  • 1. Data: 2022-01-18 16:49:00
    Temat: Skraplająca się para wodna na ramach okien
    Od: Marek <f...@f...com>

    Wilgotność w pomieszczeniu jest na typowym poziomie 40-60%. W mroźne
    dni w dolnych partiach ram okien plastikowych (ramy to wielkomorowe
    aluminium pokryte z zewnątrz tworzywem) skrapla się para wodna.
    Szczególnie bardziej na ramach okien balkonowych, które sięgają
    długością do posadzki. Okna były montowane na tzw. "ciepły montaż"
    (pasek soecjalnej taśmy otulający krawędzie styku z murem). Jak się
    nie zauważy tej wody, to wkrótce porasta tam pleśń/grzyb.
    Czy to typowe dla tego typu produktu i trzeba się nauczyć z tym żyć?
    Bo aluminium ramy, mimo komór powietrznych i tak jest dobrym
    przewodnikiem zimna z zewnątrz co powoduje skraplanie.
    Czy jednak gdzieś jest jakiś błąd produktu, montażu itp.?
    Można by posądzić nieszczelność uszczelek (regulacja ustawiona na
    max. szczelność), przez które przedmuchuje zimno ale skrapla się też
    w niskich partiach ram modułów nieotwieralnych, które są szczelne by
    design...

    --
    Marek

  • 2. Data: 2022-01-18 18:50:58
    Temat: Re: Skraplająca się para wodna na ramach okien
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 18 January 2022 at 16:49:03 UTC+1, Marek wrote:
> [...]
    > max. szczelność), przez które przedmuchuje zimno ale skrapla się też
    > w niskich partiach ram modułów nieotwieralnych, które są szczelne by

    przeczytać gwarancję
    jak jest, to ma sie nie skraplać
    a jak się woda skrapla to okna wadliwe do wymiany,
    bo przenikalnośc ciepla/zimna wysoka

    Takie alu okna nadaja się na klimaty poludniowe albo do sklepów, bo tam sucho

  • 3. Data: 2022-01-18 18:52:16
    Od: ptoki <s...@g...com>

    wtorek, 18 stycznia 2022 o 09:49:03 UTC-6 Marek napisał(a):
> [...]
    > max. szczelność), przez które przedmuchuje zimno ale skrapla się też
    > w niskich partiach ram modułów nieotwieralnych, które są szczelne by

    To raczej te typy tak maja.
    Ram do zewnatrz nie powinno sie z alu robic. Od tego sa plastiki.
    Duzo na to nie poradzisz. Wycierac i tyle.
    Jak sciana obok ramy sucha to nie jest zle.
    Jakbys sie uparl to moze jakis kawalek pianki czy styro przymocowany do ramy od
    zewnatrz nieco by pomogl.
    Ale to lekka rzezba.

    Gdyby ramy byly plastikowe to rosily by tez ale przy nizszej temperaturze na
    zewnatrz.
    Drewniane tez choc pewnie nieco mniej. Ale nieduzo raczej.

    Zeby sobie humor nieco poprawic zajrzyj czy rosi sie szyba czy rama.
    Znaczy sie skad sie przemarzanie zaczyna.
    Jak szyba sucha a rama rosi to kiepsko. Rama slaba.
    Jak rosi sie szyba a rama pozniej/wolniej to nie jest zle, Okno i tak nie izoluje a
    roznica na ramie jest juz znikoma

  • 4. Data: 2022-01-18 18:59:29
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 18 January 2022 at 18:52:17 UTC+1, ptoki wrote:

> [...]
    > Jak szyba sucha a rama rosi to kiepsko. Rama slaba.
    > Jak rosi sie szyba a rama pozniej/wolniej to nie jest zle, Okno i tak nie izoluje a
    Tylko okna drewniane skrzynkowe

    Dziadek takie miał w cchalupie z lufcikiem u góry
    a na zimę wsypywal pomiędzy pokna trociny, aby dołem nie wialo

    Dzisiaj takie okna skrzynkowe, drewniane sa warte majątek
    \
    a luminiowe tylko do biur i sklepów ale jako wewnętrzne na korytarzach a nie
    zewnętrzne

    Wymienić na gwarancji ten syf, zanim grzybica wejdzie do płuc i je zaatakuje rakiem
    płuc

  • 5. Data: 2022-01-18 19:48:07
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 18 Jan 2022 09:52:16 -0800 (PST), ptoki <s...@g...com>
    wrote:
    > Ram do zewnatrz nie powinno sie z alu robic. Od tego sa plastiki.

    Ale w ogóle są produkowane okna "plastikowe" z ramami w pełni z
    tworzywa?
    Zamawiając okna "plastikowe" (Oknoplast) sądziłem, że ramy również są
    z tworzywa (tak na logikę). Sprzedawca mnie później wyprowadził z
    tego błędu tłumacząc, że technologicznie tak się nie da, bo taka rama
    nie byłaby odpowiednio sztywna. Po to są te historie z liczbą komór
    aby rynkowo ocenić, który rama "cieplejsza".
    Teraz śmiem twierdzić, że te okna "plastikowe" też mają wewnętrzny
    szkielet aluminiowy a samo tworzywo to tylko zewnętrzna powłoka.

    > Jak szyba sucha a rama rosi to kiepsko. Rama slaba.

    Często rosa też jest przy zewnętrznych krawędziach szyb.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2022-01-18 19:56:59
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, ptoki.
    On 18.01.2022 18:52 you wrote:

> [...]
    > . Jak si=C4=99=20
    > zyb.=20
    > =C5=BCy=C4=87?=20
    > =BCu itp.?=20
    > acja ustawiona na=20
    > la si=C4=99 te=C5=BC=20
    > =85 szczelne by=20
    > To raczej te typy tak maja. Ram do zewnatrz nie powinno sie z alu
    > robic. Od tego sa plastiki.=20 Duzo na to nie poradzisz. Wycierac i
    > tyle.=20 Jak sciana obok ramy sucha to nie jest zle. Jakbys sie
    > uparl to moze jakis kawalek pianki czy styro przymocowany do ram= y
    > od zewnatrz nieco by pomogl. Ale to lekka rzezba.

    Od niemal 10 lat mam aluminiowe okna i żadne nie rosi ani nie przemarza.
    Wg mnie jest spieprzony montaż.
    W pierwszą zimę tak miałem, przy jednych drzwiach (aluminiowych) których
    futryna nie była obrobiona od zewnątrz.
    Przy dużych mrozach pojawiał się nawet szron od środka.

    Po zaciągnięciu klejem i tynkiem problem już się więcej nie pojawił.

> [...]
    > szyba a rama pozniej/wolniej to nie jest zle, Okno i tak nie i=
    > zoluje a roznica na ramie jest juz znikoma

    Rama aluminiowa nie ma prawa rosić. Albo zły montaż albo wentylacja do
    d...

    Tylko, że przy złej wentylacji, rosa i grzyb pojawiłby się na wszystkich
    oknach.

    Jeśli jest tylko na jednym, to problem jest w tym jednym oknie.

    --
    Pete

  • 7. Data: 2022-01-18 20:23:58
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 18 January 2022 at 19:57:11 UTC+1, Pete wrote:

> [...]
    > oknach.
    >
    > Jeśli jest tylko na jednym, to problem jest w tym jednym oknie.

    aluminium zawsze przemarza i stosuje się jedynie do biur jako drzwi wewnętrzne,
    bo nie zapewnia sztywności ramy

    Okna do mieszkań mają wsad stalowy, bo jest sztywny

    Te aluminiowe, biurowe sa skręcane i się wyginają

    Pelno ich na zlomie i każdy może sprawdzić, że mają bardzo dobrą przenikalnośc zimna,
    czyli przemarzają zimą, para na ramie, szybie, czyli wielki syf, projektowany dla
    krajów południowych a sprzedany w Polsce, bo Zenki niekumate

  • 8. Data: 2022-01-18 21:22:47
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 18 Jan 2022 19:56:59 +0100, Pete <n...@n...com> wrote:
    > Od niemal 10 lat mam aluminiowe okna i żadne nie rosi ani nie
    > przemarza.

    Co to znaczy "aluminiowe"? Całe aluminium bez żadnej powłoki?
    Miałem kiedyś takie (produkcji 1984 w Bielsku). Masakra. Lód po
    wewnętrznej stronie okna zimą. Jak aluminium może izolować od zimna
    skoro jest bardzo dobrym przewodnikiem?
    Nigdy więcej aluminiowyxlch okien.

    > Wg mnie jest spieprzony montaż.

    Ale co konkretnie?

    > Rama aluminiowa nie ma prawa rosić. Albo zły montaż albo wentylacja
    > do
    > d...

    Ale jak do dupy wentylacja jak wilgotność jest w normie tj. 55%.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2022-01-18 22:51:48
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 18 January 2022 at 21:22:52 UTC+1, Marek wrote:
> [...]
    > Nigdy więcej aluminiowyxlch okien.
    > Ale co konkretnie?
    > Ale jak do dupy wentylacja jak wilgotność jest w normie tj. 55%.

    jak nowe to jest gwarancja
    a skoro nie spelniają normy przenikalności cieplnej to wymiana

    a jak używane ze zlomu to oddać z powrotem na złom
    i zabic okna płytami paździerzowymi, aby zimę przetrzymać

  • 10. Data: 2022-01-18 23:15:30
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Marek.
    On 18.01.2022 21:22 you wrote:

> [...]
    > stronie okna zimą. Jak aluminium może izolować od zimna skoro jest
    > bardzo dobrym przewodnikiem? Nigdy więcej aluminiowyxlch okien.

    No farba robi za powłokę.
    Jeśli doświadczenie opierasz na technologii sprzed 40 lat to...

    Ja mam zdaje się to
    https://www.yawal.
    com/oferta/systemy-okienno-drzwiowe-z-izolacja-termi
    czna/system-tm-77hi.
    html

    > Ale co konkretnie?

    Gdzieś ci zimne powietrze wieje od środka ramy.
    Albo ten ciepły montaż jest spieprzony albo ocieplenie ściany z oknami.

    > Ale jak do dupy wentylacja jak wilgotność jest w normie tj. 55%.

    Fizyki Pan nie zmienisz i nie bądź pan kiep. Jak mawiał pan majster.
    Skoro masz 55% i w pomieszczeniu jest w okolicach 20°C, to problemem
    jest niska temperatura ramy.
    A co to za okna? Jakieś w miarę współczesne czy sprzed 20 lat?

    --
    Pete