  • 1. Data: 2014-01-29 12:35:22
    Temat: Zapotrzebowanie na ciepło - liniowa zależność od temperatury ?
    Od: w...@g...com

    Witam.

    Być może pytanie proste, proszę o wyrozumiałość - Czy zapotrzebowanie na ciepło (dom
    jednorodzinny) jest liniowo zależne do temperatury otoczenia ? Przyjmimy załozenie o
    pominięciu czynników typu wiatr, czy słońce (wiem, ze ma wpływ).

    Czyli przykładowo gdy mam w projekcie zapotrzebowanie na ogrzanie domu do 20stopni
    przy zewnętrznej -20stopniach wynosi 10kwh, to czy można przyjąć taką zależność:

    -20stopni -> 10,0kwh
    -10stopni -> 7,5kwh
    0stopni -> 5,0kwh
    +10stopni -> 2,5kwh
    +20stopni -> 0,0kwh

    pzdr
    Bogdan

  • 2. Data: 2014-01-29 12:45:23
    Od: "abn140" <a...@g...com>

    +20stopni -> 0,0kwh

    pzdr
    Bogdan

    zaleznosc nie jest liniowa. koledzy wyjasnia dlaczego bo ja bym tylko
    namieszal.....
    generalnie im zimniej tym wieksza jest roznica miedzy domem a dworem , im
    wieksza roznica temperatur tym wieksza 'presja' na wyrownanie ich... wiec
    wiecej jest wyciagane z chaty....
    ehhh mowilem ze namieszam...
    liniowosc wzrosnie wraz ze wzrostem grubosci izolacji, imo ale nigdy nie
    bedzie liniowa.

  • 3. Data: 2014-01-29 12:58:32
    Od: w...@g...com

    > generalnie im zimniej tym wieksza jest roznica miedzy domem a dworem , im
    > wieksza roznica temperatur tym wieksza 'presja' na wyrownanie ich... wiec
    > wiecej jest wyciagane z chaty....

    Rozumiem.
    A ja myślałem, że raczej w odwrotną stronę, że się tak wyrażę 'i tak trzeba grzać'.
    Może ktoś bardziej szczegółowo określi.

    Interesuje mnie to w kontekście określenia zapotrzebowania na ciepło, np. przy
    -7stopniach, mając w definicji projektu wpisane: przy -20 -> 10kwh.

    pzdr
    Bogdan

  • 4. Data: 2014-01-29 13:05:57
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

> [...]

    > 20stopni przy zewnętrznej -20stopniach wynosi 10kwh, to czy można przyjąć

    Tak, taka jest zależność zapotrzebowanie na ciepło na potrzeby ogrzewania
    jest proporcjonalne do różnicy temperatur.

    W przypadku gdybyś chciał policzyć koszt ogrzewania to trzeba na to nałożyć
    charakterystykę sprawności kotła w połączeniu z wybranym układem ogrzewania.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2014-01-29 13:16:46
    Od: w...@g...com

> [...]

    > charakterystykę sprawności kotła w połączeniu z wybranym układem ogrzewania.

    Dzięki,
    ja właśnie pod kątem przymierzaniem się powoli do zakupy pompy ciepła pw, gdzie
    wyliczone zapotrzebowanie przy -20stopniach nie pozwala na jakieś sensowną analizę
    zapotrzebowania. Teraz wiedząc, że dla -10stopni zapotrzebowanie wynosi 5kwh - mogę
    kupić 2razy mniejszą pompę.

    pzdr
    Bogdan

  • 6. Data: 2014-01-29 13:17:47
    Od: "g." <n...@s...pl>

    Użytkownik "abn140" <a...@g...com> napisał w wiadomości

    > +20stopni -> 0,0kwh
    >
    > pzdr
    > Bogdan
    >
    > zaleznosc nie jest liniowa. koledzy wyjasnia dlaczego bo ja bym tylko
    > namieszal.....

    To wyjasniam - jest liniowa.
    g.

  • 7. Data: 2014-01-29 13:18:51
    Od: "g." <n...@s...pl>

    Użytkownik <w...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
[...]

    Nie, nie można.
    g.

  • 8. Data: 2014-01-29 13:40:14
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik g. napisał:
    > Użytkownik "abn140" <a...@g...com> napisał w wiadomości

    > To wyjasniam - jest liniowa.
    > g.

    Pod warunkiem pominięcia procesów zależnych od gradientu temperatury...
    Zapotrzebowanie na utratę poprzez przewodzenie jest w zasadzie liniowe.
    Utrata przez promieniowanie (dotyczy głównie okien) to już czwarta
    potęga temperatury, wentylacja grawitacyjna - iloczyn gradientu
    temperatury i przepływu, a ten rośnie z gradientem temperatury o ile nie
    będziemy tego jakoś regulować.

    Tak więc idealnie liniowa nie jest - i będzie tym bardziej nieliniowa im
    lepsza izolacja ścian (bo większy będzie udział strat o charakterze
    nieliniowym).

    --
    Darek

  • 9. Data: 2014-01-29 13:43:35
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Ergie napisał:
    > Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Tak, taka jest zależność zapotrzebowanie na ciepło na potrzeby
    > ogrzewania jest proporcjonalne do różnicy temperatur.

    Dokładniej - jest to wystarczająco dobre przybliżenie do celów
    praktycznych. Przed chwila napisałem jakie czynniki mogą zaburzać
    liniowość - ale liczenie ich wszystkich to po trosze bicie piany.

    --
    Darek

  • 10. Data: 2014-01-29 13:49:27
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Tak więc idealnie liniowa nie jest - i będzie tym bardziej nieliniowa im
    > lepsza izolacja ścian (bo większy będzie udział strat o charakterze
    > nieliniowym).

    W praktyce największy wpływ na zmiany zapotrzebowania ma wiatr i słońce, a
    te są zupełnie "nieliniowe" Ale wątkotwórca prosił by je pominąć :-)

    Pozdrawiam
    Ergie