  • 1. Data: 2010-10-21 13:31:05
    Temat: Uziom fundamentowy nie tylko dla orłów
    Od: "unet" <t...@g...pl>

    Witajcie Grupowicze,

    kopią mi właśnie ławy, które później będą zbroić i zalewać i tak sobie
    beztrosko dotąd patrzyłem, póki gdzieś tam usłyszałem o ustrojstwie takim jak
    uziom. Jest to podobno potrzebne do instalacji przeciwprzepięciowej (nie
    będzie instalacji odgromowej).

    Wiem, że obudziłem się rychło w czas. Myślałem, ze sprawy elektryczne będą
    dopiero się pojawiały gdy pojawi się prąd na działce, lub gdy będzie tą
    elektrykę gdzie zainstalować, a tu okazuje się że to ostatni moment na ten
    uziom bo po zalaniu ław będzie ... no właśnie, podobno drożej i trudniej
    (otoki, szpile itp.).

    Na teraz elektryka nie dostanę, dlatego w ruch poszedł internet...

    ..po krótkiej chwili wiem wszystko, spawa się/skręca kawałek bednarki do
    zbrojenia i wyprowadza tam gdzie rozdzielnia. Można ew. poprosić ekipę o
    wyciągnięcie jednej 12-tki.

    Po dłuższym researchu wychodzi, że to nie takie proste, że to może nie
    działać, że żeby to zmierzyć czy dobrze to uprawnienia trzeba mieć specjalne,
    że uziomy fundamentowe to są naturalne i sztuczne, że lepiej tą bednarkę po
    ławach rozprowadzić, że ławy muszą być wysokie, że jak bloczki fundamentowe
    będą stosowane to już się nie liczy, że ble ble itp. Ogólnie mniej wiem, niż
    przedtem.

    Z teorii to domyślam się że zbrojenie fundamentu powinno stanowić obwód
    elektryczny, co przy 4 prętach co 30cm wiązanych strzemionami nie powinno być
    trudne. Same ławy (wys 40cm, szer 50 - 70cm) izolowane od spodu i boków nie
    będą więc styczność z potencjałem ziemi będzie. Czyli wystarczy zapewnić
    odpowiednie połączenie tego zbrojenia z rozdzielnią ?

    Jak to się realizuje w praktyce ? Czy wyprowadzenie jednego pręta, bednarki
    zdaje egzamin ?

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2010-10-21 14:22:27
    Temat: Re: Uziom fundamentowy nie tylko dla orłów
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 21 Paź, 15:31, "unet" <t...@g...pl> wrote:

    > Jak to się realizuje w praktyce ? Czy wyprowadzenie jednego pręta, bednarki
    > zdaje egzamin ?

    W praktyce, to kup parę metrów ocynkowanej bednarki, minimum 30x4 (co
    wbrew pozorom może być bardzo trudnym zadaniem, jak ja szukałem, to
    cały dzień objeżdżania hurtowni nic mi nie dał, jeśli jakaś miała
    bednarkę, to tylko w kręgach po 50m, kupiłem w końcu po konsultacji ze
    znajomym elektrykiem, który wskazał jeden jedyny adres, chyba w
    charakterze tajemnicy zawodowej między elektrykami rozprowadzany) i ze
    dwa zaciski bednarka/okrągły. Do tego kilka zacisków okrągły/okrągły i
    szczotkę drucianą.
    Bednarkę, zwłaszcza jeśli masz wysoko wodę gruntową, warto wbić
    pionowo ile się da w ziemię pod ławą, w miejscach skrzyżowania z ławą,
    zaciskami mocno skręć z oczyszczonym szczotką z rdzy prętem
    zbrojeniowym. Odcinek ławy, do którego będziesz to mocował powinien
    być jak najdłuższy (w sensie ciągłości prętów zbrojeniowych), ale i
    tak zaciskami warto je poskręcać z kolejnymi, im dłuższą w ten sposób
    zrobisz elektrycznie jednolitą konstrukcję tym lepiej, w idealnym
    przypadku mogłaby to być całość fundamentu.
    I tyle, fundament zrobiony. Oczywiście zamiast zacisków można użyć
    spawarki, ale zaciski moim zdaniem są lepsze.

    Wyciągnięcie zamiast bednarki pręta to kiepski pomysł, głównie z
    powodu korozji. Bednarka jest ocynkowana, z czym z kolei wiąże się
    kolejna ważna sprawa: w miejscu wyjścia bednarki z ławy należy ją
    grubo pomalowac (przed zalaniem ławy) jakimś preparatem bitumicznym,
    choćby dysperbitem. Ocynk nie za bardzo się lubi z betonem i na styku
    się zdegeneruje, nie zabezpieczona w ten sposób bednarka z czasem może
    odrdzewieć od ławy.

    Przemyśl dobrze, w którym miejscu wyciągniesz tą bednarkę, myślę, że
    warto byłoby to skonsultować z elektrykiem, albo choć z projektem
    instalacji, jeśli taki masz. Chodzi o to, że na końcu tej bednarki
    musi się znaleźć główna szyna wyrównawcza, a ona z kolei dobrze by
    było, żeby była położona blisko rozdzielni elektrycznej. Jeśli
    planujesz kilka rozdzielni, np. główną w garażu i piętrowe, szyna wraz
    z bednarką powinna być gdzieś przy tej głównej (albo wręcz w niej,
    jeśli będzie miejsce)

    J.

  • 3. Data: 2010-10-21 14:29:09
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "unet" <t...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Z teorii to domyślam się że zbrojenie fundamentu powinno stanowić obwód
    > elektryczny, co przy 4 prętach co 30cm wiązanych strzemionami nie powinno
    > być
    > trudne.

    pospawaj (bo wiązanie to nie połączenie) jeden z prętów tak aby stanowił
    obwód zaknięty dookoła fundamentu. Długość każdego spawu 10cm. Dodatkowo
    dospawaj bednarke oc. i wyprowadz w miejsce przewidywanej rozdzielnicy. Mnie
    to zajęło pół godziny, nieco przez przypadek bo beton sie spóźniał to w
    miedzyczasie pospawałem :-)
    Omy pomierzysz później, jak cos to uziom sie rozbuduje ale raczej nie bedzie
    takiej potrzeby. Mi wyszło 2,5oma.

    b.

  • 4. Data: 2010-10-21 15:25:51
    Od: "unet " <t...@g...pl>

    Bardzo dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi, doceniam bardzo wskazówki praktyczne.
    Spawarka jest, czasu pewnie, od uzbrojenia do zalania, też nie powinno
    brakować, więc pozostaje mi tylko rozejrzeć się za bednarką i do dzieła.

    Projekt budowlany (schemat elektryki) przewiduje rozdzielnię, tak więc póki co
    będę się nim kierował przy wyjściu bednarki.

    Zastanawiam się jeszcze jak to jest z pomiarami, bo to jest chyba warunkiem
    odbioru, jeżeli okaże się, że gdzieś 'nie styka' i opór* uziomu jest za mały ?
    Co wtedy? Dokleja się do tej bednarki inną już ze szpilami ?

    * tak wiem, że dla prądu zmiennego jest to impedancja

  • 5. Data: 2010-10-21 15:31:39
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Co wtedy? Dokleja się do tej bednarki inną już ze szpilami ?

    własnie tak.

    b.

  • 6. Data: 2010-10-22 06:27:19
    Od: "Andrzej S." <A...@g...com>

    W dniu 2010-10-21 17:25, unet pisze:

    > Zastanawiam się jeszcze jak to jest z pomiarami, bo to jest chyba warunkiem
    > odbioru, jeżeli okaże się, że gdzieś 'nie styka' i opór* uziomu jest za mały ?

    Jak to za maly? Chyba za duzy?
    Tego nie bada sie przy odbiorze.
    pozdro
    --
    A S

  • 7. Data: 2010-10-22 07:10:14
    Od: "unet" <t...@g...pl>

    Andrzej S. <A...@g...com> napisał(a):

    > ?
    >
    > Jak to za maly? Chyba za duzy?

    Oczywiście true.

  • 8. Data: 2010-10-27 21:32:57
    Od: awow <a...@w...pl>

    Bednarkę najlepiej, ze względu na korozję, umiejscowić w ławie zgodnie
    ztym rysunkiem:
    http://eletter.wip.pl/in/e4/rys.3_e4.jpg

  • 9. Data: 2010-10-27 21:38:59
    Od: awow <a...@w...pl>