  • 1. Data: 2011-12-10 13:03:46
    Temat: Siłownik do zaworu w instalacji podłogowej
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Mam instalację podłogową z pompą mieszającą i zaworami per każdy obwód
    na wspólnej listwie.

    Na razie sa wszystkie otwarte na maksimum ponieważ zalezy mi tylko na
    grzaniu, nikt tam nie mieszka. Zapewne tak zostanie do wiosny. Jednak
    wiosą męczy mnie zrobienie sterowania i potestowaniu .

    Nie chce gotowca, tylko chciałbym to ladnie wpiąć w jakimś bardziej
    zaawansowany system sterowania w całym domu (zrobiony recznie). Kwestie
    techniczne zostawmy na boku bo nie są istotne.

    Interesuje mnie sam sterownik zaworu, siłownik. Wkręcany na zawór i
    sterujący bolcem.

    Oglądam i widzę, że te siłowniki są binarne, tzn albo w pełni otwarte,
    albo w pełni zamknięte. Czy mozna kupić zawór liniowo sterujący bolcem?
    Co prawna bezwładność ogrzewania jest tak ogromna, że mogę stosować
    mudulacje PWM (właczać i wyłaczać co kilka minut sterując szerokością
    przerw) ale powoduje to dodatkowe zaleznościu (odbieram z listwy cieplo
    impulsami) dla innych obwodów.

    Czy sa zawory liniowo zależne od podanego napięcia (lub innego sygnału)?

  • 2. Data: 2011-12-10 14:02:02
    Temat: Re: Siłownik do zaworu w instalacji podłogowej
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 10 Gru, 14:03, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Czy sa zawory liniowo zależne od podanego napięcia (lub innego sygnału)?

    Ja znam tylko tego typu:

    http://www.insbud.org/pl/produkty-765641280226080051
    2-1/Zawory-z-silownikiem.html

    One zamykaja sie / otwieraja przy podaniu napiecia na jeden z dwoch
    przewodow "fazowych". Ty szukasz czegos a'la zawor z silnikiem
    krokowym, ja osobiscie o takim nie slyszalem. Wydaje mi sie jednak ze
    przy duzej bezwladnosci podlogowki takie sterowanie bedzie i tak dosc
    klopotliwe! Przy zmieniajacych sie warunkach na zewnatrz i krotkich
    sygnalach sterujacych zawor bedzie i tak raz dwa albo szybko calkiem
    otwarty albo szybko calkiem zamkniety. Przy dlugim odstepie miedzy
    sygnalami sterujacymi moga byc znowu wieksze wahania temperatury w
    srodku przy szybkich wahaniach temperatur na zewnatrz. Wogole takie
    sterowanie uwazam za pomylke - lepiej sterowac pogodowo, a jak chcesz
    miec czasowo moc mozliwosc odciac jakis pokoj - to zwykly sterownik
    pokojowy z silownikiem ktory sie otwiera albo zamyka calkiem.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 3. Data: 2011-12-10 14:45:02
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Oglądam i widzę, że te siłowniki są binarne, tzn albo w pełni otwarte,
    > albo w pełni zamknięte.

    A pomiedzy jest troche otwarty i troche zamkniety.
    Sterownik otwiera i zamyka zawor w zaleznosci od potrzeb. Silnik moze
    zatrzymac sie w dowolnym punkcie i momencie poprzez odlaczenie napiecia. W
    praktyce taki zawor - mieszacz niemal caly czas sie otwiera i zamyka
    regulujac temp. zasilania w zaleznosci od temp. zrodla ciepla i
    obliczeniowej krzywej.

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2011-12-10 17:03:41
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-12-10 15:45, Maniek4 wrote:
    > A pomiedzy jest troche otwarty i troche zamkniety.
    > Sterownik otwiera i zamyka zawor w zaleznosci od potrzeb. Silnik moze
    > zatrzymac sie w dowolnym punkcie i momencie poprzez odlaczenie napiecia.

    To dowolne miejsce jest zależne od pełni księżyca i nie jestem w stanie
    traktować tego jako sensowną metodę sterowania. Liczyłem raczej na
    zasilanie 24V i dodatkową żyłę na której podając napięcie 0d 0 do 24V
    uzyskuje płynne otwieranie zależne od napięcia.

  • 5. Data: 2011-12-10 17:06:19
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-12-10 15:02, Adam wrote:
    > Ty szukasz czegos a'la zawor z silnikiem
    > krokowym

    Raczej coś a'la serwo.

> [...]
    > klopotliwe! Przy zmieniajacych sie warunkach na zewnatrz i krotkich
    > sygnalach sterujacych zawor bedzie i tak raz dwa albo szybko calkiem

    To kwestia parametrów PID. Nawet gdybym regulował ciepło całej planety
    to prawidowy PID da radę ustabilizować temperaturę bez względu na
    bezwładnośc cieplną.

    > lepiej sterowac pogodowo

    Sterownik będzie oparty o komputer i będzie brał pod uwagę *wszystko* co
    tylko da się zmierzyć.

  • 6. Data: 2011-12-10 17:28:54
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 10 Gru, 18:06, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Sterownik będzie oparty o komputer i będzie brał pod uwagę *wszystko* co
    > tylko da się zmierzyć.

    Niepotrzebna komplikacja ukladu - szkoda kasy na to, naprawde :) Chyba
    ze to dom sezonowy lub rzeczywiscie bardzo czesto chcesz gdzies
    zmieniac temperature. Przy czym bezwladnosc podlogowki nie pozwoli na
    szybkie zmiany temperatur - u mnie wylaczenie ogrzewania to spadek
    1-2stC / dobe. Lepiej wrzucic maly sterowniczek pogodowy za 200 pln
    sterujacy zaworem 3g z mieszaczem, wyregulowac podlogowke na
    rotametrach jezeli bedzie wogole potrzeba i wszystko bedzie samo
    dzialac bardzo komfortowo. Zobacz np taki moj wykresik z 24h:

    http://szyna.civ.pl/graph123.png

    Temperatura w salonie waha sie od calych 21.9 do 22.3 w ciagu calej
    doby gdzie na zewnatrz jest temperatura od 2 do 6stC, a woda grzewcza
    ma od 26 do 38stC :) Po co komplikowac uklad, wprowadzac dodatkowe
    opory i tak dalej ? ;) W domu ma byc cieplo, obnizanie "nocne" nic nie
    daje przy podlogowce, a jak chcesz chlodniej w sypialni to przykrecasz
    rotametr i za dwa dni jest chlodniej :-)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 7. Data: 2011-12-10 18:38:24
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > To dowolne miejsce jest zależne od pełni księżyca i nie jestem w stanie
    > traktować tego jako sensowną metodę sterowania.

    Nie rozumiem o co Ci chodzi. Najpierw mniej wiecej pytasz jak to dziala by
    pozniej udowodnic cos czego intencji nie pojmuje.
    Dowolne miejsce nie jest zalezne od pelni ksiezyca a od temp. wody
    zasilajacej i obliczeniowej temp. wg. zadanej krzywej grzewczej.

    > Liczyłem raczej na zasilanie 24V i dodatkową żyłę na której podając
    > napięcie 0d 0 do 24V uzyskuje płynne otwieranie zależne od napięcia.

    Tylko po kiego podawac stale napiecie na silnik, kiedy mozna go rozlaczyc w
    dowolnym miejscu?

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2011-12-10 20:20:09
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-12-10 18:28, Adam wrote:
    > Niepotrzebna komplikacja ukladu - szkoda kasy na to, naprawde :)

    Nie kasy. Co najwyżej czasu.

    > ze to dom sezonowy lub rzeczywiscie bardzo czesto chcesz gdzies
    > zmieniac temperature.

    10h dziennie stoi bez mieszkańców.

    > W domu ma byc cieplo, obnizanie "nocne" nic nie
    > daje przy podlogowce

    Tylko pół domu ma podłogowe. Pozostałe grzeje tradycyjnie.

  • 9. Data: 2011-12-10 20:24:54
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-12-10 19:38, Maniek4 wrote:
    > Nie rozumiem o co Ci chodzi. Najpierw mniej wiecej pytasz jak to dziala by
    > pozniej udowodnic cos czego intencji nie pojmuje.

    Nie. Mam na mysli że bazowanie na fakcie że *gdzieś* się silnik zatrzyma
    mnie nie urzadza. Informacje o tym że zatrzymał się w dobrym miejscu
    dostane zbyt późno. Wolałbym mieć pewność, że jak jest 50% napięcia na
    kablu sterującym to mam 50% otwarcia zaworu. A tu nie mam żadnej
    pewności, zapewne zależy to od egzemplarza, temperatury i pełni księżyca.

    > Tylko po kiego podawac stale napiecie na silnik, kiedy mozna go rozlaczyc w
    > dowolnym miejscu?

    W *którym* miejscu zatrzyma się silnik po 3 sekundach podawania
    napięcia? No więc nie wiadomo i dlatego mnie to nie urzadza, znacznie
    lepiej działałby powolny PWM. Dlatego wiedząc że zawór mogę tak sterować
    szukam czegoś w kierunku serwomechanizmu a nie zgadywania jaka dzisiaj
    jest pozycja trzpienia.

  • 10. Data: 2011-12-10 20:40:47
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Tylko pół domu ma podłogowe. Pozostałe grzeje tradycyjnie.

    To masz idealną sytuację do dobowej regulacji temperatury.
    Podłogówka pracuje na uśrednionych wartościach cały czas, a kaloryfery
    załączają się sterowane pokojowym termostatem. Kiedy się wyłączą, moc
    podłogówki nie wystarcza do utrzymania temp w całym domu i ten się
    zaczyna wychładzać, ale dzieje się to powoli i łagodnie. W ustalonej
    porze kaloryfery się załączają i w krótkim czasie masz już żądaną
    temperaturę.

    Siłownik na zaworze mieszającym zbędny, a termostat pokojowy odcina
    zasilanie pomp kaloryferów - układ działa zerojedynkowo.

    Po co sobie życie komplikować :-))).
    Też rozważałem siłownik i pogodówkę, ale jak zorientowałem się w
    kosztach, to odpuściłem, bo nie warty 'ten kąfort' tylu pieniędzy.

    pozdr
    Robert G.