  • 1. Data: 2021-10-05 23:25:57
    Temat: Oszacowanie kosztów pompy ciepła z przyległościami
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Zostałem poproszony o zapytanie się o szacowane koszty pompy ciepła oraz
    instalacji tejże.

    Warunki zastane: budynek mieszkalny, sutereny + parter + piętro, grube
    ściany z cegły. Z tego, co pamiętam, to były i pełne cegły i "maxy", a
    ściana w przekroju to jakaś tam kanapka z nich.
    Budynek stawiany około 1975-80 roku, budowany przez rodzinę (mechanicy i
    budowlańcy), kupowane były możliwie najlepsze cegły i inne takie. No, może
    oprócz waty szklanej, którą do tej pory pamiętam :(
    Okna niedawno wymieniane, dobre.
    Tyle teraz mogę powiedzieć.
    Rzut budynku to ok. 10x10 do max 12x12 metrów, dokładniej nie wiem, nie ma
    kto teraz sprawdzić.
    Swego czasu był piec gazowy, chyba ok. 20kW, od czasu do czasu włączał się
    na pół gwizdka.

    Jest sporo ponad 2 tys. metrów kwadratowych gruntu niezagospodarowanego
    (dzika trawa), który można wykorzystać na położenie rur.
    Aktualnie jest piec ok. 12-14 letni na węgiel oraz wymiennik ciepła
    zasilany gorącą wodą z instalacji grzewczej osiedlowej.
    Grzejniki zasilane grawitacyjnie + pompa obiegowa.
    Woda użytkowa: dwa piecyki gazowe.
    Chodzi mi tylko (przynajmniej na razie) o CO.

    Lokalizacja: podkarpackie, Dębica.

    Czy wg. w/wym danych da się jakoś choćby zgrubnie wywróżyć zapotrzebowanie
    na energię i na tej podstawie oszacować popmpę ciepła do CO i jej koszt?
    Ile może kosztować wykonanie wykopów i całościowe podłączenie systemu?
    Czy taniej wychodzi wiercenie i źródło pionowe, czy kopanie rowów i
    kładzenie rurek?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2021-10-05 23:47:25
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 5 October 2021 at 23:26:05 UTC+2, Adam wrote:
> [...]
    > Ile może kosztować wykonanie wykopów i całościowe podłączenie systemu?
    > Czy taniej wychodzi wiercenie i źródło pionowe, czy kopanie rowów i

    dane ze Szwajcarii mogą pomóc, bo powyżej 1200 m to jest strefa klimatyczna Europy
    Wschodniej i dużo sniegu zimą, czyli co tam się sprawdziło, powinna zadziałać w
    Polsce

    https://www.bfe.admin.ch/bfe/en/home/swiss-federal-o
    ffice-of-energy/swiss-federal-office-of-energy.html/

    https://www.uvek.admin.ch/uvek/en/home/detec/organis
    ation/federal-offices/foe.html

    https://opendata.swiss/en/organization/bundesamt-fur
    -energie-bfe?q=heat+pump&sort=score+desc%2C+metadata
    _modified+desc

    i split type China

    https://bluewayhp.en.made-in-china.com/product/wFraX
    nNGricC/China-14kw-Monoblock-Full-Inverter-Low-Ambie
    nt-Heat-Pump-European-Standard.html

    NFOŚiGW będzie dotował pompy ciepła do 21.000 zł to będzie miał człeka kumatego od
    projektów i analiz, aby kasy nie wyrzucać w błoto, na badziewne projekty

  • 3. Data: 2021-10-06 08:45:22
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 05.10.2021 23:47, a a wrote:
> [...]
    projektów i analiz, aby kasy nie wyrzucać w błoto, na badziewne projekty

    Przecież wątek niżej, Ty jesteś ten który przekonuje że PC nie działa.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 4. Data: 2021-10-06 08:52:29
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 6 October 2021 at 08:45:24 UTC+2, Mateusz Bogusz wrote:

> [...]
    > Przecież wątek niżej, Ty jesteś ten który przekonuje że PC nie działa.

    Ja jestem za pompami,. które dzialaja w klimacie zimowym i snieżnym, bo taki klimat w
    Europie Wschodniej, czyli w Polsce

    I Szwajcarzy mieszkający w górach , powyżej 1200 metrow będą autorytetami

    i ten Chinczyk, produkujący tysiące monoblocków, też

    Pierwsze pompy ciepła robiliśmy z klimy od ODRY i RIADa

    wtedy pompa ciepla była technologią kosmiczną
    i codziennie reklamowala się sekta ze Szwajcarii, że ogrzewa za darmo domy zimą,
    czerpiąc energię z jeziora

    I przemyslowe pompy ciepla tak działają w Szwajcarii, czerpiąc energię z jeziora

  • 5. Data: 2021-10-06 10:19:35
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-10-05 o 23:25, Adam pisze:
> [...]
    > kto teraz sprawdzić.
    > Swego czasu był piec gazowy, chyba ok. 20kW, od czasu do czasu włączał się
    Czyli budynek słabo ocieplony.

> [...]
    > na energię i na tej podstawie oszacować popmpę ciepła do CO i jej koszt?
    Moja kula mówi że 30000kwh powinno wystarczyć.
    Poszukać pompy woda-woda/solanka, min 15-18kw,są nawet polskie, Adam Sz
    kiedyś tu pisał o takiej i o instalacji którą sam zrobił.

    > Ile może kosztować wykonanie wykopów i całościowe podłączenie systemu?
    > Czy taniej wychodzi wiercenie i źródło pionowe, czy kopanie rowów i
    > kładzenie rurek?

    Oczywiście że rowy, jak ziemia gliniasta i mokra to powinno 1200-1500mb
    rury wystarczyć, rury i tak trzeba podzielić na obwody nie więcej niż
    200-300mb.

    --
    Janusz

  • 6. Data: 2021-10-06 10:24:22
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 6 October 2021 at 10:19:37 UTC+2, Janusz wrote:

> [...]
    > Oczywiście że rowy, jak ziemia gliniasta i mokra to powinno 1200-1500mb
    > rury wystarczyć, rury i tak trzeba podzielić na obwody nie więcej niż

    jak ziemia glinista to znaczy, że nieprzepuszczalna i po prostu zamarznie po 1 roku
    użytkowania, a potem tylko wieczna zmarzlizna i pompa wyłączona.

    Szwajcar używa wody z jeziora , bo nad jeziorem dużo miast i to ma sens.

    Rurki w glinie to kiepskie rozwiązanie i już nie stosowane

    Szwajcar ma pompy komunalne , o mocy kilka MW i powietrzne, gdy daleko od jeziora

  • 7. Data: 2021-10-06 10:43:52
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    >
    > Rurki w glinie to kiepskie rozwiązanie i już nie stosowane
    >
    > Szwajcar ma pompy komunalne , o mocy kilka MW i powietrzne, gdy daleko od jeziora

    Pierdolisz jak potłuczony. EOT.

    --
    Janusz

  • 8. Data: 2021-10-06 11:03:57
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 6 Oct 2021 01:24:22 -0700 (PDT), a a napisał(a):

> [...]
    >
    > Rurki w glinie to kiepskie rozwiązanie i już nie stosowane
    >
    > Szwajcar ma pompy komunalne , o mocy kilka MW i powietrzne, gdy daleko od jeziora

    Gliny raczej nie ma.
    Grunt jest podniesiony o około 1 do 2 metrów względem zastanego, wcześniej
    były tam grunty rolne. Ziemia podobna do czarnoziemu. Nieco niżej i dużo
    wcześniej (kilkaset lat?) było tam łożysko rzeki, która teraz jest niecały
    kilometr dalej.
    Bardziej spodziwałbym się piasku, ale dość wysoko jest woda podskórna. A
    przynajmniej była, bo w latach 70-tych albo 80-tych parę razy podchodziła
    ludziom do głębszych piwnic w tym rejonie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2021-10-06 12:23:08
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 6 October 2021 at 11:04:05 UTC+2, Adam wrote:

> [...]
    > przynajmniej była, bo w latach 70-tych albo 80-tych parę razy podchodziła
    > ludziom do głębszych piwnic w tym rejonie.

    dyletant napisał

    "Oczywiście że rowy, jak ziemia gliniasta i mokra to powinno 1200-1500mb
    rury wystarczyć, rury i tak trzeba podzielić na obwody nie więcej niż
    200-300mb.

    Ale po to geologia zbadala przewodnictwo cieplne gruntu i opublikowała tabelki,
    abyśmy takiego błędu nie popełnili"

    https://open.library.okstate.edu/rainorshine/chapter
    /13-2-soil-thermal-properties/

    Table 13-1. Thermal conductivity, density, and specific heat of common soil
    constituents at 10 °C (after de Vries, 1963, Table 7.1; adapted from Horton and
    Ochsner, 2011).
    Soil constituent Thermal conductivity

    Density
    Specific heat
    W m-1 °C -1 g cm-3 J g-1 °C -1
    Quartz 8.8 2.66 0.75
    Clay minerals 3 2.65 0.76
    Soil organic matter 0.3 1.3 1.9
    Water 0.57 1.00 4.18
    Ice (0 °C) 2.2 0.92 2.0
    Air 0.025 0.00125 1.0

    I mamy grunt piaszczysty, z dużą zawartością kwarcu
    i współczynik 8,8

    a mamy grunt gliniasty a wtedy współczynnik przecikalności cieplnej to 3,
    czyli prawie 3 razy mniejszy.

    Jak widzimy, woda w glinie obniża przenikalność, bo ma współczynnik 0,57

    ale zwilżenie suchej gleby piaszczystej wodą, zwiększa przenikalność ciepla

    W skale rur nie zakopiemy, zatem optymalny jest przepuszczalny grunt piaszczysty,
    gdyż będzie zwilżony

    Podsumowując
    Umieszczenie rur w gruncie piaszczystym oznacza nawet o 300% większą sprawnośc
    odzyskiwania ciepła z gruntu, czyli 3 razy mniejsze koszty i długość rur

    Oczywiście należy wszystko najpierw pomierzyć, przetestować , czyli zbadac grunt tak
    jak go badają geolodzy

  • 10. Data: 2021-10-06 16:51:51
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 6 października 2021 o 12:23:09 UTC+2 m...@g...com napisał(a):

> [...]
    >
    > Oczywiście należy wszystko najpierw pomierzyć, przetestować , czyli zbadac grunt
    Pogadaj z pizdziakiem to ci glinę przekopie.