  • 1. Data: 2011-02-26 18:40:18
    Temat: Solar next step
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uszanowanie.

    Niemal od polowy lutego mimo pochmurnych dni kiedy slonca z za chmur nie
    widac, acz nie pochmurnych jak nie wiem co bo takich dni ostatnio nie ma,
    woda w zasobniku nie spada ponizej 20C. Na wejsciu zasobnika ma nie wiele
    ponad 6C. W bezchmurne dni spokojnie przekracza 40C. Tak bedzie do
    listopada.
    Kolektory plaskie mimo porannego mrozu ponizej -15C lepiej odszronic przez
    wylaczenie pompy na kilkanascie minut. Byc moze odszronilyby sie same, ale
    szkoda czasu. Warstwy sniegu o tej porze roku tez daja sie stopic przez
    wylaczenie pompy co na przelomie listopada i grudnia nie bylo mozliwe.
    Jednak lepiej zgarnac co sie da by promienie slonca mogly latwiej rozgrzac
    kolektor i stopic przymarzniety snieg. Niestety niby bardziej przystosowany
    do zimowych warunkow kolektor prozniowy moze zostac ze szronem nawet caly
    sloneczny dzien. Na ile to utrudnia jego rozgrzewanie trudno powiedziec, bo
    nalezaloby zbudowac dwie oddzielne instalacje. Faktem jest, ze mimo szronu
    plaski kolektor tez sie rozgrzewa, wiec byc moze ten szron nie
    dyskwalifikuje prozni. Pewne jest, ze bez szronu dzialac bedzie lepiej. I
    tak najwieksza zaleta kolektora prozniowego staje sie jego najwieksza wada.
    Dolozyc do tego gorsze uzyski w czasie slonecznych dni i zainteresowani maja
    nad czym sie zastanawiac.
    Niestety mimo krystalicznego nieba przy temp. nie wyzszych od -10C brak mocy
    na wspomaganie CO po zagrzaniu wody w zasobniku. Wyjsciem byloby oczywiscie
    dolozenie kolektorow i zwiekszenie kata ustawienia, choc nie wiem jak straty
    kolektorow przy tych temp. wplywalyby na sprawnosc ukladu.
    Kolejny raz dam znac jak pojawi sie nadwyzka mocy powyzej temp. zasobnika
    47C, mozliwej do wykorzystania dla potrzeb CO.
    To dla zainteresowanych tematem od poczatku zimy.

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2011-02-26 19:30:12
    Temat: Re: Solar next step
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Kolejny raz dam znac jak pojawi sie nadwyzka mocy powyzej temp. zasobnika
    > 47C, mozliwej do wykorzystania dla potrzeb CO.
    > To dla zainteresowanych tematem od poczatku zimy.

    A moj prawie kolektor wersja rozwojowa nr 2.134 dał ciepełko o temperaturze ok
    60stopni, na zewnątrz było -5 i słoneczko ładnie świeciło.

    b.

  • 3. Data: 2011-02-26 19:57:50
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    >A moj prawie kolektor wersja rozwojowa nr 2.134 dał ciepełko o temperaturze
    >ok 60stopni, na zewnątrz było -5 i >słoneczko ładnie świeciło.

    A z jakim przeplywem i z jaka roznica temp.?

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2011-02-26 20:05:36
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > A z jakim przeplywem i z jaka roznica temp.?

    wiem ze mało danych - ale przepływ był jakis minimalny (nie mam jak mierzyć) a ciepło
    wypuszczałem w powietrze. Byłem ciekaw do ilu toto sie moze rozgrzac i dlatego w
    ogóle wylazłem z termometrem.
    Mysle ze gdybyś tak niewielkim przepływem potraktował twój kolektor to miabyś dużo
    wyżej - moze i 100 stopni :)

    b.

  • 5. Data: 2011-02-26 20:34:11
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    >Mysle ze gdybyś tak niewielkim przepływem potraktował twój kolektor to
    >miabyś dużo wyżej - moze i 100 stopni :)

    Byc moze. Kiedy go rozmrazam to po wlaczeniu pompy bywa te 60C i wiecej. Ale
    tym sie nie ma co podniecac, bo to przeciez zupelnie nie o to chodzi. Ja
    daze do maksymalnego przeplywu na pierwszym biegu pompy i z jakims
    racjonalnym przewyzszeniem. Jak bede mial wiecej czasu i zrobi sie cieplej
    na dworzu to pobawie sie ustawieniem przeplywu mierzac temp. na wejsciu i
    wyjsciu wezownicy. Obawiam sie jednak, ze przeplyw moze byc za duzy do
    dzisiejszych temp.
    Producent zaleca 1,2-1,9 l/min dla jednego kolektora, czyli dla kolejnych w
    zestawie to iloczyn tej wartosci. Wiec na dzis przeplyw mam nieco za maly,
    co by sie zgadzalo, bo w klarowne dni przewyzszenie kolektora to ok. 30C.
    Latem trzeba bedzie wlaczyc drugi bieg pompy. Dzis czasem snieg, czasem
    szron i ciagle to dopiero luty.

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2011-02-27 11:48:37
    Od: ptoki <s...@g...com>

    cinews:ikbmed$qg2$1@inews.gazeta.pl...
    cinews:ikbm16$3m5$1@news.onet.pl...

> [...]
    > co by sie zgadzalo, bo w klarowne dni przewyzszenie kolektora to ok. 30C.
    > Latem trzeba bedzie wlaczyc drugi bieg pompy. Dzis czasem snieg, czasem

    Mozna bylo by pomyslec o podpieciu ich szeregowo.
    Albo odpowiednio mniejszym przeplywie.
    I ewentualnie oslonic je od wiatru.
    Ty chyba masz na dachu wiec wiele w tym temacie nie zdzialasz ale
    Twoje doswiadczenia bardzo mnie ciesza i utwierdzaja ze solary to
    jedna z tanszych darmowych energii. I kolejna sprawa to prostota tej
    technologii. Kazdy wioskowy majsterklepka jest w stanie ja opanowac...

  • 7. Data: 2011-02-27 18:22:12
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal w wiadomosci
    i.googlegroups.com...

    > Mozna bylo by pomyslec o podpieciu ich szeregowo.

    One sa szeregowo. W sumie trzy sztuki.

    > Albo odpowiednio mniejszym przeplywie.

    Mniejszy przeplyw to wyzsza temp. kolektora, ale wieksze tez straty i mniej
    energii do zasobnika w czasie.

> [...]
    > jedna z tanszych darmowych energii. I kolejna sprawa to prostota tej
    > technologii. Kazdy wioskowy majsterklepka jest w stanie ja opanowac...

    Stricte wioskowy, majacy duza dzialke moze zrobic sobie sam z kaloryferow
    czy czego tam jeszcze bardzo malym nakladem finansowym. Nie wiem jak zima,
    ale latem darmowej wody bedzie po pachy albo i po szyje. :-) Podobny patent
    jest w mojej okolicy. Na dachu gospodarczego budynku przeszklone skrzynie
    nie wiem z czego. Konstrukcja wskazuje wlasnie na wlasnorecznie wykonane
    kolektory. Na wsi jest sporo miejsca do popisu tylko ludzie o tym nie mysla
    a to naprawde darmowa energia.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2011-02-27 19:51:16
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > One sa szeregowo. W sumie trzy sztuki.

    To Ty masz 3 sztuki Hewalexów? Byłem przekonany, że dwie...

> [...]
    > wsi jest sporo miejsca do popisu tylko ludzie o tym nie mysla a to naprawde

    Można zbudować też silnik Stirlinga, podłączyć dynamo od roweru i wytwarzać prąd
    :)
    http://ursus1014.wrzuta.pl/film/2RngNwn5cXk/mvi_6532

    --
    Bartek

  • 9. Data: 2011-02-27 20:42:52
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > To Ty masz 3 sztuki Hewalexów? Byłem przekonany, że dwie...

    Dwa Hewalexy i jeden prozniowy. Stad wiem jak sie zachowuja w takich samych
    warunkach.

    > Można zbudować też silnik Stirlinga, podłączyć dynamo od roweru i
    > wytwarzać prąd :)
    > http://ursus1014.wrzuta.pl/film/2RngNwn5cXk/mvi_6532

    Fajne, tego nie widzialem. :-)

    Pozdro.. TK