    From: "unet" <t...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Uziom fundamentowy nie tylko dla orłów
    Date: Thu, 21 Oct 2010 13:31:05 +0000 (UTC)

    Witajcie Grupowicze,

    kopią mi właśnie ławy, które później będą zbroić i zalewać i tak sobie
    beztrosko dotąd patrzyłem, póki gdzieś tam usłyszałem o ustrojstwie takim jak
    uziom. Jest to podobno potrzebne do instalacji przeciwprzepięciowej (nie
    będzie instalacji odgromowej).

    Wiem, że obudziłem się rychło w czas. Myślałem, ze sprawy elektryczne będą
    dopiero się pojawiały gdy pojawi się prąd na działce, lub gdy będzie tą
    elektrykę gdzie zainstalować, a tu okazuje się że to ostatni moment na ten
    uziom bo po zalaniu ław będzie ... no właśnie, podobno drożej i trudniej
    (otoki, szpile itp.).

    Na teraz elektryka nie dostanę, dlatego w ruch poszedł internet...

    ..po krótkiej chwili wiem wszystko, spawa się/skręca kawałek bednarki do
    zbrojenia i wyprowadza tam gdzie rozdzielnia. Można ew. poprosić ekipę o
    wyciągnięcie jednej 12-tki.

    Po dłuższym researchu wychodzi, że to nie takie proste, że to może nie
    działać, że żeby to zmierzyć czy dobrze to uprawnienia trzeba mieć specjalne,
    że uziomy fundamentowe to są naturalne i sztuczne, że lepiej tą bednarkę po
    ławach rozprowadzić, że ławy muszą być wysokie, że jak bloczki fundamentowe
    będą stosowane to już się nie liczy, że ble ble itp. Ogólnie mniej wiem, niż
    przedtem.

    Z teorii to domyślam się że zbrojenie fundamentu powinno stanowić obwód
    elektryczny, co przy 4 prętach co 30cm wiązanych strzemionami nie powinno być
    trudne. Same ławy (wys 40cm, szer 50 - 70cm) izolowane od spodu i boków nie
    będą więc styczność z potencjałem ziemi będzie. Czyli wystarczy zapewnić
    odpowiednie połączenie tego zbrojenia z rozdzielnią ?

    Jak to się realizuje w praktyce ? Czy wyprowadzenie jednego pręta, bednarki
    zdaje egzamin ?

    Pozdrawiam.