  • 1. Data: 2017-04-04 10:43:18
    Temat: Solar, podłogówka, mieszanie
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Czołem,

    Chcę zrobić podłogówke w średniej wielkości łazience (6 m2). Na skosie
    dachu tuż nad tą łazienką mógłbym zamontować solara 2-3 m2. Pytanie, czy są
    w miarę proste i niekosztowne rozwiązania, które pomogą automatycznie
    zmieszać wodę podgrzaną słońcem z wodą z kotła do temperatury odpowiedniej
    do zasilania podłogówki?

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 2. Data: 2017-04-04 12:36:46
    Temat: Re: Solar, podłogówka, mieszanie
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 4 kwietnia 2017 10:43:17 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:
> [...]
    > w miarę proste i niekosztowne rozwiązania, które pomogą automatycznie
    > zmieszać wodę podgrzaną słońcem z wodą z kotła do temperatury odpowiedniej

    aby solary byly jak najbardziej sprawne nalezy podgrzewac jak najchlodnieją wode -
    czyli grzac zimną wode do cwu na dole bufora cwu.
    Pozenic to z ogrzewanem jest cieżko i kosztownie, a efekty są i tak słabe.

    Latem chcesz grzac ta podlogę, zimą? Kocioł jaki?

    b.

  • 3. Data: 2017-04-04 13:04:14
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 4 Apr 2017 03:36:46 -0700 (PDT), Budyń napisał(a):

    > Latem chcesz grzac ta podlogę, zimą? Kocioł jaki?

    Zimą. Latem ewentualnie solar mógłby dogrzewać cwu.
    Kocioł kondensacyjny Cerapur Smart, zasobnik 140 l.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 4. Data: 2017-04-04 14:23:58
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 4 kwietnia 2017 13:04:12 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:

    > Zimą. Latem ewentualnie solar mógłby dogrzewać cwu.
    > Kocioł kondensacyjny Cerapur Smart, zasobnik 140 l.

    no to slabo - zimą slonca z punktu widzenia uzyskania ciepla prawie wcale nie ma. To
    są jakies pojedyncze godziny. Jesienia i wiosną juz lepiej.
    Wiec jesli juz to trzeba grzac cwu.
    A wspomagac ogrzewanie to uklad sie robi skomplikowany, potrzeby jest wymiennik
    ciepla, pompa, elektrozawór, strerowanie. Zawracanie gitary. Wiem bo mam :-)

    Natomiast jesl chodzi o dogrzanie łazienki to najlepiej sie sprawdza farelka
    puszczona 2 minutu przed kąpielą - wiem bo mam :)

    b.

  • 5. Data: 2017-04-04 14:36:29
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 2017-04-04 o 14:23, Budyń pisze:
    > Natomiast jesl chodzi o dogrzanie łazienki to najlepiej sie sprawdza farelka
    puszczona 2 minutu przed kąpielą - wiem bo mam :)

    O to to :)
    Najszybsze, najprostsze i najtańsze :)
    Koszt farelki 40-60 zł i problem z głowy.

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 6. Data: 2017-04-04 17:03:32
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 04.04.2017 12:36, Budyń wrote:

    > aby solary byly jak najbardziej sprawne nalezy podgrzewac jak najchlodnieją wode -
    czyli grzac zimną wode do cwu na dole bufora cwu.
    > Pozenic to z ogrzewanem jest cieżko i kosztownie, a efekty są i tak słabe.

    I ja dodam, że moc wężownic podaje się na praykład 30kW dla 10'C/70'C
    czyli wody wchodzącej do płaszcza i wody krążącej w wężownicy.
    Jak woda w wężownicy pozostaje dalej '70C ale woda wchodząca do płaszcza
    ma 40 to sprawność wężownicy jest o połowę mniejsza.

  • 7. Data: 2017-04-04 17:06:31
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 04.04.2017 13:04, Maciek wrote:

    > Zimą. Latem ewentualnie solar mógłby dogrzewać cwu.
    > Kocioł kondensacyjny Cerapur Smart, zasobnik 140 l.

    Układ robi się skomplikowany. Rury, bifor ciepła, pompy. Nie wiem czy to
    ma sens.

  • 8. Data: 2017-04-04 23:52:23
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-04-04 o 17:06, KIKI pisze:

    > Układ robi się skomplikowany. Rury, bifor ciepła, pompy. Nie wiem czy to
    > ma sens.

    Nie ma bufora, tylko przez wymiennik ciepla pakuje sie cieplo
    bezposrednio w podloge. Ale jak to Budyn pisal, chyba nie za bardzo
    warto. Mam taki patent i powiem szczerze, ze dziala. Niestety nie mam
    pojecia czy ma sens przy rozsadnej liczbie kolektorow. Teraz w kwietniu
    baniak w sloneczny dzien spokojnie nabija sie do ponad 50C. Reszta w
    podloge, ktora nie robi sie wcale cieplejsza. Stad tez to "nie wiem czy
    dziala". Trudno to zmierzyc. Jedynym rozsadnym wyjsciem byloby
    nagrzewanie baniaka do relatywnej z zewnetrzna temperatury, dbajac o
    maksymalna sprawnosc kolektora i reszte w podloge. Ale czy jest sens
    podgrzewac podloge, kiedy slonce i tak nagrzewa dom przez okna a na to
    konto trzymac kociol w gotowosci na podgrzanie baniaka CWU do wymaganej
    temperatury? Jesli robi sie bezkosztowo to mozna sie pobawic i cos tam z
    tego bedzie, ale placic normalna stawke za wykonanie patentow to
    zdecydowanie odradzam.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2017-04-05 00:03:11
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-04-04 o 17:03, KIKI pisze:

> [...]
    > Jak woda w wężownicy pozostaje dalej '70C ale woda wchodząca do płaszcza
    > ma 40 to sprawność wężownicy jest o połowę mniejsza.

    To nie tak. Przeplyw regulujemy tak, zeby temp. kolektora byla jak
    najnizsza. Wtedy ma najmniejsze straty do otoczenia. Czyli temp.
    wracajaca do kolektora powinna byc temp. podgrzewanego medium. Robi sie
    to tak, ze mierzymy temp. na wyjsciu gornej czesci wezownicy, czy
    wymiennika regulujac przeplyw przez kolektor w taki sposob, zeby glikol
    mial temp. wody, plus np. 1C. W praktyce wychodzi to ok. 2l/min dla
    baniaka z woda CWU. Taki przeplyw gwarantuje mozliwie najwyzsza
    sptawnosc kolektora. Wymiana ciepla jaka ja obserwuje odbywa sie przy
    roznicy temp. ok. 15-20C. Temperatura glikolu w obiegu wzrasta wraz ze
    wzrostem temp. podgrzewanego medium, zachowujac w przyblizeniu stala
    moc. Moca wezownicy nie przejmujemy sie w ogole.

    Pozdro.. TK

  • 10. Data: 2017-04-05 06:39:14
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-04 o 13:04, Maciek pisze:

    > Zimą. Latem ewentualnie solar mógłby dogrzewać cwu.
    > Kocioł kondensacyjny Cerapur Smart, zasobnik 140 l.

    Rozwiązanie totalnie bezsensowne i kosztowne.

    O wiele lepszym rozwiązaniem będzie mata elektryczna.