrze to widać na
    prawej stronie gdzie nawet trochę "filmu" wchodzi na ramkę i
    zaj...wytłumia ona nawet jasny fragment :-)

    > Tutaj chyba nie ma większego problemu. Bardzo się nie brudzi, latem
    > zostają na nim utrwalone muchy i komary, ale zmywa się dobrze. Żeby
    > zagnieść i w ogóle zrobić krzywdę to raczej trzeba się postarać.

    Dzięki.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 13. Data: 2021-10-11 10:37:07
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > No nie, bezszelestny to on nie jest.

    Cholera! Właśnie coś odkryłem! Projektor mam zamontowany pod sufitem i
    mam w ustawieniach włączony tryb "sufit/przód" żeby obraz był odwrócony.
    Zmiana ustawienia na "Przód" tak jakby projektor był na stole położony,
    DRASTYCZNIE ZMNIEJSZA JEGO HAŁAS!

    Włączenie trybu sufitowego żeby odwrócić obraz, powoduje zwiększenie
    prędkości wentylatora. WTF?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 14. Data: 2021-10-11 11:50:33
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 11 Oct 2021 10:37:07 +0200, Mateusz Bogusz napisał(a):

> [...]
    > DRASTYCZNIE ZMNIEJSZA JEGO HAŁAS!
    >
    > Włączenie trybu sufitowego żeby odwrócić obraz, powoduje zwiększenie

    Może elektronika upakowana jest po jednej stronie (góra lub dół) i przy
    pracy odwróconej musi nadrabiać obrotami, aby schłodzić.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 15. Data: 2021-10-11 12:03:25
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Mon, 11 Oct 2021 10:37:07 +0200, Mateusz Bogusz pisze:
> [...]
    > mam w ustawieniach włączony tryb "sufit/przód" żeby obraz był odwrócony.
    > Zmiana ustawienia na "Przód" tak jakby projektor był na stole położony,

    Dobre. :) Potwierdzam, jest taki efekt. W trybie ECO może nie aż tak
    duży (choć wentylator wyraźnie spowalnia), w trybie Normal spadek hałasu
    spory.

    > Włączenie trybu sufitowego żeby odwrócić obraz, powoduje zwiększenie
    > prędkości wentylatora. WTF?

    Znaczy musi wykombinowali sobie, że pod statystycznym sufitem projektor
    ma goręcej, więc trzeba wachlować bardziej...

    k.

  • 16. Data: 2021-10-13 14:28:23
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 11.10.2021 11:50, Adam wrote:
    > Może elektronika upakowana jest po jednej stronie (góra lub dół) i przy
    > pracy odwróconej musi nadrabiać obrotami, aby schłodzić.

    Nie będę dywagował że otworów akurat jest znacznie więcej od spodu
    urządzenia (bo na górze musi być ładny panel z przyciskami), ale w
    instrukcji do jakiegoś innego modelu Epsona przeczytałem że wentylator
    może zwiększyć obroty (i przy tym hałas od podawanego w trybie ECO)
    jeżeli w pomieszczeniu będzie 27C lub więcej - czyli rozumiem z tego że
    jest tam jakiś termostat/termistor cokolwiek co reaguje na temperaturę.
    Teoretycznie jeżeli będzie mu cieplej to po prostu ta funkcjonalność
    powinna zadziałać sama bez jej "wymuszania".

    Ale równie dobrze można postawić "normalnie" ten projektor na półce 60cm
    pod sufitem i podnieść "tyłek" na nóżkach - wtedy już nagle nie
    potrzebne dodatkowe chłodzenie?

    Dodatkowo jest opcja w ustawieniach, gdy projektor pracuje na wysokości
    >= 1500m n.p.m. i wtedy wentylator faktycznie wchodzi na wyższe obroty
    co sprawdziłem - ale tutaj producent daje wybór, a przy podwieszeniu pod
    sufitem na wysokości 176m n.p.m. nie daje już mi wyboru? Nie rozumiem
    tej logiki.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 17. Data: 2021-10-13 14:30:33
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 11.10.2021 12:03, Krzysztof Gajdemski wrote:
    > Dobre.:) Potwierdzam, jest taki efekt. W trybie ECO może nie aż tak
    > duży (choć wentylator wyraźnie spowalnia), w trybie Normal spadek hałasu
    > spory.

    Ustawiłem w projektorze projekcje na "Przód" zamiast sufitu, a obraz
    obróciłem na wyjściu z Android TV Box...

    Balsam dla moich uszu :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 18. Data: 2021-10-13 14:52:59
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-10-13 o 14:28 +0200, Mateusz Bogusz napisał:
> [...]
    > reaguje na temperaturę. Teoretycznie jeżeli będzie mu cieplej to po
    > prostu ta funkcjonalność powinna zadziałać sama bez jej "wymuszania".

    Jeśli ten termistor jest umiejscowiony w najcieplejszej, górnej części
    projektora, to po obróceniu urządzenia znajdzie się nagle w
    najchłodniejszym miejscu i będzie mu ledwie letnio kiedy elektronika
    kilka cm nad nim będzie się gotowała.

    > jest opcja w ustawieniach, gdy projektor pracuje na wysokości >=
    > 1500m n.p.m. i wtedy wentylator faktycznie wchodzi na wyższe obroty
    > co sprawdziłem - ale tutaj producent daje wybór

    Nie daje wyboru, tylko po prostu nie ma skąd się dowiedzieć, że jest na
    takiej a nie innej wysokości.

    Mateusz

  • 19. Data: 2021-10-13 15:03:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Nie daje wyboru, tylko po prostu nie ma skąd się dowiedzieć, że jest
    > na takiej a nie innej wysokości.

    Czujniki ciśnienia to dzisiaj nie jest rocket science. Te od względnego
    są bardzo dokładne, łatwo wykrywa się zmianę wysokości o kilkadziesiąt
    centymetrów, ale i bezwzględną wysokość można zmierzyć.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2021-10-13 15:09:07
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W środę, 13.10.2021 o 14:30, Mateusz Bogusz napisał:

    > Ustawiłem w projektorze projekcje na "Przód" zamiast sufitu, a obraz
    > obróciłem na wyjściu z Android TV Box...
    >
    > Balsam dla moich uszu :-D

    To jest przykład jak zafiksowani (by nie powiedzieć - fiśnięci)
    użytkownicy "kina domowego" w gomułkowskim bloku bohatersko pokonują
    problemy, które sami stworzyli. Kupując projektor miast 75-calowego
    telewizora.