  • 1. Data: 2021-10-06 20:01:58
    Temat: Rzutnik mam i ja :-)
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Miał być do filmów wieczorami, a dzieci nabiły już 140h od początku
    września. 110" na FHD wygląda całkiem przyzwoicie, także polecam.

    Ale mam kilka spostrzeżeń.

    1. Poziom hałasu 28 dB - na papierze wydawało mi się że mało, ale gdy w
    domu cisza i wyświetla się sam obraz to dźwięk wentylatora mimo wszystko
    przypomina o sobie. Gdy wszyscy oglądają to praktycznie znika zakryty
    przez dźwięk z głośników, ale wieczorem gdy chce się samemu coś obejrzeć
    po cichu, to zakładam słuchawki BT.

    2. Focus - przez pierwsze ~30h zaraz po włączeniu regulowałem, potem po
    kilkunastu minutach ponownie i tak się bawiłem aż odkryłem że ostrość
    należy ustawić na "rozgrzanym" i zostawić. Też macie takie doświadczenie
    że rzutnik przez pierwsze 5-10 min zmienia ostrość od startu? Dla filmu
    to nie przeszkadza. Gdy jednak na ekranie ma być tekst mniejszą czcionką
    to zaraz po uruchomieniu jest on zauważalnie rozmazany - tego się nie
    spodziewałem. Gdyby to była godzina to bym reklamował.

    3. W trybie ECO od strony wentylatora z rzutnika wydobywa się cichy ale
    bardzo wysoki ton który ewidentnie moduluje (sterowanie wentylatorem?).
    Zdecydowanie cichszy od wentylatora, ale ten drugi ma stały i stosunkowo
    niski dźwięk - stąd na dłuższą metę zanika on w otoczeniu. A te piski
    mimo że ciche były tak irytujące, że musiałem zrobić
    rzutnikowi..."ubranko". W sieci widzę, że się "to zdarza" rożnym
    producentom.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2021-10-06 20:57:32
    Temat: Re: Rzutnik mam i ja :-)
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 6 października 2021 o 20:02:00 UTC+2 Mateusz Bogusz napisał(a):
> [...]
    > mimo że ciche były tak irytujące, że musiałem zrobić
    > rzutnikowi..."ubranko". W sieci widzę, że się "to zdarza" rożnym

    Nic takiego u mnie się nie dzieje co opisałeś. Naswiecil tyle że lampę po prawie
    jedenastu tysiącach godzin wymieniłem. Oczywiście na chińska bo za oryginał za dużo
    chcieli. Po wymianie w trybie eko w którym cały czas pracował nic lepiej ani gorzej w
    stosunku do oryginalnej. W trybie normalnej jasności trochę ciemniej niż oryginalna.
    Coś za coś. Albo 9 dych i darmowa przesyłka z Chin albo 650 zyli i 30 złotych
    przesyłka w Polsce. Do tego żadnej gwarancji że nie jest to lampa za 9 dych z Chin.

  • 3. Data: 2021-10-06 22:34:55
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 6 Oct 2021 20:01:58 +0200, Mateusz Bogusz

    > Miał być do filmów wieczorami, a dzieci nabiły już 140h od początku
    > września. 110" na FHD wygląda całkiem przyzwoicie, także polecam.

    Jaki model? Też sobie w salonie przygotowałem patelnię pod rzutnik (ekran
    ma być rozsuwany, za nim niewykluczone będzie klasyczny TV jeśli własnie
    będzie zbyt hałasować wieczorem).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 4. Data: 2021-10-07 08:39:19
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 06.10.2021 22:34, Myjk wrote:
    > Jaki model?

    Epson EH-TW740. Brałem pod uwagę też Optome HD27e ale to DLP i martwiłem
    się o jasność w ciągu dnia. Przy LCD Epsona jeżeli tylko słońce nie
    świeci prosto na ekran, to w zasadzie nie ma po co zmieniać z ustawienia
    ECO.

    To mój pierwszy projektor więc nie chciałem przekraczać ~2500zł. Z
    resztą patrząc np. na deklarowany poziom hałasu, to projektory do 4000zł
    nadal "chwalą się" tym samym poziomem 27-28dB.

    Brak WiFi - załatwiłem x96 MAX+ (chromcast-podobne) który jest podpięty
    pod skrętkę.

    Lens Shift (na pewno pozwala zmniejszyć lub zrezygnować z korekcji
    trapezowej przy montażu sufitowym) i Zoom z pewnością ułatwiają montaż w
    dokładnie wybranym miejscu, ale ja miałem wyliczone bo brałem pod uwagę
    zakup bez tych wspomagaczy.

    Dla mnie istotne było np. żeby miał wyjście audio-out.

    > Też sobie w salonie przygotowałem patelnię pod rzutnik (ekran
    > ma być rozsuwany, za nim niewykluczone będzie klasyczny TV jeśli własnie
    > będzie zbyt hałasować wieczorem)

    Aktualnie rzucam na białą ścianę i chociażby wieczorem jestem więcej niż
    zadowolony. Jedna rzecz czego nie widać za dnia, a widać wieczorem.
    Czarny ekran jest wieczorem "grafitowy" na białej ścianie. Tym bardziej
    że pod sufitem wisi, więc używam korekcji trapezowej. A to powoduje że
    wokół obrazu mam "ramkę" (im bliżej podłogi tym szersza). Gdy wyświetla
    się jasna scena to tego nie widać, ale w ciemniejszych scenach ramka
    uwidacznia się.

    Ja z powodu tej ramki, póki co zastanawiam się na "wymalowaniem" ekranu
    na ścianie. Wyczytałem że ekran daje się jasnoszarą, a na ramkę (kilka
    cm) czarny (oczywiście farby należy zastosować jakieś specjalne...).

    A jaki ekran masz na myśli? Jeżeli najpierw kupisz ekran, to musisz
    potem projektor dopasować do niego (mając zoom i lens shift lub
    zmieniając położenie urządzenia). Widziałeś na żywo jak zmienia obraz
    taki ekran? Jesteś w stanie polecić jakieś rozwiązanie.

    Jeżeli chcesz kupić także telewizor, to może zamiast się rozdrabniać to
    po prostu dołożyć z projektora i kupić większy albo w drugą stronę.
    Dołożyć z TV i kupić lepszy/cichszy projektor? :-) Ja jak się na coś
    uprę, to nie biorę pod uwagę planu B.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 5. Data: 2021-10-07 12:30:05
    Od: quent <x...@x...com>

    > Brałem pod uwagę też Optome HD27e ale to DLP i martwiłem się o jasność w
    > ciągu dnia

    Mam tę optomę i nic z tych rzeczy o ktorych piszesz nie występuje.
    Jednak w ciągu dnia nie da się oglądać, trzeba opuścić rolety.

  • 6. Data: 2021-10-07 14:31:32
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 7 October 2021 at 12:30:08 UTC+2, quent wrote:
    > Mam tę optomę i nic z tych rzeczy o ktorych piszesz nie występuje.
    > Jednak w ciągu dnia nie da się oglądać, trzeba opuścić rolety.
    mam 4 rzutniki LCD i DLP
    i chętnie się ich pozbędę, w jednym lampa jest jeszcze nowa - 1 godzina testow tylko
    mam też ekrany automatycznie wysuwane, na pilota
    ale bez pilota, bo kupilem używane , ale nie wykorzystam.

    Jeden rzutnik się przydał, gdy puszczalem filmy na sufit, bo kotka to uwielbiała i
    się gapiła z radością

  • 7. Data: 2021-10-07 14:48:24
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Thu, 7 Oct 2021 08:39:19 +0200, Mateusz Bogusz pisze:
> [...]
    > się o jasność w ciągu dnia. Przy LCD Epsona jeżeli tylko słońce nie
    > świeci prosto na ekran, to w zasadzie nie ma po co zmieniać z ustawienia

    Ja mam ,,pokrewny" EH-TW5650. Z jasnością obrazu jest dokładnie tak, jak
    piszesz. 100% czasu pracuje w trybie ECO. Rzucam na biały ekran
    z odległości ok. 3,5 m.

    > To mój pierwszy projektor więc nie chciałem przekraczać ~2500zł. Z
    > resztą patrząc np. na deklarowany poziom hałasu, to projektory do 4000zł
    > nadal "chwalą się" tym samym poziomem 27-28dB.

    Mój w trybie ECO jest praktycznie niesłyszalny przy normalnym oglądaniu.
    W idealnej ciszy byłoby go słychać, ale poziom hałasu jest niewielki. Na
    ogół, bo to oczywiście zależy od temperatury otoczenia. Jak jest mu
    trochę cieplej, to już zaczyna sobie tam świstać. W trybie normalnym zaś
    nie ma co się oszukiwać: głośny jak odkurzacz.

    > Brak WiFi - załatwiłem x96 MAX+ (chromcast-podobne) który jest podpięty
    > pod skrętkę.
    > Dla mnie istotne było np. żeby miał wyjście audio-out.

    U mnie akurat jest podpięty pod Pi, więc nie używam tych wszystkich
    ficzerów. Dźwięk także idzie z interface audio.

> [...]
    > trapezowej przy montażu sufitowym) i Zoom z pewnością ułatwiają montaż w
    > dokładnie wybranym miejscu, ale ja miałem wyliczone bo brałem pod uwagę

    Z moich eksperymentów wynika, że przy rozsądnych kątach oraz
    odległościach (wiadomo, skrajności trzeba unikać) obraz jest tak samo
    dobry przed, jak i po korekcjach. Tak samo, tzn. na brzegach jest nieco
    nieostrości oraz widoczna jest gorsza zbieżność barw, ale jest to od
    tych korekcji praktycznie niezależne. Jak na tę półkę, to powiedziałbym,
    że obraz jest zaskakująco dobry. Przy normalnym użytkowaniu nie ma się
    wrażenia, że coś, w którymś miejscu jest nie tak.

    Pozostałych przypadłości nie było[1]. Tzn. nagrzewa się szybko
    i korekcja ostrości jest niepotrzebna. Co jakiś czas zresztą sprawdzam,
    czy coś się nie rozjechało - niczego takiego nie zaobserwowałem. Pisków
    nie słychać. A, jedną rzecz słychać: pykanie automatycznej przysłony,
    szczególnie jeśli jasność obrazu szybko się zmienia (można ją wyłączyć).

> [...]
    > Czarny ekran jest wieczorem "grafitowy" na białej ścianie. Tym bardziej
    > że pod sufitem wisi, więc używam korekcji trapezowej.

    Na białym ekranie oczywiście jakość czerni spada. Do tego duże
    znaczenie mają odbicia (np. od sufitu).

    > A to powoduje że
    > wokół obrazu mam "ramkę" (im bliżej podłogi tym szersza). Gdy wyświetla
    > się jasna scena to tego nie widać, ale w ciemniejszych scenach ramka
    > uwidacznia się.

    A tu jakoś nie mogę sobie tej ,,ramki" wyobrazić... U mnie niczego takiego
    raczej nie ma. Z tym, że używam ekranu, który ma czarne obwódki
    (spełniają funkcję kaszet kinowych) i bardzo dobrze wpływają na odczucie
    kontrastu obserwowanego obrazu. Fajniej się ogląda, niż np. na ścianie.

    > Ja z powodu tej ramki, póki co zastanawiam się na "wymalowaniem" ekranu
    > na ścianie. Wyczytałem że ekran daje się jasnoszarą, a na ramkę (kilka
    > cm) czarny (oczywiście farby należy zastosować jakieś specjalne...).

    Też mam zamiar wymalować ,,na szaro". Do tego oczywiście ramki, a także
    na czarno kawałek sufitu.

    k.

    [1]. Miał jedną przypadłość - co się ponoć często zdarza. Lampa zaczęła
    migotać w trybie ECO. Została wymieniona na gwarancji i teraz jest
    dobrze.

  • 8. Data: 2021-10-07 18:06:49
    Od: <Ghost>

    Użytkownik "Mateusz Bogusz" napisał w wiadomości grup

    >Przy LCD Epsona jeżeli tylko słońce nie świeci prosto na ekran, to w
    >zasadzie nie ma po co zmieniać z ustawienia ECO.

    Musisz miec wyjatkowo niskie wymagania jesli chodzi o jakosc. Niczym typowy
    murrican :-)

  • 9. Data: 2021-10-08 18:10:21
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 07.10.2021 12:30, quent wrote:
    > Mam tę optomę i nic z tych rzeczy o ktorych piszesz nie występuje.

    Założyłem że piski czy focus to rzecz incydentalna nie powiązana
    konkretnie z technologią czy producentem.

    > Jednak w ciągu dnia nie da się oglądać, trzeba opuścić rolety.

    To cenna informacja. Liczyłem jednak że ktoś napisze "bzdury, można
    oglądać na ECO" ;-/

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 10. Data: 2021-10-08 18:55:57
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 07.10.2021 14:48, Krzysztof Gajdemski wrote:
    > Ja mam ,,pokrewny" EH-TW5650. Z jasnością obrazu jest dokładnie tak, jak
    > piszesz. 100% czasu pracuje w trybie ECO. Rzucam na biały ekran
    > z odległości ok. 3,5 m.

    Też mi 3,4m od ściany wyszło :-P

> [...]
    > trochę cieplej, to już zaczyna sobie tam świstać. W trybie normalnym zaś
    > nie ma co się oszukiwać: głośny jak odkurzacz.

    Producent podaje że też ma 27dB, czyli to norma. Przypuszczam że
    napaliłem się że ten poziom to będzie jak chłodzenie pasywne ;-)

> [...]
    > że obraz jest zaskakująco dobry. Przy normalnym użytkowaniu nie ma się
    > wrażenia, że coś, w którymś miejscu jest nie tak.

    Espon daje dwie możliwości - korekcje trapezowe lub "quick corner".
    Testowałeś różnice między nimi? Ten drugi wydaje się jakby miał większy
    zakres regulacji bo można każdy narożnik osobno, ale strzelam że jeżeli
    trapezowa wystarczy to jej "symetryczność" wprowadza mniejsze
    zniekształcenia.

    A tak swoją drogą. Żeby projektor zawieszony pod sufitem rzucał
    stosunkowo nisko obraz na ścianie (bez potrzeby korekcji) to ja nie wiem
    albo drążek musi mieć z 1m i głową można uderzyć albo...może funkcja
    "lens shift" (która zmienia położenie soczewki) by dała radę.

> [...]
    > nie słychać. A, jedną rzecz słychać: pykanie automatycznej przysłony,
    > szczególnie jeśli jasność obrazu szybko się zmienia (można ją wyłączyć).

    A używasz tę przesłonę? Realnie to ona coś daje? :-) Przez chwilę to
    testowałem na ustawieniu "szybkie" i gdy była ciemna scena to cooooś
    taaam się cała scena przycemniała czy jakoooś...podsumowując nie
    widziałem zastosowania a za to robi takie ciche ale klik.

> [...]
    > (spełniają funkcję kaszet kinowych) i bardzo dobrze wpływają na odczucie
    > kontrastu obserwowanego obrazu. Fajniej się ogląda, niż np. na ścianie.

    Może nie potrzebujesz żadnych korekcji, to i nie widać wtedy :-)
    Przecież te korekcje zawsze zawężają obraz wyświetlany sprawiając że
    pozostały na matrycy obraz jest "czarny". A że projektor LCD ma czarny
    taki nie do końca to widać, o - https://i.ibb.co/MPbYRDY/ramka.jpg

    > Też mam zamiar wymalować ,,na szaro". Do tego oczywiście ramki, a także
    > na czarno kawałek sufitu.

    A masz ekran, to jak to dlaczego w kierunku malowania się skłaniasz? Sam
    ekran wiadomo będzie równy i gładki (nie każda ściana jest), ale poza
    tym (i kaszetami) wprowadza coś do obrazu? Nie wiem jest błyszczący,
    kolory są żywsze...?

    Ja z góry przed zakupem projektora odrzuciłem ekrany, ze względu na to
    że (tak mi się wydaje) taki ekran to można zagnieść, zadrapać, brudzi
    się zapewne, będę czyścił to coś przetrę...no upierdliwy. Ale nie mówie
    "nigdy nie". Dlatego póki co wybrałem ewentualne kroki w kierunku
    malowania ściany.

    > [1]. Miał jedną przypadłość - co się ponoć często zdarza. Lampa zaczęła
    > migotać w trybie ECO. Została wymieniona na gwarancji i teraz jest
    > dobrze.

    O cholera. A dopiero co kilka dni temu zastanawiałem się wieczorem "ten
    projektor tak pomiguje czy ktorąś żarówka". No nic, może to akurat bajka
    taka była.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz