  • 1. Data: 2022-08-31 11:10:51
    Temat: Zasilanie kotła gazowego ciepłą wodą
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Grzanie CWU, do kotła wlata zimna, wylata ciepła.
    Czy coś się stanie jak wepniemy podgrzewacz elektryczny w obieg zimnej
    wody (żeby zjadać nadwyżki z foto) i ciepła (czy tam gorąca woda) będzie
    wlatywać do kotła zamiast zimnej? Czujnik wykryje że ciepła i nie odpali
    grzania, czy coś mu się popieprzy w sterowniku?

    L.

  • 2. Data: 2022-08-31 11:22:41
    Temat: Re: Zasilanie kotła gazowego ciepłą wodą
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 31-08-2022 o 11:10, Lisciasty pisze:
    > Grzanie CWU, do kotła wlata zimna, wylata ciepła.
    > Czy coś się stanie jak wepniemy podgrzewacz elektryczny w obieg zimnej
    > wody (żeby zjadać nadwyżki z foto)

    Ale jak to sobie wyobrażasz?
    To miałby być elektryczny podgrzewacz przepływowy, czy bojler elektryczny?

    Wypadałoby zrobić osobny układ, który będzie mieszał wodą w zasobniku
    cwu (w sensie wypuszczał zimną i wpuszczał ciepłą) do momentu jej nagrzania.
    Czyli najlepiej jakby zasobnik miał wężownicę dodatkową.
    A jeszcze lepiej po prostu grzałkę elektryczną sterowaną nadmiarem mocy
    w pv.

    > i ciepła (czy tam gorąca woda) będzie
    > wlatywać do kotła zamiast zimnej? Czujnik wykryje że ciepła i nie odpali
    > grzania,

    A czym masz sterowany ten zasobnik i jego podgrzewanie?
    Pewnie jakimś ruchem wody i temperaturą.
    Ten drugi powód powinien zapobiec odpaleniu ogrzewania gdy woda w
    zasobniku jest wystarczająco ciepła.
    Ale pewnie dużo zależy od sterownika.

  • 3. Data: 2022-08-31 12:10:22
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2022-08-31 o 11:22, Cavallino pisze:
    > Ale jak to sobie wyobrażasz?
    > To miałby być elektryczny podgrzewacz przepływowy, czy bojler elektryczny?

    Bojler 100L z grzałką.

    > A jeszcze lepiej po prostu grzałkę elektryczną sterowaną nadmiarem mocy
    > w pv.

    No to właśnie napisałem w pierwszym poście :P

    > A czym masz sterowany ten zasobnik i jego podgrzewanie?

    Nie ma żadnego zasobnika. Przepływowe ogrzewanie w kotle dwufunkcyjnym.
    Nie wiem co on tam ma w środku, nie znam się na gaziakach, ja mam pompę.
    A to u sąsiada ;)

    L.

  • 4. Data: 2022-08-31 12:44:42
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 31-08-2022 o 12:10, Lisciasty pisze:

    > Bojler 100L z grzałką.

    > No to właśnie napisałem w pierwszym poście :P

    Nie do końca.
    Mi chodziło tutaj o wymianę zasobnika na taki już z grzałką.
    Jak pv działa, to grzeje grzałką, a jak następuje pobór wody, a jej
    temperatura jest za niska, to dogrzewa ją z pieca jednofunkcyjnego.

    Ale Ty piszesz o piecu dwufunkcyjnym, więc to inna bajka.

    > Nie ma żadnego zasobnika. Przepływowe ogrzewanie w kotle dwufunkcyjnym.

    Aaaaa - to zmienia postać rzeczy.
    Ale:
    Ja miałem bojler elektryczny, zrobione sterowanie mocą grzałki na
    podstawie produkcji z pv, plus grzanie grzałką z prądu z sieci ustawione
    tylko w II taryfie (czyli mniej więcej koszty dogrzania w obecnych
    cenach gazu).

    Zlikwidowałem to w cholerę, szkoda zachodu z padającym często bojlerem.
    W zamian dałem podgrzewacz gazowy (osobne urządzenie), nawet z jego wadami.

    Inna sprawa, że ja mam mniejsze pv, niż moje zapotrzebowanie na prąd.

    Jak sąsiad ma za duże pv, to chyba lepiej pomyśleć o pompie ciepła, albo
    grzaniu klimą pomieszczeń.

    Wyjdzie wydajniej niż grzanie grzałką wody (z prądu z pv).
    I przede wszystkim mniej kłopotliwie i z dodatkowym bonusem latem.

    > Nie wiem co on tam ma w środku, nie znam się na gaziakach, ja mam pompę.
    > A to u sąsiada ;)

    Ok.
    Trzeba było zacząć od wyjaśnienia sytuacji.

  • 5. Data: 2022-08-31 13:16:05
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2022-08-31 o 12:44, Cavallino pisze:
    > Trzeba było zacząć od wyjaśnienia sytuacji.

    No ale pytanie było jedno i proste, co zrobi kocioł gazowy jak dostanie
    ciepłą wodę zamiast zimnej :>

    L.

  • 6. Data: 2022-08-31 13:24:42
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 31-08-2022 o 13:16, Lisciasty pisze:

    > No ale pytanie było jedno i proste, co zrobi kocioł gazowy jak dostanie
    > ciepłą wodę zamiast zimnej :>

    W domach jednak (chyba) częściej są jednofunkcyjne piece z zasobnikami
    cwu, też to kotły.
    Nieważne.
    Ja bym tą drogę nie szedł - są lepsze sposoby na spożytkowanie nadmiaru
    prądu z pv.

  • 7. Data: 2022-08-31 13:43:44
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2022 o 11:10 Lisciasty <l...@p...pl> pisze:

> [...]
    > wlatywać do kotła zamiast zimnej? Czujnik wykryje że ciepła i nie odpali
    > grzania, czy coś mu się popieprzy w sterowniku?

    Obstawiam, że będzie normalnie dogrzewać do zadanej.
    Było lato, że na południu Hiszpanii miałem 32 st.C w zimnym kranie.
    W takim Kuwejcie ostatnio było ponad 50 st (w nocy było 38-39 st.) Zima
    woda jak nie idzie głęboko ma wtedy 30-35 st. - kotły pracują i normalnie
    dogrzewają do zadanej.

    TG

  • 8. Data: 2022-08-31 13:52:50
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 31 sierpnia 2022 o 13:43:46 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

    > Obstawiam, że będzie normalnie dogrzewać do zadanej.

    Tez bym tak zakładał, ale tylko przy założeniu, że minimalna moc tego gazowego
    podgrzewacza (modulacja) na to pozwoli.
    Jeśli temp. wody na wejściu będzie zbyt duża (np. większa od ustawionej na kotle), to
    nie mam pojęcia. Jeśli się odpali to da zbyt gorącą..., albo się nie odpali?

  • 9. Data: 2022-08-31 15:58:31
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-08-31 o 13:52, WS pisze:

> [...]
    to nie mam pojęcia. Jeśli się odpali to da zbyt gorącą..., albo się nie odpali?
    Wyłączy się.

    --
    Janusz

  • 10. Data: 2022-08-31 16:32:43
    Od: dolczak <u...@w...pl>

    W dniu 2022-08-31 o 15:58, Janusz pisze:

    > Wyłączy się.

    Wszystko zależy od rodzaju kotła. Np taki kondensacyjny jak dostanie
    zbyt ciepłą wodę na wejściu to szlak trafi kondensację...