  • 1. Data: 2010-12-20 06:44:15
    Temat: Temperatura obliczeniowa
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Witajcie ludzie...

    Mam do Was pytanie odnośnie obliczania temperatury - zdolności
    wychładzania ze względu na wiejący wiatr.

    Na zewnątrz termometr przykładowo pokazuje -15 stopni, ale wieje, że
    głowę zrywa - powiedzmy 10 m/s. Jaka wtedy będzie faktyczna zdolność
    wychładzania takiego układu?

    Chodzi mi o temperaturę przyjmowaną do zapotrzebowania budynku na ciepło.

    W serwisach pogodowych widzę na przykład:

    temp -8stC wiatr 9m/s temp odczuwalna -25,4 stC
    -9stC 7m/s - 23,9 stC
    -8stC 7m/s - 22,6 stC
    itd...

    Czy zna ktoś wzór wg którego się tę temp odczuwalną oblicza?

    Podejrzewam, że do obliczania zapotrzebowania na ciepło też trzeba
    przyjmować takie właśnie wartości - po uwzględnieniu wychładzającego
    działania wiatru.

    Czy się mylę?

    pozdr.
    robercik-us

  • 2. Data: 2010-12-20 07:31:07
    Temat: Re: Temperatura obliczeniowa
    Od: "tarnus" <m...@l...de>

> [...]
    >
    > Podejrzewam, że do obliczania zapotrzebowania na ciepło też trzeba
    > przyjmować takie właśnie wartości - po uwzględnieniu wychładzającego

    Co ci to da jak ten wiatr wieje tylko na część budynku a pozostała jego
    część jest na zawietrznej więc tam temperatura odczuwalna jest bliższa tej
    otoczenia.
    Cos mi się jeszcze wydaje że na odczuwalna temperatura zalezy także od
    wilgotności ciała. Więźniowie w obozie aby przetrwać mrozy wycierali całe
    ciało gazetami do sucha. Chodziło o eliminację utraty ciepła przez
    odparowanie wody. A jaką wilgotność ma dany materiał elewacji, dachu? Pieron
    go wie.

    Marek

  • 3. Data: 2010-12-20 08:49:03
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    Obliczas osobno straty na przenikanie ciepła przez przegrody i straty ciepła na
    wentylację, i na końcu sumujesz.
    To jest oczywiście jakieś uproszczenie, uśrednienie.

    Wiem, o co pytasz, ale w normalnym budownictwie tak się nie liczy.
    Może dla stacji badawczej na Alasce lub Antaktydzie ktoś tak liczy?

    -----

  • 4. Data: 2010-12-20 09:24:05
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 20 Gru, 07:44, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:
    > Mam do Was pytanie odnośnie obliczania temperatury - zdolności
    > wychładzania ze względu na wiejący wiatr.

    W kazdym OZC masz taka pozycje jak osloniecie budynku (moze sie to
    troche inaczej nazywac) - w kazdym razie wybierasz czy budynek stoi w
    szczerym polu czy na osiedlu jeden obok drugiego.

    > Na zewnątrz termometr przykładowo pokazuje -15 stopni, ale wieje, że
    > głowę zrywa - powiedzmy 10 m/s. Jaka wtedy będzie faktyczna zdolność
    > wychładzania takiego układu?

    Temperatura nadal jest -15 stopni. Masz sciane 2W o ile kojarze wiec
    wieje w styropian.. Niewiele to IMHO zmienia. Jezeli masz wentylacje
    grawitacyjna to jedynie tu moze Ci wwiewac znacznie wiecej zimna.

    > Chodzi mi o temperaturę przyjmowaną do zapotrzebowania budynku na ciepło.

    -20st C dla naszej strefy. Moze Ty sobie daj -22st C bo w koncu w
    gorach budujesz (dobrze kojarze - Ustron ? Wczoraj na czantorii bylem
    na chwile :)

    > W serwisach pogodowych widzę na przykład:
    >
    > temp -8stC wiatr 9m/s temp odczuwalna -25,4 stC
    > -9stC  7m/s - 23,9 stC
    > -8stC  7m/s - 22,6 stC
    > itd...

    Odczuwalna dla czlowieka :-) Dom to nie czlowiek ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2010-12-20 10:05:41
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Adam Szendzielorz napisał:

    > W kazdym OZC masz taka pozycje jak osloniecie budynku (moze sie to
    > troche inaczej nazywac) - w kazdym razie wybierasz czy budynek stoi w
    > szczerym polu czy na osiedlu jeden obok drugiego.

    Hehe... jeszcze nie dorosłem do czegoś takiego jak OZC :-))), a poza tym
    nie wiem, czy będzie to działać na macu. Chyba, że są jakieś kalkulatory
    na stronach www.
    [..]
    > -20st C dla naszej strefy. Moze Ty sobie daj -22st C bo w koncu w
    > gorach budujesz (dobrze kojarze - Ustron ? Wczoraj na czantorii bylem
    > na chwile :)

    W Wysowej - trochę bardziej na wschód :-))), ale też w górach.

    Jak na termometrze minus 15 i wiatr... no to mam wrażenie, że i w domu
    też jakoś zimniej.
    Węgla potrafi dużo pójść, ale i dom jeszcze bądź co bądź mokry...

    Muszę wietrzyć, bo po rogach pokazują się plamki wilgoci. Went
    mechanicznej nie mam, a grawitacyjna też jeszcze nie działa tak, jak
    powinna.

    No cóż... dużo opału na pierwszy sezon, to chyba jeszcze koszty budowy
    są :-)).

    > Odczuwalna dla czlowieka :-) Dom to nie czlowiek ;-)
    > pozdr.

    Niby tak :-))

    pozdr
    robercik-us

  • 6. Data: 2010-12-20 10:37:35
    Od: "jagr" <j...@W...pl>

> [...]
    > Więźniowie w obozie aby przetrwać mrozy wycierali całe ciało gazetami
    > do sucha. Chodziło o eliminację utraty ciepła przez odparowanie wody.

    A mieli mokre ciała? Dlaczego?
    A skąd mieli tyle gazet?

  • 7. Data: 2010-12-20 10:49:40
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "jagr" <j...@W...pl> napisał w wiadomości

    > A mieli mokre ciała? Dlaczego?
    > A skąd mieli tyle gazet?

    Robi się trochę OT ale jak pytasz to ci powiem
    Rozmawiałem kiedyś z pewnym dziadkiem który przeżył kilka obozów.
    Był przymusowym robotnikiem a gazety to im czasem dawano jako propagandę
    nazistowską do poczytania.
    Moim sąsiadem w latach 80' a zarazem dyrektorem szkoły do której chodziłem
    był sam Pan Bielecki, ten który uciekł z Auschwitz z Żydówką.
    To i owo się usłyszało ale to nie właściwa grupa.

    Marek

  • 8. Data: 2010-12-20 14:33:07
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    .googlegroups.com...
> [...]

    >wieje w styropian.. Niewiele to IMHO zmienia. Jezeli masz wentylacje
    >grawitacyjna to jedynie tu moze Ci wwiewac znacznie wiecej zimna.

    Z tego co kiedys slyszalem to gdy wieje wplyw na utrate ciepla ma to czy
    masz np opuszczone rolety zewnetrzne w oknach czy nie....
    Przemek

  • 9. Data: 2010-12-20 14:40:57
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 20 Gru, 15:33, "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>
    wrote:

    > Z tego co kiedys slyszalem to gdy wieje wplyw na utrate ciepla ma to czy
    > masz np opuszczone rolety zewnetrzne w oknach czy nie....
    > Przemek

    Moze tak - wymiana ciepla na szybie moze byc wieksza przy
    intensywniejszym ruchu powietrza czyli przy wiatrze :) Wiatr tez moze
    sie mocniej wdzierac we wszystkie szczeliny dookola ramy okiennej -
    tam gdzie np. pianki pozalowali albo mrowki wygryzly etc :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 10. Data: 2010-12-20 16:00:22
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

> [...]

    > sie mocniej wdzierac we wszystkie szczeliny dookola ramy okiennej -
    > tam gdzie np. pianki pozalowali albo mrowki wygryzly etc :-)

    No właśnie...
    Chyba żaden dom hermetyczny nie jest.
    Jak wieje przy temp 0 stC, to jest zupełnie inaczej, a jak pi...dzi przy
    - 15, to już chyba trzeba by mieć dom pociągnięty folią w płynie, żeby
    nic do domu się nie dostało.

    Wydaje mi się, że wszystko, począwszy od drzwi, przez okna, ściany,
    dach, aż po wentylację, jest poddawane wychładzającemu działaniu takiego
    wiatru.

    pozdr
    robercik-us